گروه سیاسی: اخبار برخی رسانه‌های غربی طی روزهای قبل حکایت از آن دارد که اعضای اتحادیه اروپا برسر موضوع تحریم نفتی ایران به توافق نرسیده‌اند.

نفت

درحالی که خبرگزاری آلمانی بلومبرگ، به نقل از یک مقام آگاه اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را 6ماه به تاخیر می‌اندازد تا یونان، ایتالیا و اسپانیا که بیش از 68 درصد واردات اتحادیه اروپا از ایران را دارند، بتوانند جایگزینی برای تامین نفت خود بیابند، یک پژوهشگر ارشد مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نیز با اشاره به سهم اندک نفت صادراتی ایران به اروپا اعلام کرد که تحریم نفت ایران، ادا و اطوار دیپلماتیک اروپاست و پیامدهای اقتصادی آن برای ایران محدود خواهد بود. به گزارش فارس، روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی نوشت: به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا آماده است تمام دار و ندار خود را برای متقاعد کردن تهران به صرف‌نظر کردن از برنامه هسته‌ای خود به بازی بگذارد. برنار هورکاد با بیان اینکه فرانسه تنها ۳‌درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند گفته برای دیگر کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و یونان که به‌ترتیب ۱۳، ۱۵ و ۳۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تأمین می‌کنند، زمان بیشتری لازم است که بتوانند جایگزینی برای واردات نفت خود پیدا کنند؛ بنابراین برای این کشورها یک تأخیر حدودا شش ماهه برای اجرایی شدن تحریم‌ نفتی ایران ضروری است.

انتقاد چین از تحریم نفتی ایران

چین از آمریکا به‌دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه یک شرکت‌ نفتی چینی به‌دلیل صادرات محصولات پتروشیمی به ایران به‌شدت انتقاد کرد و این اقدام را «بی‌منطق» خواند. به گزارش ایسنا لیو ویمین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که خبرگزاری شینهوا اواخر شنبه منتشر کرد، اظهار داشت: ما نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با این اقدام ابراز می‌داریم. این سخنان به‌دنبال تحریم 3شرکت بزرگ چین به اتهام روابط اقتصادی با ایران ایراد شد‌. چین ادعای آمریکا را مبنی بر اینکه این کشور بزرگ‌ترین فروشنده محصولات پالایش شده پتروشیمی به ایران است تکذیب کرد.

هدف؛ کنارزدن رقبا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اعمال تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: یکی از اهداف حاشیه‌ای آنها کنارزدن رقبای اقتصادی آسیایی‌شان است و فکر می‌کنم کشورهای آسیایی باهوش‌تر از آن هستند که به خاطر فشارهای سیاسی آمریکا، منافع ملی خود را به خطر بیندازند. رامین مهمانپرست با بیان اینکه ایران دارای دومین منابع گازی و چهارمین منابع نفتی است، ادامه داد:

درواقع یکی از اهداف آمریکا از تحریم نفت ایران حذف رقبای اقتصادی‌شان درجهان است، زیرا درآینده نزدیک، بزرگ‌ترین رقبای اقتصادی آمریکا در آسیا کشورهایی مانند چین، ژاپن و هند هستند که این کشورهای آسیایی نیاز به تامین انرژی به شکل بلندمدت و پایدار دارند از این‌رو آمریکایی‌ها می‌خواهند این منابع انرژی را از حالت بلندمدت خارج کرده و به حالت بی‌ثباتی برسانند تا آنها رشد اقتصادی نداشته باشند، بر همین اساس بهانه آنها این است که می‌خواهند با تحریم‌، با ایران مقابله کنند درصورتی‌که یکی از اهداف حاشیه‌ای آنها کنار زدن رقبای اقتصادی آسیاست و فکر می‌کنم کشورهای آسیایی باهوش‌تر از آن هستند که به خاطر فشار‌های سیاسی آمریکا، منافع ملی خود را به خطر بیندازند. ایران در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۲۲ هزار بشکه نفت‌خام به چین صادر کرد که این میزان، جایگاه ایران را به‌عنوان سومین کشور تامین‌کننده نفت خام مورد نیاز چین محفوظ می‌دارد. تاکنون روسیه و ژاپن نیز در پیام‌های مکرر، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را محکوم کرده‌اند.

کد خبر 157324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز