همشهری آنلاین: جمیز لیندسی عضو شورای روابط خارجی و نویسنده کتاب «انقلاب بوش در سیاست خارجی» معتقد است که مشتری اصلی نفت ایران آمریکا و متحدانش نیستند و تحریم‌های اخیر نمی‌تواند آمریکا را به هدفش برساند.

فارس به نقل از سیت اوباما نوشت: «جیمز لیندسی» طی یادداشتی در پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان» تصریح کرد: آمریکا و متحدان اروپایی آن در حال حاضر به دنبال تحت فشار گذاشتن تهران جهت کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای از طریق ایجاد محدودیت در صادرات نفت ایران هستند.

وی افزود: کنگره به اوباما مجوزی داد تا بر اساس آن شرکت‌های مالی خارجی را که نفت ایران را می‌خرند، مجازات کند و در این راستا اروپایی‌ها به دنبال کاهش خرید نفت از ایران هستند.

وی با بیان اینکه سوال پیش روی ما این است که آیا تحریم‌های جدید کارا و موثر هستند افزود: آنچه تصویر بالا روشن می‌سازد، این است که صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی کسر کوچکی از کل صادرات است. در همین حال، تحریم‌های ایالات متحده می‌تواند دوره جدیدی از رفتارهای غیردوستانه واشنگتن با چند متحد مهم آسیایی و کشورهایی مانند چین و هند را پیش رو بگذارد؛ کشورهایی که ایالات متحده خواهان همکاری با آن‌ها در مسائل دیگر منطقه است.

براساس این تصویر که از سوی نیویورک تایمز منتشر و از سوی کارشناس سی ان ان تحلیل شده است، چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه به ترتیب با 22، 14، 13، 10 و 7 درصد، بیشترین واردات نفت از ایران را دارند و مجموع کشورهای اروپایی تنها 18 درصد از واردات نفت خام را از ایران دارند که کشورهایی چون چین عنوان کرده‌اند که خواهان افزایش خرید نفت از ایران هستند.
کد خبر 158191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز