گروه سیاسی: مخالفت‌های جهانی با تحریم نفتی ایران که از سوی طیفی از کشورهای مستقل نظیر روسیه، چین، هند، کره،‌ ژاپن و اتحادیه نم و از یک سو‌ اشخاصی نظیر بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل متحدو آمانو مدیرکل آژانس‌ بین‌المللی انرژی هسته‌ای و نهادهایی چون صندوق بین المللی پول مطرح شده با نوعی وحشت و نگرانی از بحرانی جدید در اقتصاد جهانی گره خورده است.

سارکوزی

‌کشورهای‌اروپایی‌ نگران از اینکه اقتصاد بحران‌زده حوزه یورو دچار آشفتگی دوباره شود و تحلیلگران اقتصادی آمریکا نگران از کاهش ارزش جهانی دلار به خاطر مبادله نفت ایران با طلا و ارزهای رایج مشتریان نفت. این واکنش‌ها در داخل با صحبت‌های رئیس‌جمهور گره‌خورد که گفت معادن ما چندین برابر نفت ذخیره دارد. علی اکبر ولایتی مشاور ارشد‌ رهبری نیز با بیان اینکه غرب هم می‌داند که این یک مانور سیاسی است، افزود: ما برای فروش نفت محتاج لطف هیچ کشوری نیستیم. ‌

تحریم نفت ایران و خطر سقوط دلار

موضوعی که در بطن واکنش‌ها به تحریم نفتی ایران از سوی تحلیلگران اقتصادی دنیا مورد تاکید قرار گرفته، به هم خوردن سیستم پترودلار در دنیاست. تابناک نوشت: تحلیلگران اقتصادی انگلیس معتقدند که حرکت ایران برای فروش نفت خود به نرخی غیر از دلار برتری سیستم پترودلار را از بین خواهد برد.این سیستم از سال 1975 و در پی درخواست ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان سعودی برای فروش نفت خود به دلار در دنیا مستقر شد. متعاقب این حرکت دیگر کشورهای عضو اوپک هم به فروش نفت خود به دلار آمریکا پرداختند و در مدت کوتاهی تقاضا برای دلار آمریکا افزایش یافت. این سیستم به‌صورت خودکار به بالا رفتن ارزش دلار در جهان منجر شد و این روند و تمایل به برتری دلار هنوز هم ادامه دارد اما با تلاش ایران برای معامله نفت خود با کشورهایی مثل چین، روسیه و هند با ارزهای رایج خود آنها محتمل می‌رسد که جنگ ارزی جدیدی علیه دلار شکل بگیرد.

هشدارها جدی می‌شوند

هند، چین، کره‌جنوبی، ژاپن و ردیفی از کشورهای آسیایی که مشتریان اصلی نفت ایران هستند در معاملات نفتی خود با ایران، نسبت به تحریم‌های نفتی علیه کشورمان رویکردی بی‌اعتنا گونه اتخاذ کرده‌اند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای تنها راه حل اختلافات بین‌المللی را مذاکره دانست. صندوق بین‌المللی پول نیز در واکنش به اقدام کشورهای اروپایی در اعمال ممنوعیت خرید نفت ایران هشدار داد: توقف صادرات نفت ایران، بهای نفت را در بازارهای جهانی، 20 تا 30 درصد افزایش می‌دهد.‌ کره‌جنوبی نیز اعلام کرد که این کشور با وجود فشارهای آمریکا، در سال 2011 خرید نفت ایران را نسبت به سال قبل از آن، 20 درصد افزایش داد. دبیرکل سازمان ملل متحد که پیش از این هم نسبت به این تحریم‌ها هشدار داده بود با تاکید بر ضرورت حل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای ایران، غربی‌ها را به کاهش تنش‌ها با تهران فراخواند. آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز دیروز در حاشیه اجلاس داووس گفت: به جز راه حل مسالمت آمیز از طریق گفت و گو و مذاکره هیچ گزینه جایگزینی برای ایران نداریم.

طرح مجلس برای قطع صادرات نفت به اروپا

از فردا که جلسات علنی مجلس آغاز می‌شود باید شاهد واکنش نمایندگان نسبت به موضوع تحریم‌های نفتی باشیم. حسین ابراهیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته است تا روز یکشنبه، مجلس شورای اسلامی باید یک طرح دو فوریتی را به تصویب برساند و ما فروش نفت خود را به اروپا از همین هفته قطع کنیم لذا به‌دنبال این هستیم که از هفته آینده صادرات نفت به اروپا را قطع کنیم و برای این کار یک طرح دو فوریتی را آماده خواهیم کرد. این موضوع از سوی ‌ رئیس کمیسیون انرژی هم به‌صورت تلویحی مورد تایید قرار گرفته است.‌

کد خبر 158453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز