همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با بیان اینکه در رابطه اقتصادی با اتحادیه اروپا امروزه با افت و خیزهایی روبرو هستیم گفت: اتحادیه اروپا نمی‌تواند بی‌نیاز از ایران باشد و ما نیز بی‌نیاز اتحادیه اروپا نیستیم و همکاری منطقه‌ای از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه گفت: یکی از روابط اقتصادی ایران در عرصه بین الملل توجه به همسایگان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر خارجه کشورمان صبح امروز با سخنرانی در همایش ملی ایران و سازمان همکاری اکو، گفت: در زمان پذیرش تصدی وزارت امور خارجه توجه به همسایگان و سپس اتحادیه اروپا و رابطه جهانی از برنامه‌های اصلی من بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در تلاش هستیم تا روابط اقتصادی خود با کشورهای همسایه را گسترش دهیم، در رابطه اقتصادی با اتحادیه اروپا امروزه با افت و خیزهایی روبرو هستیم و لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا نمی‌تواند بی‌نیاز از ایران باشد و ما نیز بی‌نیاز اتحادیه اروپا نیستیم، قطعا ایران به جایگاه اولیه خود در اتحادیه اروپا باز خواهد گشت.

صالحی در ادامه تصریح کرد: اگر ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود اتحادیه اروپا باید با ایران تعامل نزدیک داشته باشد، چرا که ایران همسایه نزدیک ترکیه است.

وی در ادامه گفت: کشورهای همسایه در تعارض با یکدیگر نیستند بلکه مکمل همدیگر هستند و همکاری منطقه‌ای از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و این نشان دهنده آن است که ما باید با کشورهای منطقه رابطه خود را به خصوص در اقتصاد بیشتر از گذشته کنیم.

صالحی در ادامه نقل و انتقالات مالی را اساسی‌ترین مشکل کشورهای همسایه در ایحاد رابطه اقتصادی دانست و گفت: یقینا باید نقل و انتقالات مالی را به گونه تفسیرکنیم که تا روابط اقتصادی کشور‌ها ریشه دار و پایه دار باشد و به جامعه جهانی بفهمانیم از طریق همکاری‌های منطقه‌ای می‌توانیم یک یا دو کشور استکباری که در صدد هیمنه قدرت خود در جهان هستند را بگیریم.

وزیر امور خارجه استفاده از پول ملی کشور‌ها و داشتن بانک را نیاز اصلی کشورهای منطقه به خصوص سازمان همکاری اقتصادی اکو دانست.

صالحی در ادامه بیان کرد: توجه ما به کشورهای همسایه بر بستر همکاری اقتصادی‌ست، چرا که مردم کشور‌ها با یکدیگر مشکل ندارند و آنان می‌توانند راحت‌تر از دولت‌های خود با یکدیگر تعامل داشته باشند و این دولت‌ها هستند که محدودیت‌ها را برای ملت‌ها ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر دیدگاه مردمی نسبت به همسایگان تقویت شود با ایجاد رابطه سیاسی- اقتصادی سالم می‌توانیم تعامل خود را با همسایگان و دیگر کشورهای جهان بالا بریم، لذا دولت‌ها مکلف هستند شرایط لازم را برای ایجاد روابط ملت با یکدیگر ایحاد کنند، تا ملت‌ها بتوانند به راحتی کارهای خود را انجام دهند.

صالحی در ادامه با بیان اینکه امروزه صحت حمل و نقل از سوی برخی تجار رعایت نمی‌شود، گفت: بخش خصوصی می‌بایست در یک چارچوب معنا دار حرکت کند تا منافعش به همه مردم برسد نه اینکه فقط فکر رسیدن به منافع خود باشند.

صالحی در ادامه تصریح کرد: ایران ۱۵ همسایه دارد که اغلب این همسایه‌ها نیز عضو اکو هستند که میان این ۱۵ همسایه یک همپوشانی ایجاد شده و در این همپوشانی اکو را نیز تحت تاثیر قرار داده است، چرا که همسایه‌های اعضای اکوی ایران غریب به ۱۵ میلیون جمعیت دارد و سطح زندگی قابل قبول این کشور‌ها بعد اقتصادی کشورهای اکو را در محور صادرات و اقتصاد ملی پایه ریزی کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورهای عضو اکو از بعد اقتصادی بایستی صادرات محور و متکی به بازار خود باشند و اگر اقداماتی انجام شود که تمام کشورهای عضو اقتصادشان بر روی اکو قرار گیرد و در هم تنیده شود آن موقع است که می‌توانیم بگوییم حرکت اقتصادی منطقه‌ای در آسیا ایجاد کرده‌ایم.

صالحی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا فقط اقتصاد در اکو مهم است، گفت: فعالیت اکو تنها به اقتصاد وابسته نیست بلکه به روابط اجتماعی و فرهنگی نیز نیاز دارد و ما نمی‌توانیم یک بعد را از دیگران جدا کنیم چرا که آنان با هم در ارتباط هستند.

وزیر امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه ایران خودش را مکلف می‌داند تا تمام تسهیلات لازم برای تحقق اهداف سازمان اکو را در این برهه از زمان فراهم آورد چرا که عقلانیت حکم می‌کند تا در این راستا حرکت کنیم.

صالحی درباره با همگرایی منطقه گفت: ما به همسایگان به دید عکس العمل نگاه نمی‌کنیم، بلکه به صورت عقلانی به آنان توجه داریم و برای ما همسایگان یک انتخاب است و این انتخاب نیز می‌تواند برای سایر کشورهای عضو اکو هم باشد.

وی گفت: کشورهای قدرتمند امروزه در تلاشند تا به مسائل اقتصادی، انرژی و حتی دارو به عنوان ابزار سیاسی نگاه کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران از جهانی شدن فرار نمی‌کند، گفت: ایران در صدد است با قدرت و قوت به عنوان متوازن و شریک هموزن دیگر کشور‌ها در عرصه جهانی وارد شود و اگر این کار را انجام ندهد قطعا در دیگران هضم خواهد شد و ما نباید بگذاریم که این اتفاق بیفتد.

صالحی در ادامه تصریح کرد: ایران در سیاست خارجی توجه ویژه‌ای به همسایگان دارد و در نظر دارد با کمک و مساعدت‌های همسایگان در تحقق این توجه ویژه را به نحو مطلوب اجرا کند، چراک ه همسایگان ایران ارزش خاصی برای ایران قائل هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورهای عضو اکو باید کاری کنند تا فشار بر دوش مردم کمتر شود و زندگی مردم مخصوصا در بعد اقتصادی راحت‌تر شود.

 

کد خبر 161096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز