همشهری آنلاین: اسپانیا پس از ایتالیا بزرگ‌ترین وارد کننده نفت از ایران در بین کشورهای اتحادیه اروپاست. با اعمال تحریم بر ضد ایران، بخش قابل توجهی از اسپانیایی‌ها راندن یک خودرو را امری تجملاتی خواهند دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، با ممنوع شدن تعاملات بانکداری الکترونیک با ایران توسط اتحادیه اروپا، ممکن است ایران با برخی مشکلات اقتصادی مواجه شود اما شاید اتحادیه اروپا در تلاش برای اعمال فشار بر ایران اسپانیا را نیز به دردسر افکنده باشد.

بنابراین گزارش، "سویفت"، بزرگ‌ترین سامانه بانکداری الکترونیک در حال آماده شدن برای قطع همکاری با تمام موسسات مالی ایران از جمله بانک مرکزی این کشور است که در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. این اقدام، بخشی از برنامه اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور است. اتحادیه اروپا و ایالات متحده امیدوارند که ایران را با هدف قرار دادن درآمدهای نفتی این کشور پای میز مذاکره بکشانند.

راشاتودی افزود: با این حال، به نظر می‌رسد که این اقدام بر سطوح متوسط اروپا و بالاخص اسپانیا نیز تاثیر گذارد. اسپانیا روزانه بیش از 1.5 میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کند.

"میگوئل آنخو مورادو"، روزنامه‌نگار اسپانیایی در این خصوص به راشاتودی گفت: "حتی تصور اینکه اقدام علیه ایران جدی شود به کشورهایی چون اسپانیا، یونان و ایتالیا ضربه می‌زند، حتی بیش از ضربه‌ای که تحریم به ایران وارد می‌کند."

بر اساس گزارش فوق، در شرایطی که کشورهایی چون فرانسه و بریتانیا به دلیل عدم وابستگی به نفت ایران به راحتی می‌توانند آن را تحریم کنند، ضعیف‌ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا، یونان و ایتالیا بیش از همه تاثیر تحریم‌ها را درک خواهند کرد. مورادو بر این باور است که این سه کشور البته نخواهند توانست در برابر فشار ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه برای تحریم ایران غلبه کنند.

اسپانیا پس از ایتالیا بزرگ‌ترین وارد کننده نفت از ایران در بین کشورهای اتحادیه اروپاست. با اعمال تحریم بر ضد ایران، بخش قابل توجهی از اسپانیایی‌ها راندن یک خودرو را امری تجملاتی خواهند دانست. اما به هر حال، اسپانیا تا ماه جولای برای یافتن جایگزین نفت ایران فرصت خواهد داشت. اسپانیا هم قول داده است که واردات نفت ایران را متوقف کند و یا حداقل به مقدار کم برساند.

قیمت بنزین در اسپانیا بین کشورهای اتحادیه اروپا از کمترین قیمت‌هاست اما شروع به افزایش کرده است و تحریم نفتی ایران آن را بیشتر نیز خواهد کرد.

کد خبر 163776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز