همشهری آنلاین: وزیر اسبق اطلاعات با اشاره به مصوبه امروز نشست اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران پیشنهاد کرد ایران قبل از اجرایی شدن این تصمیم صادرات نفت را متوقف کند.

حجت الاسلام علی فلاحیان

حجت‌الاسلام علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات در واکنش به تصمیم امروز اتحادیه اروپا مبنی تحریم نفت ایران که قرار است از تیرماه سال آینده اجرایی شود، پیشنهاد توقف صادرات نفت کشورمان را مطرح کرد.

امروز برخی منابع خبری از تحریم تدریجی صادرات نفت ایران توسط اعضای اتحادیه اروپا در بروسکل خبر دادند و زمان اجرای این طرح را تیر ۱۳۹۱ اعلام کردند.

فلاحیان تصریح کرد: آنها بیش از این گفته بودند اگر بخواهیم برای نفت ایران جایگزین پیدا کنیم، ۶ماه وقت لازم است و اگر قبل از این مدت نفت ایران را تحریم کنیم، قیمت نفت به شدت بالا رفته و برنامه‌های ما به هم می‌ریزد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به فارس گفت: تحلیل ما این بود که روسیه تنها کشوری است که می‌تواند نفت مشابه ایران را برای اروپاییان تأمین کند.

حجت‌الاسلام فلاحیان افزود: احتمال این هم بود که این هیاهو و جنجال را روس‌ها برپا کرده باشند تا بتوانند نفت خود را به جای ایران بفروشند.

وی ادامه داد: اکنون که اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم نفت ایران گرفته اعلام کرده ۶ ماه فرصت می‌خواهد تا جایگزین برای نفت ایران و تأمین نیازهایشان پیدا کنند.

"بهترین راه این است که ما قبل از پایان ۶ماه و اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود و برنامه‌های اروپایی‌ها که با توافق آمریکا تصمیم به تحریم نفتی کشورمان گرفتند، به هم بریزد".

حجت‌الاسلام فلاحیان در عین حال متذکر شد که شاید طی این ۶ ماه مشکلات کشورمان با اروپاییان حل شود.

وزیر اسبق اطلاعات در پاسخ به این سؤال که آیا ایران می‌تواند با انسداد تنگه هرمز پاسخ تحریم‌ها را بدهد گفت: وقتی فشارها به کشورمان زیاد شود می‌توانیم در تنگه هرمز در جهت کاهش این فشارها استفاده کنیم و انسداد تنگه یکی از گزینه‌هاست.

حجت الاسلام فلاحیان با اشاره به پیغام اخیر اوباما به رهبر معظم انقلاب درباره تنگه هرمز تصریح کرد: آنها گفته‌اند که تنگه هرمز خط قرمز ماست اما تهدید هم علیه ایران همیشه بوده و اگر ما تصمیم بگیریم کاری را انجام بدهیم از تهدیدات دشمنان نمی‌هراسیم.

کد خبر 158064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز