همشهری آنلاین: 200 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه ای از اقدام وزارت نفت برای قطع روابط نفتی با شرکت هایی که به تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران پیوستند٬ حمایت خود را اعلام کردند.

در این بیانیه که محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس آن را قرائت کرد٬ آمده است: جمهوری اسلامی ایران خواستار روابط مطمئن در قالب تعهدات دو جانبه است و مسیر روابط دوجانبه باید متکی به اطمینان‌های دوسویه و به دور از تنش های سفارشی از بیرون باشد. همچنین روابط تاریخی و سنتی میان ایران و اروپا٬ نیازمند اعمال دقت نظر در روابط اقتصادی با این کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران زمانی خود را متعهد به تامین امنیت انرژی مردم اروپا می داند که متقابلا کشورهای اروپایی خریدار نفت نیز نسبت به امنیت منابع درآمد ایران متعهد باشد.

استفاده های ابزاری از تجارت و انرژی که غربی ها شروع کننده آن بودند رویه های نامطلوبی را در سطح بین المللی ایجاد می کند و امنیت طرفین مقابل به اصول تجارت آزاد را زیر سوال می برد. در صورت تداوم سیاست های غیرمنطقی سران اتحادیه اروپا٬ طبیعی است که ایران به دنبال کشورهای جایگزین برای فروش نفت خواهد بود و منتظر فرا رسیدن زمان تحریم نخواهد ماند. موج سرمایی که اروپا را فرا گرفته و صدها بی‌خانمان را به دلیل عدم توانایی در تامین سوخت برای گرم شدن٬ به کام مرگ کشانده است٬ نشان دهنده بی‌توجهی این کشورها به وضعیت معیشتی و به نوعی نقض حقوق بشر توسط اتحادیه اروپاست. همچنین با توجه به افزایش قیمت سوخت و کاهش ذخایر نفتی٬ مسوولیت عواقب و پیامدهای فشارهای اقتصادی و نارضایتی های عمومی با مسوولیت کشورهای تهدیدکننده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مجلس شورای اسلامی با حمایت قاطع از اقدامات منطقه ای مقابله ای تدارک دیده شده توسط وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن و تجارت٬ خواستار جایگزین کردن خریداران نفت ایران در اروپا با کشورهای دیگر است.

کد خبر 159870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز