جمعه ۲۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: آمار عملکرد 20 روز نخست دی‌ماه، نشان می‌دهد بانک کارآفرین همچنان پرسودترین سهام بورس تهران در آغاز زمستان است.

در شرایطی که بازار سهام ظرف دو هفته اخیر دچار رکود نسبی شده، سهامداران 10 شرکت فعال در این بازار، با سودهای بالاتر از 10 درصد به خانه‌هایشان رفته‌اند. در این مدت سود ناشی از رشد قیمت سهام بانک کار‌آفرین به 64 درصد رسیده ‌است.

در 20 روز گذشته 183 نفر دستور خریدهای خود را برای 6/2 میلیون سهم این بانک صادر کرده‌اند. ارزش کل داد وستدهای انجام‌شده بر سهام بانک کارآفرین در مدت یاد‌شده از 9 میلیارد ریال فراتر رفته است.

بانک پارسیان، دیگر سهام بانکی است که در 20 روز نخست زمستان 85 مورد توجه‌ فعالان بازار بوده، در این مدت دو هزار نفر 50 میلیون سهم بانک پارسیان را به سبد دارای‌هایشان افزوده‌اند. به این ترتیب، ارزش سهام بانک مزبور در طول دوره یاد‌شده 10 درصد افزایش یافته است.

کوچک‌ها

طبق آمار موجود، ظرف 20 روز گذشته، سهام شرکت‌های کوچک‌تر بازار، از رشد قیمت بیشتری برخوردار شده‌اند. همواره در دوره‌های رکود، سهام شرکت‌های کوچک، با توجه به پتانسیل موجود در آن‌ها برای سفته‌بازی، رشدهای قیمت سریعی را تجربه می‌کنند.

در این میان،  در روزهای سپری‌شده از دی ماه امسال  ارزش سهام 3 شرکت نورد و لوله اهواز، تکنوتار و قند نقش جهان بین 20 تا 23 درصد افزایش یافت، تا این تئوری درست از آب درآید.

از دیگر شرکت‌های کوچک بازار که در این مدت با رشد قیمت رو به ‌رو شده‌اند، می‌توان به فارسیت اهواز و بوتان  اشاره کرد.  ارزش سهام این دو شرکت ظرف مدت یاد‌شده 12 تا 14 درصد بالا رفته است.

پرطرفدارها

در 20 روز نخست زمستان معادن و فلزات همچنان پرطرفدارترین سهام بورس تهران بودند؛ به‌طوری که نام 3 شرکت توسعه معادن روی، معادن و فلزات و باما در جمع 4 شرکت اول بازار از نظر میزان تقاضا دیده می‌شد.

تعداد خریداران سهام این 3 شرکت بین یک‌هزار و 500 نفر تا چهار هزار نفر در نوسان بود. بانک پارسیان تنها شرکت خارج از این مجموعه بود که سهامش مورد توجه و استقبال دو هزار خریدار قرار گرفت.

این آمار نشان می‌دهد، در مدت یاد شده، بیشترین حجم نقدینگی بازار به‌سوی سهام چهار شرکت معدنی و فلزی روانه شده ‌است. شرکت‌های چادرملو، توسعه معادن روی، باما و فرآوری معدنی از آن جمله‌اند. در مجموع دو هزار میلیارد ریال از نقدینگی بازار به سوی سهام این شرکت‌ها حرکت کرده ‌است.

کارنامه

در 20 روز گذشته سهام 216 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران، دادوستد شد. در این مدت 28 هزار و 600 نفر برای 568 میلیون سهم عرضه شده در تالارهای مبادلات دستور خرید صادر کردند. ارزش کل دادوستدهای انجام شده در این مدت به 3 هزار و 157 میلیارد ریال رسیده است.

کد خبر 13135

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز