چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، تعداد شرکت‌های میلیاردی بورس تهران به 12شرکت رسیده‌است.

در حال حاضر ارزش بازار 12شرکت پذیرفته شده در تالارهای مبادلات سهام، بیش از یک میلیارد دلار است.

در این میان ارزش سهام 8 شرکت بین یک تا 2 میلیارد دلار برآورد می‌شود و ارزش سهام 2شرکت نیز از 2 میلیارد دلار فراتر رفته، ضمن این‌که ارزش بازار سهام 2شرکت فعال در بورس نیز بیش از 5 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

رکورد تازه

این گزارش حاکی است: هفته گذشته فولاد مبارکه، رکورد ارزش بازار را در بورس تهران شکست و برای نخستین‌بار به ارزش بازاری معادل 6میلیارددلار رسید.

در حال حاضر ارزش بازار سهام این شرکت به 6.7 میلیارددلار رسیده است. کارشناسان بازار بر این باورند؛ اگر اتفاقات روزهای یکشنبه و دوشنبه در بورس روی نمی‌داد. در حال حاضر فولاد مبارکه رکورد 7 میلیارد دلار را هم شکسته بود.

توقف میلیاردی

نکته جالب توجه آن‌که تصمیم اخیر وزارت صنایع مبنی بر افزایش حق بهره مالکانه معادن ایران به طور مستقیم بر 17میلیارددلار از ارزش‌های موجود در بورس تهران تاثیر منفی می‌گذارد.

مسئولان نظارتی بورس تهران در  روزهای دوشنبه و چهارشنبه نماد 4شرکت میلیاردی بورس را برای روشن شدن حقایق به حال توقف درآورده‌اند و به این ترتیب ظرف 2روز یاد شده عملاً 12میلیارددلار از ارزش‌های موجود در بورس تهران از چرخه مبادلات خارج شده است.

بزرگان بورس

طبق این گزارش در حال حاضر به جز شرکت فولاد مبارکه که با ارزش بازاری معادل 6.7 میلیارد دلار،  بزرگترین شرکت بورس تهران به حساب می‌آید، شرکت‌ مس با ارزش بازار 5.2 میلیارد دلاری، گل گهر با ارزش 2.1 میلیارد دلاری، چادرملو با ارزش 2میلیارد دلاری و سایپا با ارزش بازاری معادل 1.6 میلیارددلار در جمع 5شرکت اول بازار سهام تهران جاری دارند.

شرکت‌های پتروشیمی خارک، غدیر،‌مپنا، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری بازنشستگی، ایران خودرو و سرمایه گذاری معادن و فلزات از دیگر شرکت‌های بورس هستند که ارزش بازارشان از مرز یک میلیارددلار فراتر رفته است.

کد خبر 36021

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز