همشهری آنلاین: سران اتحادیه اروپا، در نشست روز پنج‌شنبه، ۱ مارس ۲۰۱۲، در بروکسل به درخواست صربستان برای کاندیداتوری ورود به اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دادند. صربستان از ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی درخواست کرده بود تا به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

به گزارش دویچه وله، دو روز پیشین از اجلاس سران اتحادیه اروپا، وزرای خارجه  ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقت اولیه  را با درخواست نامزدی رسمی صربستان اعلام کرده بودند.

صربستان از زمان ارائه  درخواست عضویت در اتحادیه اروپا موظف شده بود که اصلاحاتی را در ساختار سیاسی و اقتصادی و وضعیت حقوق بشر کشور انجام دهد.

 اتحادیه اروپا از صربستان خواسته بود که برخی از افرادی که متهم به جنایت جنگی در زمان جنگ صرب‌ها  با کروات‌ها و بوسنی و هرزگوین را دستگیر و برای محاکمه  به دادگاه بین‌المللی بررسی جنایات یوگسلاوی در  لاهه تحویل دهد. صربستان در دوسال و نیم اخیر برخی از  مهم‌ترین این متهمان از جمله راتکو ملادیچ، فرمانده‌ی صرب‌ها در جنگ را دستگیر و تحویل دادگاه یادشده داده است.

از دیگر شروط اتحادیه اروپا برای موافقت با درخواست کاندیداتوری صربستان، حل مناقشه‌ میان صربستان و کوزوو بود. کوزوو از سال ۲۰۰۸ میلادی، یک‌طرفه از صربستان اعلام استقلال کرد. صربستان این اعلام استقلال را نپذیرفته و بحث و مناقشه میان دو کشور ادامه داشت.

در ماه‌های اخیر صربستان حل اختلاف با کوزوو را به شکلی جدی‌تر پیگیری کرده و با مقامات کوزوو به تفاهم‌های  مقدماتی رسیده‌اند. مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند رهبران صربستان و کوزوو توافق کردند که معاهده صلح را امضا کرده و به مناقشه پایان دهند.

هفته‌ گذشته نیز صربستان با شروطی به مقامات کوزوو اجازه داد تا در نشست منطقه‌ای بالکان غربی به عنوان کشور مستقل شرکت کند. این توافقات، از مهم‌ترین دلایلی است که اتحادیه اروپا با درخواست نامزدی صربستان برای عضویت در اتحادیه، موافقت کرده است.

هرمان فان رومپوی، رئیس "شورای اروپا" با اعلام قبول خبر کاندیداتوری صربستان و ابراز خوشحالی از این اتفاق، گفته است:«قبول درخواست صربستان و نامزدی رسمی این کشور یک اتفاق مهم و دستاورد بزرگ برای ا ین کشور و اتحادیه است."

ژوزه مانوئل باروسو، رئیس "کمیسیون اروپا" نیز گفته است که تمایل کشورهایی چون صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا، علی‌رغم مشکلات اقتصادی فعلی اتحادیه، نشان می‌دهد که هنوز هم عضویت در اتحادیه اروپا جذاب است و منافع بسیاری برای کشورها دارد.

رئیس "کمیسیون اروپا" اتحادیه اروپا را پروژه‌ای برای گسترش هرچه بیشتر "آزادی، اتحاد و مسئولیت متقابل در قبال یکدیگر" توصیف کرده و ابراز خوشحالی کرده است که صربستان نامزد رسمی ورد به اتحادیه شده است.

در نشست روز سه‌شنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا رومانی تنها کشور مخالف با کاندیداتوری صربستان بود که بعد از بحثـ‌های طولانی میان وزرای امور خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه، بالاخره این کشور نیز رای مثبت داد.

رومانی گفته بود تا زمانی که صربستان تعهد ندهد که حقوق ۳۰ هزار اقلیت این کشور که به زبان رومانیایی صحبت می‌کنند را در همه‌ی ابعاد رعایت کند، با درخواست کاندیداتوری آن موافقت نخواهد کرد.

رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند صربستان تعهد داده است که حقوق همه‌ی گروه‌های اقلیت در این کشور کاملا رعایت خواهد شد.

کد خبر 162298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز