همشهری آنلاین: تصویب قطعنامه ای جنگ طلبانه از سوی کنگره آمریکا علیه ایران، بازتاب سخنان آقای احمدی نژاد در مورد المپیک لندن، تصمیم ایران به شکایت از «گوگل» به دلیل تحریف نام خلیج فارس و اعلام کاهش تولید نفت ایران طی ماه های گذشته، از مهمترین عناوین دیروز مطبوعات جهان در ارتباط با ایران بوده است.

موضع گیری های جدید کنگره آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران، به یکی از مهمترین عناوین دیروز مطبوعات جهان تبدیل شد. اخبار در این رابطه حاکی از اتخاذی موضعی سخت تر، هم از سوی مجلس نمایندگان و هم مجلس سنای آمریکاست.

به گزارش تابناک، در همین رابطه، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» به بررسی قطعنامه جدیدی پرداخته که روز 5 شنبه گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است. بر اساس این قطعنامه، آمریکا، ایران دارای «توانایی» ساخت سلاح هسته ای را تحمل نخواهد کرد. این در حالی است که پیش از این، خط قرمز آمریکا دستیابی ایران به سلاح هسته ای بود، نه توانایی دستیابی به آن.

کریستین ساینس مانیتور می نویسد مشکل اصلی در این رابطه نبود تعریف دقیقی در مورد «توانایی ساخت سلاح هسته ای» است و معتقد است تصویب این قطعنامه، آمریکا را یک قدم به جنگ نزدیک تر می کند؛ آن هم در زمانی که تنها چند روز تا برگزاری مذاکرات بغداد باقی مانده است.

در خبری دیگر در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» از رد قانون جدید تحریم ها علیه ایران در سنای آمریکا خبر داده است. به گزارش این خبرگزاری، این اقدام که از سوی سناتورهای جمهوری خواه صورت گرفته، به این دلیل بوده که به باور آن ها، قانون جدید به اندازه کافی در مورد ایران شدت عمل به خرج نمی دهد.

رویترز به نقل از کاندیداهای جمهوری خواه نوشته که آن ها در رابطه با برنامه هسته ای ایران، «خواهان چیزی بیشتر بر روی میز» هستند.

اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کشورمان در مورد تمایلش به شرکت در بازی های المپیک لندن، موضوع دیگری است که بازتاب بسیار گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته است. آقای احمدی نژاد روز 5 شنبه گذشته با بیان اینکه علاقه دارد در بازی های المپیک در کنار ورزشکاران کشورمان حضور داشته باشد، بیان کرده بود که مقامات انگلیسی با این امر مشکل دارند.

این سخنان آقای احمدی نژاد در طیف وسیعی از مطبوعات جهان، از «گاردین» انگلیس گرفته تا «تایمز اسرائیل» و «حریت» ترکیه بازتاب یافت و همگی این رسانه ها اقدام به انتشار سخنان آقای احمدی نژاد در مورد تمایل به شرکت و یا دلیل عدم شرکتش در بازی های المپیک کردند.

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه  رسانه ها، سخنان سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی بود. وی با اشاره به موضوع برنامه هسته ای ایران، گفته است که ایالات متحده در صورت لزوم برنامه هایی را برای حمله به ایران آماده کرده است.

سخنان وی که به طور مفصل از سوی «آسوشیتدپرس» نقل شد، به شدت مورد استقبال رسانه های صهیونیستی قرار گرفت و مطبوعات این رژیم، از جمله «تایمز اسرائیل» و «یدیعوت آحارانوت» به سرعت اقدام به انتشار این خبر کردند. البته این خبر تا دیروز تقریباً در میان تمام رسانه های مهم جهان بازتاب پیدا کرده است.

محکوم کردن اقدام موتور جستجوی «گوگل» از سوی ایران به علت حذف نام خلیج فارس از سرویس نقشه های خود، از دیگر اخبار مرتبط با ایران در میان رسانه های جهان است. «آسوشیتدپرس» با اشاره به سخنان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در هشدار به گوگل، از تصمیم ایران برای شکایت رسمی از این شرکت در صورت ادامه رویه جاری خبر داد. «سی. ان. ان» و «بی. بی. سی» از دیگر رسانه های مهمی هستند که اقدام به انتشار این خبر کرده اند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مطلبی اقتصادی، از کاهش تولید نفت ایران در ماه های اخیر خبر داده است. به نوشته این روزنامه، آمار تازه منتشر شده «اوپک» نشانگر کاهشی 12 درصدی در تولید نفت ایران، طی سه ماهه اول سال جاری میلادی است.

در نهایت، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با اشاره به نشست پیش روی گروه 8 (شامل 8 کشور صنعتی جهان)، خبر داده که یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این نشست، مسئله آینده بازار نفت پس از آغاز تحریم نفتی اروپا علیه ایران از اول ژوئیه سال جاری خواهد بود.

 

کد خبر 171004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز