جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان به زودی عضو سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO ) می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار کریم کریمی - کارشناس امور بین‌الملل سازمان بورس - در این‌باره گفت: درخواست عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان در اجلاس کمیته اجرایی   در 18 بهمن‌ماه بررسی و نتیجه پایانی آن در اجلاس سالانه که اواخر فروردین‌ 1386 در بمبئی هندوستان برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

او با اشاره به این‌که مقر این سازمان در مادرید اسپانیا واقع است گفت: ارتقای استانداردهای توسعه بازارهای داخلی، نظارت موثر بر داد و ستدهای اوراق بهادار بین‌المللی و ایجاد استانداردهای ویژه برای ارتقای سلامت بازارها از مهم‌ترین اهداف آن است. او تصریح کرد: کمیته سران، کمیته اجرایی، کمیته بازارهای در حال توسعه و کمیته‌های منطقه‌ای بخش‌های مختلف این سازمان را تشکیل می‌دهند.

کریمی‌ خاطرنشان کرد: این سازمان سه نوع عضویت عادی، وابسته و پیوسته دارد؛ اعضای عادی حق رای دارند ولی اعضای پیوسته و وابسته حق رای نداشته و مجاز به عضویت در کمیته اجرایی نیستند و اعضای   هر سال در کنفرانس سالانه گرد هم می‌آیند و موضوعات مهم راجع به بازارهای اوراق بهادار و آتی جهان را بررسی می‌کنند که امکان شرکت ناظران در این نشست وجود دارد.

بر اساس این گزارش  در سال 1983 و از تشکل سلف خود، «مؤسسه منطقه‌ای درون آمریکا» (1974) به سوی یک بدنه مشارکتی بین‌المللی واقعی به وجود آمد. 11 نهاد قانون‌گذاری اوراق بهادار از قاره آمریکای شمالی و جنوبی در شهر کیتو (اکوادور) در آوریل 1983 گرد هم آمدند تا تصمیم مهمی‌اتخاذ کنند.

در سال 1984، مراجع قانون‌گذار اوراق بهادار کشورهای فرانسه، اندونزی، کره و بریتانیا به عنوان نخستین نهادهای خارج از قاره آمریکا به عضویت درآمدند. نشست سالانه   در ژوئن 1986 در پاریس، به عنوان اولین نشست خارج از قاره آمریکا برگزار شد و در آن نشست برای ایجاد دبیرخانه عمومی‌ثابت برای این سازمان تصمیم‌گیری شد.

امروزه به عنوان یک مرجع «استانداردساز بین‌المللی» برای بازارهای اوراق بهادار به شمار می‌رود. عضویت گسترده این سازمان، 90درصد بازارهای اوراق بهادار جهان را پوشش می‌دهد و مهم‌ترین نهاد مشارکتی بین‌المللی برای نهادهای قانون‌گذار اوراق بهادار به شمار می‌رود. اعضای بیش از یکصد حوزه قضائی را قانون‌مند کرده‌اند و تعداد اعضای این سازمان به سرعت در حال افزایش است.

این سازمان در سال 1998، سلسله جامع «اهداف و اصول مقررات اوراق بهادار (اصول ISOCO)» را معرفی کرد که امروزه به عنوان یک معیار قانون‌گذاری بین‌المللی برای تمام بازارهای اوراق بهادار به شمار می‌رود.

این سازمان در سال 2002، متدولوژی جامعی معرفی کرد (متدولوژی ارزیابی اصول  )، که یک ارزیابی هدف‌مند سطح اجرای اصول ISOCO در مراجع قضایی اعضا و توسعه راهکارها و برنامه‌های عملی جهت تصحیح ناکارآیی‌های مشخص را امکان‌پذیر می‌کند. 

در سال 2003، یک یادداشت تفاهم چندگانه (ISOCO MOU) درباره اجرای قوانین «فرامرزی» و تسهیل تبادل اطلاعات در جامعه بین‌المللی قانون‌گذاری بین‌المللی را معرفی کرد.  به گزارش روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، سال 2005، سال تحول و اوج ISOCO به شمار می‌رود.

این سازمان ISOCO MOU را به عنوان مبنای همکاری بین‌المللی بین قانون‌گذاری بین‌المللی و معرفی اهداف راهبردی شفاف جهت توسعه روزافزون امضاکنندگان شبکه ISOCO MOU تا سال 2010 را امکان‌پذیر کرده است.

کد خبر 15384

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز