گروه بورس: تازه‌ترین آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد، بورس تهران سرانجام پس از یک سال رکود، از شرایط زیان به ‌در آمده است.

طبق این گزارش، ارزش بازار سهام تهران در پایان سال 2006 نسبت به پایان سال 2005 میلادی 1/1 درصد افزایش یافته و به 3/36 میلیارد دلار رسیده است.

این گزارش، آمار رسمی سازمان بورس را  که نشان می‌دهد، بازار سهام تهران از دوره رکود خارج شده، تأیید می‌کند.

ارزش بورس تهران در طول سال 2006 حتی تا کف 2/33 میلیارد هم پایین آمد، اما از اکتبر 2006 (مهرماه) به این سو، معادل 3 میلیارد دلار بر ارزش بورس تهران افزوده شده است.

بورس‌های زیان‌ده

آمار فدراسیون بین‌المللی بورس‌های اوراق بهادار، نشان می‌دهد، در طول سال 2006 میلادی، فقط ارزش بورس‌های جزیره مالت و تایلند، تنزل کرده و سایر بازارهای سهام معتبر در جهان، رشد ارزش خود را شاهد بوده‌اند.

در این سال، ارزش بازار سهام مالت، 7/1 درصد و ارزش بورس تایلند 2/0 درصد تنزل کرده است.

بورس‌های بزرگ جهان

طبق این آمار، در حال حاضر بورس نیویورک، همچنان، بزرگ‌ترین بازار سهام جهان به حساب می‌آید. ارزش این بورس در طول سال 2006 میلادی 9/15 درصد افزایش یافته و به 15 هزار و 421 میلیارد دلار رسیده است.

بر این اساس، بورس توکیو باتوجه به ارزش 4 هزار و 614 میلیارد دلاری‌اش دومین بازار سهام جهان به حساب می‌آید. ارزش این بورس در طول سال گذشته میلادی 9/1 درصد افزایش یافته است.

پس از توکیو، بورس نزدک، دومین بورس فعال در نیویورک، ایستاده است. ارزش بازار سهام نزدک در سال 2006 میلادی، 2/7 درصد بالا رفته در حال حاضر ارزش بورس نزدک در پایان دسامبر گذشته به 3 هزار و 865 میلیارد دلار رسیده است.

اما عنوان چهارم جهان به بورس لندن اختصاص یافته، این بورس، در طول سال گذشته میلادی رشد 8/8 درصدی را تجربه کرده و ارزش آن به 3 هزار و 794 میلیارد دلار افزایش یافته است.

طبق این گزارش، بورس یکپارچه قاره اروپا، یورونکست، پنجمین بورس بزرگ جهان در پایان سال 2006 میلادی بوده است. ارزش بورس یورونکست در این دوره به 3هزار و 708 میلیارد دلار رسیده، این بورس در سال گذشته میلادی رشد 5/22 درصدی را در ارزش بازار خود شاهد بوده است.

کل مبادلات

آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد، در طول سال 2006 میلادی برای نخستین‌بار در تاریخ، ارزش کل بازار سرمایه جهان به مرز 50 هزار میلیارد دلار رسیده است.

به ارزش بازار سرمایه جهان در یک سال گذشته، 7 هزار میلیارد دلار افزوده شده، که سهم بورس تهران از این صعود جالب توجه فقط یک میلیارد دلار بوده است.

کد خبر 14545

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز