همشهری‌آنلاین: نماینده مجلس شورای اسلامی پس از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفت ایران تصمیم گرفتند طرحی را به تصویب برسانند که بر اساس آن ایران شیر نفت را به روی اروپایی‌ها خواهد بست.

به گزارش همشهری آنلاین، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا دوشنبه در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران به منظور وادار کردن کشورمان به صرف نظر از برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود با اعمال تحریم تدریجی بر نفت ایران و بانک مرکزی موافقت و مقرر کردند تا ابتدای ژوئیه 2012 میلادی ( تیرماه 91) کشورهای عضو این اتحادیه واردات نفت خام از ایران را متوقف کنند. این تصمیم اروپا واکنش‌های وزارت خارجه و نفت کشورمان را موجب شد و وزیر اسبق اطلاعات نیز پیشنهاد داد که ایران پیش دستی کند و از هم اکنون اروپا را از نفت خود محروم کند. در همین راستا مجلس مجلس شورای اسلامی طرحی را به صحن علنی خواهد برد که در صورت تصویب بر اساس آن فروش نفت ایران به اروپا متوقف خواهد شد.

مهمترین اظهارات دو تن از نمایندگان مجلس در این زمینه در جدول زیر آمده است:







سیدعماد حسینی 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس

  • طرح توقف فروش نفت ایران به اروپا از سوی نمایندگان مجلس تهیه و پیش بینی می شود این طرح تا روز یکشنبه ۹ بهمن ماه در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
  • بررسی این طرح در کمیسیون انرژی مجلس مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد و در صورت تصویب، دولت مکلف به توقف فروش نفت به اروپا پیش از آغاز تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا می‌شود.
  • این طرح با قید فوریت در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.
  • در شرایط فعلی سه کشور یونان، ایتالیا و اسپانیا بخش عمده نفت خام وارداتی خود را از طریق ایران تامین می کنند. به عبارت دیگر هم اکنون پالایشگاه‌های نفت این کشورها با نفت خام صادراتی ایران فعالیت می‌کنند.
  • هرگونه تحریم نفت ایران توسط مجلس بدون پاسخ گذاشته نمی شود. قطعا اگر اروپا نفت ایران را تحریم کند ما هم راهکارهای مقابله با تحریم اروپایی‌ها را اجرا می‌کنیم.
  • زمان بندی تحریم فروش نفت به کشورهای اروپایی به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بستگی دارد و پیش بینی می ود تا روز یکشنبه هفته آینده این زمان بندی نهایی شود.











ناصر سودانی 
عضو کمیسیون انرژی

  • نمایندگان مجلس در حال دنبال کردن تصویب طرحی هستند که بر اساس آن همه کشورهای اروپایی که ایران را هدف تحریم خود قرار داده‌اند، بعد از این نتوانند حتی یک قطره نفت از ایران بخرند.
  • به دنبال تصویب طرحی هستیم که بر اساس آن کشورهای اروپایی که ایران را هدف تحریم خود قرار داده‌اند، نتوانند حتی یک قطره نفت از ایران بخرند و شیر نفت بسوی آنان بسته شود، تا از این پس با دم شیر بازی نکنند.
  • بعضی از کشورهای اروپایی ناگزیر از خرید نفت ایران هستند و ساختار پالایشگاه‌های آنها به گونه‌ای است که با ترکیب نفت ایران متناسب است و امکان جایگزین کردن نفت ایران برای آنها مشکل است.
  • تحریم نفت ایران سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد و اروپایی‌ها وادار خواهند شد نفت را با قیمت گران تری خریداری کنند.
  • اروپایی‌ها به دلیل نیاز به نفت ایران مجبور خواهند شد بطور غیر مستقیم و از طریق واسطه‌ها نفت ایران را بخرند که این امر باعث ایجاد هزینه برای آنها خواهد شد.
  • آنها متوجه آن نیستند که وابستگی ایران به درآمدهای نفتی در حال کاهش به حداقل است و از سوی دیگر آنها بیش از 20 درصد از نفت ایران را خریداری نمی‌کند و ما نیز در حال فتح بازارهای جدیدی هستیم.
  • شرکت‌های اروپایی ناگزیر هستند، با ما وارد قرارداد شوند، چرا که کنار زدن‌ نفت ایران با خاموش شدن شمع حیات اقتصادی آنها مترادف است.
  • هندوستان اعلام کرده است که از نفت ایران مستغنی نیست و چین هم به دلیل منافع متعددی که در حفظ ارتباط با ایران دارد، در صورت ورود به فاز تحریم نفت ایران از همه پروژه‌های خود در ایران محروم خواهد شد که ضرر سنگین و قابل توجهی برای اقتصاد چین به همراه خواهد داشت.

(منابع گفتگوها: مهر و فارس)

کد خبر 158330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز