گروه بورس: جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای برنامه خصوصی‌سازی سهام دولتی با انتشار آگهی عرضه بین‌المللی سهام دو شرکت فولاد مبارکه و صنایع مس ایران آغاز می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد، به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی و نقدینگی مورد نیاز برای واگذاری سهام دولتی، سهام دو شرکت فولاد مبارکه و صنایع ملی مس ایران را در یک مزایده بین‌المللی شرکت دهد.
بر همین اساس سازمان خصوصی‌سازی در زمان عرضه بلوک‌های باقی مانده سهام این دو شرکت، طی ماه‌های آینده، ضمن انتشار آگهی داخلی برای فروش سهام ، آگهی خارجی نیز منتشر خواهد کرد.
تاکنون « لاکشمی میتال» سرمایه‌گذار انگلیسی و هندی‌تبار به عنوان جدی‌ترین متقاضی، درخواست خرید سهام فولاد مبارکه را ارائه داده است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر بزرگترین شرکت بورس تهران است.
این سرمایه‌گذار هندی چند سالی است که متقاضی خرید سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان است و حتی مسئولان  شرکت  آرسلور-میتال طی سفری، از تأسیسات این کارخانه در اصفهان بازدید به عمل آورده‌اند.
کارشناسان سازمان‌های بورس و خصوصی‌سازی معتقدند، دولت برای تأمین نقدینگی لازم برای فروش سهام دولتی که بر اساس سیاست‌های اصل 44 واگذار می‌شود، ناگزیر به جذب سرمایه‌گذاران خارجی است. زیرا نقدینگی موجود در بورس کفاف فروش کل سهامی دولتی را نمی‌دهد.
در همین زمینه و با حمایت‌هایی که از طرف دولت و مقامات بلندپایه نظام صورت گرفته، تأیید نهایی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به سازمان خصوصی‌‌سازی داده شده است.
به این ترتیب سازمان خصوصی‌سازی طی ماه‌های آینده در پی عرضه بقیه سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و صنایع ملی مس ایران اولین گام را برای برگزاری یک مزایده بین‌المللی برمی‌دارد.
سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی با عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس زنگ آغاز خصوصی‌سازی را در کشور به صدا درآورد. شرکت مس اولین شرکت مشمول صدر اصل 44 قانون اساسی بود که سهامش در روز یکشنبه 15بهمن در بورس عرضه شد.
این شرکت با سرمایه‌ای معادل 578 میلیارد تومان پس از ورود به بورس به عنوان بزرگترین شرکت بورس مطرح شد، اما با عرضه سهام شرکت فولاد مبارکه در دومین گام خصوصی‌سازی شرکت مس جای خود را به فولاد مبارکه داد و هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه با هزار و 580 میلیارد تومان سرمایه بزرگترین شرکت بورس محسوب می‌شود. در حال حاضر ارزش این دو شرکت در مجموع در بورس تهران برابر با 54 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که حجم بزرگی از بورس تهران را شامل می‌شود.
به این ترتیب با تصمیم‌ سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر واگذاری بخشی از سهام بزرگترین شرکت‌های بورس به سرمایه‌گذاران خارجی می‌توان به جذب نقدینگی و خصوصی‌سازی هر چه بیشتر در اقتصاد ایران طی روزهای آتی سال و اجرای سیاست‌های اصل 44 امیدوارتر بود
کد خبر 19204

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز