همشهری‌آنلاین: بیست و دومین نشست شورای وزرای امور خارجه عضو اکو در اسلام آباد پایتخت پاکستان آغاز شد.

 در این نشست پیش‌نویس اعلامیه پایانی سیزدهمین اجلاس سران اکو که قرار است فردا چهارشنبه 11 اسفند به میزبانی پاکستان برگزار شود، نهایی و پیشنهادهاي کارشناسان ارشد کشورهای عضو این سازمان مورد بررسی می شود.

 انتظار می‌رود امور مختلف سازمان اکو در شرایط کنونی و در حال ظهور در جهان و منطقه در این نشست بررسی شود.

در آغاز این نشست دکتر محمدجواد ظریف به‌عنوان رئیس دوره بیست و یکم این شورا گفت: در نشست 21 وزرای خارجی در تهران ما در مورد تحکیم همکاری ها در زمینه های مختلف و ایجاد سازمان ها و نهادهای مختلف از سوی اعضای این سازمان توافق کردیم .

او افزود: سازمان اکو فعالیت‌های مختلفی با همکاری کشورهای عضو و با تسهیل بخشی این همکاری ها از سوی دبیرخانه اکو دنبال می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد،ظريف تاکید کرد: ما هم اکنون نیاز مبرمی به ایجاد نهادها و موسسه‌هاي مختلف داریم که از طریق آن بتوانیم همکاری های خود را در زمینه های مختلف و تخصصی تر تحکیم بخشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من عقیده دارم سازمان اکو باید یک مکانیزم جامع برای تعیین سهم تمامی اعضای آن در زمینه عملی کردن چشم اندازهای مان ایجاد کند تا هر کشور علاوه بر آشنایی کامل با وظایف خود، در عملی کردن آن تلاش های لازم را انجام دهد.

او افزود: اکو یک سازمان برای همکاری‌های منطقه‌ای است و منافع اقتصادی آن شامل همه کشورهای عضو خواهد شد.

ظریف گفت: ایران متعهد است فعالیت‌های خود را برای تحکیم اکو دنبال کند زیرا ما عقیده داریم این سازمان یکی از بهترین گزینه ها برای تحکیم همکاری های منطقه ای و توسعه تمامی منطقه در کنار هم است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اعضای اکو می توانند در کنار هم برای توسعه و پیشرفت منطقه، ایجاد صلح، ترویج همکاری های منطقه‌ای و اقتصادی فعالیت های گسترده ای را دنبال کنند.امیدوارم کشور جمهوری اسلامی پاکستان اقدام‌هاي مهم و جامعی در زمینه گسترش سازمان اکو در دوره ریاست خود دنبال کند.

قابل ذکر است پیش از این، نشست دو روزه مقام‌ها و کارشناسان ارشد کشورهای عضو شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان در زمینه بررسی مسائل موجود و دستور کار اجلاس شورای وزرای خارجه این سازمان برگزار شد و در آن پیش نویس اعلامیه پایانی اسلام آباد نیز بررسی شد.

در این نشست چشم انداز 2025 سازمان اکو و متن اعلامیه مشترک اجلاس سران در اسلام آباد نیز به تصویب رسید که برای بررسی و نهایی شدن در نشست شورای وزرای امور خارجه این سازمان، مطرح خواهد شد.

اعلامیه پایانی اجلاس اسلام آباد شامل نقاط برجسته برای تحکیم همکاری میان اعضای سازمان اکو در زمینه ارتباطات، تجارت، حمل و نقل و انرژی است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و دیگر هیأت های عالی رتبه کشورهای عضو اکو شب گذشته وارد اسلام آباد شدند.

کد خبر 363515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha