دبیرکل اکو با اعلام راه‌اندازی پلیس کشورهای عضو اکو - اکوپل- گفت: بانک مشترک تبادل اطلاعات مجرمان میان کشورهای عضو به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

شامیل علی عسگراف، دبیرکل اکو در همایش آژانس‌های مبارزه با موادمخدر کشورهای عضو اکو اظهار داشت: سازمان اکو برای کاهش فقر، بیکاری، آسیب‌ها و اتحاد میان کشورها برای ایجاد رفاه اقتصادی متعهد است و دبیرخانه مقابله با جرائم سازمان یافته مسئولیت مقابله با مواد‌مخدر را برعهده گرفته است. وی ادامه داد: ما شاهد جرائم مرتبط با قاچاق مواد‌مخدر هستیم که ماهیتی فراملی دارد و نمی‌توان به تنهایی آنها را از بین برد. کاهش جرائم و مقابله با آنها در منطقه اکو نیازمند همکاری سایر کشورهاست.

به گفته دبیرکل اکو این سازمان به‌دنبال تقویت ارتباط میان سایر پلیس‌ها، مقابله با جرائم سازمان‌یافته و راحت کردن دسترسی به بانک مجرمان است. در اجلاس وزرا بر استراتژی مقابله با تروریست تأکید شد و جلسات آموزشی برای امنیت و صلح از سوی اکو برای کشورهای عضو به اجرا درآمد. وی با اعلام راه‌اندازی پلیس اکو (اکوپل) تأکید کرد: به‌زودی پلیس کشورهای عضو اکو برای مقابله با جرائم اقتصادی، قاچاق مواد‌مخدر و جرائم سازمان یافته راه‌اندازی می‌شود ضمن اینکه راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای مقابله با جرائم در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام اختصاص 9.5میلیون یورو از سوی اتحادیه اروپا برای توانمند‌سازی‌ و مقابله با مواد‌مخدر در کشورهای عضو اکو افزود: اتحادیه اروپا تأمین مالی برنامه توانمندسازی کشورهای عضو اکو و راه‌اندازی آزمایشگاه جنایی را بر‌عهده گرفته و پلیس مقابله با جرائم جنایی آلمان و UNODC مسئول آموزش به کشورهای عضو هستند.

به گفته عسگراف، از سال 2009کارگاه‌های آموزشی به‌منظور شناخت تکنیک‌ها، مسیرهای مواد‌مخدر و روش‌های تجسس برگزار شده است و تمامی کشورها روی همکاری جامعه برای مقابله با این تجارت غیرقانونی اجماع دارند. وی ادامه داد: افغانستان کشور تولیدکننده مواد‌مخدر است؛ البته این مواد‌مخدر از مسیر بالکان به اروپا ترانزیت می‌شود.

در سال 2010، 2500تن حشیش و 2750تن تریاک در کشورهای عضو اکو کشف و ضبط شد. می‌توان گفت 95 مورد کشف مواد‌مخدر دنیا در کشورهای عضو بالکان است. دبیرکل اکو با بیان اینکه فرهنگ و زبان مشترک نقش زیادی در قاچاق موادمخدر در کشورهای عضو دارد، اظهار داشت: پلیس کشورهای عضو باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند و شبکه امن انتقال اطلاعات میان کشورها باید در دستور کار قرار گیرد. تأسیس سیستم ارتباطی امن و شناسایی افسران رابط مواد‌مخدر در دستور کار اکو قرار دارد؛ ضمن اینکه از ایجاد سیستم‌های ارتباطی امن میان کشورها حمایت می‌کنیم.

کد خبر 213306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز