جمعه ۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: آخرین آمار دریافتی حاکی است، شرکت توسعه معادن روی پرطرفدارترین سهم بورس تهران در فصل پاییز بوده است.

به گزارش همشهری، بررسی کارنامه فصل پاییز بورس تهران نشان می‌‌دهد که در این فصل توجه بیشتر فعالان بازار به سوی سهام معادن از جمله شرکت توسعه معادن روی معطوف بوده است به‌طوری که 13 هزار و 325 سهامدار در سه ماه فصل پاییز اقدام به خرید سهام شرکت توسعه معادن روی کرده‌اند. این تعداد سهامدار در این مدت 78 میلیون و 559 هزار سهم این شرکت را به سبد سهام خود افزودند.
پس از توسعه معادن روی شرکت‌های سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و چادرملو در رده‌های دوم و سوم به لحاظ بیشترین تعداد خریدار قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، ‌در طول 90 روز فصل پاییز 11 هزار و 771 سهامدار تعداد 135 میلیون و 223 هزار سهم شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را به ارزش 536 هزار میلیون ریال خریداری کردند.
همچنین 11 هزار و 636 سهامدار نیز در 21 هزار دفعه معاملاتی 70 میلیون سهم چادرملو را داد و ستد کردند و این شرکت به لحاظ تعداد خریدار در فصل پاییز در مکان سوم بورس ایستاد. از جمله سهام پرطرفدار بازار در فصل پاییز می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، بانک پارسیان، ‌پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی خارک اشاره کرد.
این گزارش حاکی است، ‌از آغاز تا انتهای فصل خزان 10 هزار و 356 نفر سهام شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی را خریدند. در این مدت 177 میلیون و 488 هزار سهم صندوق بازنشستگی به ارزش 370 هزار میلیون ریال معامله شد. سهامداران بانک پارسیان نیز همچنان به خرید و فروش سهام این شرکت در فصل پاییز ادامه دادند و تا انتهای این فصل 9  هزار و 461 نفر 205 میلیون سهم بانک پارسیان را به سبد دارایی‌های خود اضافه کردند. دو شرکت پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی خارک نیز از جمله سهام پرطرفدار بازار در فصل زرد بودند؛ به‌طوری که در این مدت 8 هزار و 317 نفر معاملات شرکت پتروشیمی اصفهان و 7 هزار و 907 نفر معاملات شرکت پتروشیمی خارک را رقم زدند. در این مدت 51 میلیون از سهام پتروشیمی اصفهان و 56 میلیون از سهام پتروشیمی خارک توسط سهامداران جابه‌جا شد.
برپایه این گزارش، سهامداران دو شرکت معروف خودرویی بورس نیز در فصل پاییز بیکار نبودند و در میان داد و ستد دیگر سهام حاضر در بورس به خرید سهام خودرویی ادامه دادند؛ به‌طوری که در طی90 روز سپری شده در فصل پاییز 7 هزار و 134 نفر اقدام به خرید سهام ایران خودرو کردند و 3 هزار و 938 نفر نیز سهام سایپا را معامله کردند. همچنین شرکت‌های گل‌گهر، کالسیمین و ملی سرب و روی ایران نیز از دیگر سهام بداقبال بازار بودند و در این فصل هرکدام به ترتیب 5 هزار و 160، 4 هزار و 360 و 4 هزار و 239 خریدار را به سوی خود جذب کردند. بر این اساس آمار منتشره حاکی از آن است که سهام گروه معادن پرطرفدارترین سهم در فصل پاییز بورس تهران محسوب می‌شود.
بیشترین افزایش قیمت
بر اساس این گزارش، تازه‌ترین آ‌مار منتشر شده از بازار سهام نشان می‌دهد که شرکت قند شیروان با 441 درصد افزایش قیمت در فصل خزان در صدر بورس یکه‌تازی می‌کند. قیمت هر سهم این شرکت در این مدت 5 هزار و 555 ریال افزایش یافته است. ارزش هر سهم قند شیروان در آخرین روز فصل پاییز به 6 هزار و 812 ریال رسید. پس از قند شیروان شرکت مس شهید باهنر با 149 درصد رشد در مکان دوم به لحاظ بیشترین افزایش قیمت قرار گرفت. قیمت هر سهم مس شهید باهنر 2 هزار و 838 ریال صعود کرد.
شرکت‌های حمل و نقل پتروشیمی و توسعه معادن روی نیز از دیگر سهام حاضر در بورس تهران بودند که با استقبال قابل توجه سهامداران مواجه شدند و توانستند در این مدت هرکدام به ترتیب 101 و 96 درصد افزایش قیمت را تجربه کنند. ارزش هر سهم حمل و نقل پتروشیمی در فصل پاییز 11 هزار و 941 ریال رشد کرد.
کد خبر 12117

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز