همشهری‌آنلاین: نخست‌وزیر عراق در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شد.

به گزارش همشهری آنلاین، نوری المالکی در گفت‌وگو با شبکه میادین که از بیروت پایتخت لبنان پخش می‌شود، گفت: ایران با نظارت بین‌المللی و انجام بازرسی‌های دقیق و همچنین کاهش غنی‌سازی اورانیوم موافقت کرده است، از این رو جهان باید به همکاری با آن و لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور بپردازد.

خبرگزاری پانا در این‌باره نوشت: وی با طرح سوالاتی از این قبیل که جایگاه اسراییل دراین مساله کجاست، آیا اسراییل هم اکنون چنین شفاف‌سازی را در نظارت بر تاسیسات هسته‌ای‌اش دارد، آیا می‌پذیرد که آژانس انرژی اتمی از تاسیساتش بازدید کند و آیا اسراییل می‌پذیرد که غنی‌سازی را به 5درصد کاهش دهد، تصریح کرد: چرا با وجود آنکه اخباری از پیچیده شدن مساله سلاح هسته‌ای اسراییل وجود دارد، جهان کاری در قبال اسراییل انجام نمی‌دهد؟

مالکی ادامه داد:‌ اگر ما و یا ایران و یا همه کشورهای عربی حاضر در منطقه ضرورت پرداختن به سلاح هسته‌ای اسراییل را خواستاریم این مساله خواسته‌ای عادلانه به شمار می‌رود و جهان باید به آن پاسخ دهد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: عراق در نشست 1+5 بی‌طرف بود و تنها مقدمات دیدار را فراهم کرد و در زمان نیاز هم به انتقال پیام‌ها پرداخت همچنین سعی کرد تا ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها را در اتاق دربسته‌ای گرد هم آورد و طرفین نیز بر آن توافق کردند و بیش از یک دیدار میان طرفین انجام شد، اما در سطح مطلوبی نبود.

وی ادامه داد: طرفین تمایل داشتند که در این دیدارها مشکلات حل شود. عراق شاهد دو نشست میان طرفین ایرانی و آمریکایی بود اما این دیدارها به نتیجه نرسید.

مالکی با بیان این که مذاکرات بغداد موفقیت آمیز بود، گفت: ایران و سازمان ملل از عراق به دلیل مواضع بی‌طرفانه و تعهداتش و همچنین تمایلش به موفقیت آمیز بودن مذاکرات، تشکر کردند.

گروه و 1+5 در مذاکرات بغداد توافق کردند که دور بعدی مذاکرات 29 و 30 خرداد در مسکو پایتخت روسیه برگزار شود.

کد خبر 174313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز