چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه سیاسی: در آستانه دور دوم مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در شهر بغداد قرار داریم و این در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش هستند راه‌هایی را برای به تعویق انداختن تحریم‌های نفتی علیه ایران بیابند.

اتحادیه اروپا در ماه بهمن سال گذشته تصمیم گرفت با گسترش تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی، خرید نفت ایران را از اواسط تیرماه به‌طور کامل متوقف کند. این تصمیم در روزهایی که کشورهایی مثل اسپانیا، یونان و ایتالیا به بحران اقتصادی رسیده‌اند با تردید‌هایی همراه بود که در آخرین نمونه آن، انگلیس هم درصدد متقاعدکردن اتحادیه اروپا برای به تعویق انداختن این تحریم‌ها برآمده است.

تعویق تحریم

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات نفت ایران که از اول ژوئیه به اجرا درمی‌آید همچنین مانع از آن خواهد شد که بیمه‌کنندگان اتحادیه اروپا نفتکش‌های حامل نفت ایران را در هر جایی در دنیا تحت پوشش قرار دهند.

رویترز گزارش داد ایران بیشترین مقدار از2میلیون بشکه نفت روزانه خود را به آسیا صادر می‌کند.4 خریدار مهم نفت ایران ـ چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی ـ هنوز راهی را برای جایگزین کردن بیمه‌ای که شرکت‌های بیمه لندنی ارائه می‌دهند، پیدا نکرده‌اند. برخی شرکت‌های هندی و چینی از بیمه‌های دولتی خواسته‌اند مداخله کنند و با ارائه تضمین‌های دولتی آنها را پوشش دهند. این وضعیت در مورد ژاپن و کره‌جنوبی پیچیده‌تر است.

آنها واردات نفت ایران را تحت فشار واشنگتن کاهش داده‌اند اما به بیمه، حفاظت و تضمین پرداخت خسارت غرب برای تداوم واردات نیاز دارند. ژاپن هم در حال بررسی یک قانون جدید است تا با پوشش بیمه‌ای تانکرهای خود، بتواند به واردات نفت از ایران بعد از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور، ادامه دهد. به گزارش نشریه نیکی، که یک روزنامه تجاری ژاپنی است، دولت ژاپن و شرکت‌های حمل‌ونقل این کشور براساس این قانون یک قرارداد بیمه منعقد ‌و شرکت‌های حمل‌ونقل به دولت حق بیمه پرداخت می‌کنند. یکی از مقامات دولتی گفته است: ما فکر می‌کنیم که نمی‌توانیم بدون واردات نفت از ایران به کار خود ادامه دهیم به همین دلیل شاید باید بعضی اقدامات را مورد لحاظ قرار دهیم.

مخالفت هند با افزایش تحریم‌ها

در سوی دیگر گفته شده که تلاش‌های آمریکا در هند برای متقاعد کردن این کشور برای کاهش خرید نفتش از ایران به شکست منجر شده است. سوماناهالی مالایاه، وزیر امور داخلی هند درخواست آمریکا برای ممنوع کردن خرید نفت خام ایران را رد کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، کریشنا در دیدار روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در دهلی نو، ایران را کشوری کلیدی برای نیازهای انرژی هند دانست. وی در پاسخ به درخواست کلینتون برای اعمال فشار شدید تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به خاطر برنامه انرژی هسته‌ای‌اش گفت: ایران برای ما منبع مهم نفتی باقی خواهد ماند. اس‌ام کریشنا، وزیر امور خارجه هند در کنفرانس خبری مشترک با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در هند گفت: ما از راه حل صلح آمیز و از طریق مذاکره مسائل مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران نفع زیادی می‌بریم.

با وجود تهدیدات آمریکا، هند حدود۹ درصد از نیازهای نفت خام خود را از ایران وارد می‌کند. واشنگتن، دهلی نو را تهدید کرده است اگر از قانون تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی پیروی نکند ممکن است ماه آینده میلادی با تحریم‌های آمریکا مواجه شود.

فشار تحریم‌ها روی غرب

ناصر کیخایی، کاردار موقت ایران در وین نیز درباره تاثیرات تحریم نفت ایران در کشورهای اروپایی گفته است تحریم‌های غرب علیه تهران منجر به بیکاری هزاران نفر در اروپا خواهد شد. کیخایی در مصاحبه با روزنامه اتریشی وینر زیتونگ گفت: تحریم‌های غرب علیه ایران در وهله اول فشار بر کشورهای غربی را افزایش می‌دهد. وی افزود، ممنوعیت واردات نفت خام ایران یا فروش کالا به بازارهای جمهوری اسلامی با جمعیتی بالغ بر ۷۵ میلیون نفر، منجر به بیکاری هزاران نفر در اروپا خواهد شد.

یورواستت، دفتر آمار اروپا، روز چهارشنبه اعلام کرد تقریبا 17.4 میلیون نفر در سراسر کشورهای حوزه یورو در ماه مارس بیکار بودند که این حاکی از افزایش ۱۷۰ هزار نفری افراد بیکار نسبت به ماه فوریه است. این دیپلمات ایرانی همچنین گفت: این تحریم‌ها به رشد بازارهای شرقی نیز خواهد انجامید چرا که میزان مبادلات تجاری ایران با کشورهای آسیایی در طول چند سال اخیر افزایش داشته است.

قرار است وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در ۱۴ می، تحریم‌ها علیه ایران را مورد بازنگری قرار دهند. آمریکا و اتحادیه اروپا، پیش‌تر با ادعای اینکه برنامه انرژی هسته‌ای ایران ممکن است بعد نظامی داشته باشد، تحریم‌های مالی جدیدی را در کنار تحریم نفت علیه این کشور اعمال کردند.

تهران ضمن رد این اتهام ادعایی، تصریح کرده است برنامه انرژی هسته‌ای ایران صلح آمیز است و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدیدهای متعدد از مراکز هسته‌ای ایران هرگز مدرکی دال بر انحراف از برنامه انرژی هسته‌ای نیافته‌اند. ایران پیش‌دستانه صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی را قطع کرده است. پیش از این محمود احمدی‌نژاد گفته بود حتی اگر اصلا فروش نفت نداشته باشیم ما برای اداره دو سه سال کشور ذخیره داریم.

کد خبر 169870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز