گروه بورس: از آغاز زمستان 85 به این سو چهره بازار سهام، پی در پی تغییر کرده است.

نخست در پی عرضه سهام شرکت مس، این شرکت به جای قدرت‌های سنتی بازار سهام، در صدر جدول بزرگان بورس ایستاد و بزرگترین شرکت بورس لقب گرفت.

اما دومین اتفاق، دیروز روی داد. فولاد مبارکه سهام تازه وارد بورس تهران، با توجه به ثبت قیمت 190 تومان برای هر سهمش، در کل 30 هزار میلیارد ریال ارزش‌گذاری شد تا این بار  نوبت فولاد مبارکه باشد که به محض ورود به بورس صدر جدول را به خود اختصاص دهد.

به این ترتیب در روزهای پایانی سال 85 باید جدول شرکت‌های بزرگ بورس تهران را به لحاظ ارزش بازار دوباره مرتب کرد. در پله نخست شرکت فولاد مبارکه با ارزش30 هزار میلیارد ریالی‌اش و در پله دوم شرکت مس با ارزش 24 هزار میلیاردی‌اش ایستاده است.

سهام پتروشیمی خارک هم 20 هزار میلیارد ریال می‌ارزد و این شرکت را در رتبه سوم بورس نشانده است. رتبه‌های چهارم و پنجم جدول بزرگان بورس نیز به سایپا و غدیر اختصاص یافته، ارزش کل سهام سایپا 19 هزار میلیارد ریال تخمین زده شده و ارزش سهام غدیر 16 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

شرکت‌های گل‌گهر، ایران‌خودرو، چادرملو، پتروشیمی اراک و سیمان فارس و خوزستان دیگر شرکت‌های  حاضر در جمع   10 شرکت بزرگ بورس به شمار می‌آیند.

بازار 400 هزار میلیاردی

آمار اولیه حاکی از آن است که با پذیرش سهام فولاد مبارکه ارزش بازار سهام تهران برای اولین بار ظرف دو سال گذشته از مرز 400 هزار میلیارد ریال گذشته و به این ترتیب به مرز  44 میلیارد  دلار نزدیک شده است.

بورس تهران در روزهای اوج یعنی اوایل سال 83 سقف 46 میلیارد دلار را هم پرکرده بود اما در پی رکود دامنه‌دار بازار ارزش بورس تهران به 33 میلیارد دلار کاهش یافت.

با پذیرش فولاد مبارکه در مجموع دو گروه سهام معدنی و فلزی یک چهارم کل ارزش‌های موجود در بورس تهران را به خود اختصاص دادند و به مؤثرترین مجموعه در تحولات بازار سهام تبدیل شدند.

به این ترتیب، قیمت‌گذاری سهام فولاد مبارکه را می‌توان پایان دوران یکه‌تازی سهام خودروسازان و تولیدکنندگان سیمان نیز به حساب آورد.

کد خبر 17559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز