همشهری آنلاین: روپرت مرداک، غول رسانه‌ای جهان، روز چهارشنبه در کمیسیون تحقیق رسوایی شنود تلفنی در انگلیس حضور یافت تا درباره نقش رسانه‌های خود در این رسوایی و همچنین ارتباطات نزدیک و طولانی‌اش با مقامات انگلیسی توضیح دهد.

حضور راپرت مورداک در کمیسیون تحقیق رسوایی شنود تلفنی در انگلیس

به گزارش ایرنا، مورداک  (روپرت مرداک) که روزنامه‌های متعددی از جمله تایمز، سان، ساندی تایمز و سان آن ساندی را کنترل می‌کند، در ابتدای این جلسه در مورد نحوه ورود خود به فعالیت های رسانه ای در انگلیس و همچنین ارتباطات نزدیکش با مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق این کشور مورد سوال قرارگرفت.

مورداک تایید کرد که در اوایل دهه 1980 با مارگارت تاچر دیداری خصوصی داشته که در آن دیدار موضوع خرید موسسه مطبوعاتی تایمز نیز مطرح شده است. وی در عین حال مدعی شد که هرگز از نخست وزیران انگلیس چیزی نخواسته و از نفوذ و قدرت رسانه‌ای خود برای اهداف و منافع اقتصادی سوءاستفاده نکرده است.

more  انتشار پر فروش‌ترین هفته‌نامه انگلیس متوقف شد

more

  عکس / چهره به چهره با یک غول رسانه‌ای

more

 ماجراهای آقای مرداک

وی همچنین گفت که از نظر دیدگاه‌های سیاسی خود را به افرادی نظیر مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس و رونالد ریگان رییس جمهوری اسبق آمریکا نزدیک می‌داند.

وی احتمالا در ادامه جلسه در مورد روابط طولانی خود با مقامات متعدد و نخست وزیران بعدی انگلیس از جمله تونی بلر، گوردن براون و دیوید کامرون و میزان اطلاع خود از رسوایی شنود تلفنی مورد سوال قرار خواهد گرفت.

info

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند که جلسه شهادت دهی راپرت مورداک یهودی احتمالا روز پنجشنبه نیز در کمیسیون تحقیق رسوایی شنود تلفنی ادامه خواهد یافت.

جیمز مورداک پسر راپرت مورداک یهودی نیز روز سه شنبه در کمیسیون تحقیق رسوایی شنود تلفنی در انگلیس حضور یافت و در درباره نقش خود در این رسوایی و نحوه تعامل امپراتوری رسانه ای مورداک با سیاستمداران توضیحاتی ارائه کرد.

در جریان سوال و جواب‌های مطرح شده در جلسه شش ساعته دیروز مشخص شد که شرکت رسانه ای نیوز اینترنشنال متعلق به راپرت مورداک در پشت پرده، تماس های گسترده ای با مقامات دولتی بویژه جرمی هانت وزیر فرهنگ انگلیس داشته است تا پرونده خرید باقیمانده سهام شرکت تلویزیونی و ماهواره ای بی اسکای بی را تسهیل کند.

بر اساس مطالب افشا شده در این جلسه وزیر فرهنگ و معاونان و مشاوران وی به رغم اینکه باید در بررسی تقاضای خرید سهام شرکت بی اسکای بی توسط مورداک، بیطرفانه عمل می کردند، عملا حمایت خود را از این تقاضا اعلام کرده بودند و دهها تماس ایمیلی و تلفنی با جیمز مورداک و دیگر مسئولان شرکت رسانه ای نیوز اینترنشنال داشته‌اند.

به نظر می‌رسد حمایت رسانه‌های مورداک از حزب محافظه کار انگلیس در جریان انتخابات پارلمانی سال 2010 از جمله دلایل حمایت وزیر فرهنگ دولت ائتلافی انگلیس از خرید باقیمانده سهام بی اسکای بی توسط مورداک بوده است.

این معامله پس از افشای رسوایی شنود تلفنی در تابستان سال گذشته در نهایت ناکام ماند.

جیمز مورداک همچنین برای نخستین بار فاش کرد که در اواخر سال 2010 و در یک مهمانی خصوصی شخصا با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس درباره خرید 61 درصد سهام بی اسکای بی گفت و گو کرده است.

وی در عین حال تاکید کرد که در صحبت های خود با مقامات دولتی تقاضای غیرقانونی مطرح نکرده و خواستار تسریع در رسیدگی به این تقاضا در چارچوب های قانونی شده بود.

click

افشاگری های دیروز در مورد جرمی هانت وزیر فرهنگ انگلیس که مسئول بررسی تقاضای خرید سهام بی اسکای بی توسط شرکت مورداک بود، بلافاصله بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و خبری این کشور یافت و بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلیس از جمله رهبران ارشد حزب کارگر خواستار استعفای فوری وی شدند.

در همین حال دفتر نخست وزیری انگلیس در واکنش به این تقاضاها اعلام کرد که دیوید کامرون به وزیر فرهنگ خود اعتماد کامل دارد.

وزیر فرهنگ انگلیس قرار است عصر روز چهارشنبه در پارلمان انگلیس حضور یابد و به سوالات نمایندگان در مورد ارتباطات خود با امپراتوری مورداک توضیح دهد.

از دیگر نکات مهم در سخنان جیمز مورداک در جلسه روز سه شنبه کمیسیون تحقیق درباره رسوایی شنود تلفنی، تاکید مجدد بر این نکته بود که او و پدرش اطلاعی از گستردگی اقدامات غیرقانونی در روزنامه های خود بویژه نشریه نیوز آو دی ورلد نداشته‌اند.

کمیسیون تحقیق رسوایی شنود تلفنی سال گذشته و تحت ریاست قاضی لویسون از قضات بلندمرتبه دادگاه عالی انگلیس تشکیل شد تا به اصطلاح ابعاد مختلف این پدیده را در رسانه های این کشور و همچنین نوع ارتباط رسانه ها و مراکز قدرت را بررسی کند و راهکارهایی برای اصلاح وضعیت موجود و جلوگیری از تکرار آن در آینده ارائه کند.

پلیس لندن تاکنون بیش از 50 نفر را در ارتباط با این رسوایی بازداشت و مورد تحقیق قرار داده است. اکثر این افراد فعلا به قید وثیقه آزاد شده اند تا شاید بعدا به اتهامات آنان رسیدگی شود. راپرت مورداک تعداد زیادی روزنامه، شبکه تلویزیونی و شرکت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای را در نقاط مختلف جهان از جمله انگلیس و آمریکا در مالکیت خود دارد.

وی در حال حاضر شخصا ریاست شرکت رسانه ای نیوز کورپوریشن را که در نیوریوک مستقر است، بر عهده دارد.

جیمز مورداک نیز تا چندی پیش ریاست شرکت رسانه ای 'نیوز اینترنشنال' و شرکت رسانه ای و ماهواره ای 'بی اسکای بی' را در انگلیس برعهده داشت که با افزایش فشارها مجبور به کناره گیری از هر دو سمت خود شد.

شرکت بی اسکای بی در حال حاضر بزرگترین شرکت تلویزیونی، ماهواره ای و ارتباطی غیردولتی در انگلیس است که علاوه بر مالکیت چندین شبکه تلویزیونی خبری، ورزشی، هنری و سرگرمی در زمینه خدمات اینترنتی و ارتباطات تلفنی و ماهواره ای نیز فعالیت می کند.

راپرت مورداک حدود 40 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. وی حدود دو سال پیش قصد داشت که بقیه سهام این شرکت را نیز خریداری کند که به دنبال رسوایی شنود تلفنی و مخالفت گسترده افکار عمومی، از این کار صرف نظر نمود.

خانواده راپرت مورداک طی یک سال گذشته به دلیل رسوایی شنود تلفنی یکی از نشریات متعلق به آنها در انگلیس تحت فشار شدیدی قرار گرفته اند.

مورداک پدر و پسر تابستان پارسال نیز در کمیسیون تحقیق مجلس عوام انگلیس در باره رسوایی شنود تلفنی حضور یافتند ولی مدعی شدند که اطلاعی از اعمال خلاف کارکنان خود نداشته اند.

این در حالی است که برخی از روزنامه نگاران دستگیر شده و همچنین مقامات سابق شرکت نیوز اینترنشنال این ادعاها را ردکرده و تاکید نموده اند که مورداک و نزدیکانش از فراگیر بودن پدیده شنود تلفنی در نشریات خود مطلع بوده اند.

نشریه 'نیوز آو دی ورلد' که در مرکز رسوایی شنود تلفنی قرار داشت اوایل سال گذشته تعطیل شد تا شاید جنجال ها پیرامون این موضوع خاتمه یابد ولی نه تنها چنین نشد بلکه هم اکنون اتهامات جدی علیه 'سان'، دیگر روزنامه متعلق به مورداک در زمینه شنود تلفنی و فساد مالی مطرح شده است.

یک مقام ارشد پلیس انگلیس اواخر سال گذشته تایید کرد که پلیس لندن درباره وجود شبکه فساد در میان برخی مقامات و مطبوعات این کشور در ارتباط با شنود تلفنی تحقیق می کند.

سو ایکرز معاون پلیس متروپلیتن لندن و مسئول گروه تحقیق درباره رسوایی شنود تلفنی که در کمیسیون تحقیق درباره شنود تلفنی موسوم به کمیسیون قضایی لویسون سخن می‌گفت، افزود: اسناد و مدارک موجود حکایت از این دارد که پرداخت‌های غیرقانونی به برخی از مقامات و نیروهای پلیس در روزنامه سان به یک فرهنگ تبدیل شده بود.

خانم ایکرز اظهارداشت: بعضا مبالغ هنگفتی از طرف روزنامه سان به طور مستمر به برخی از مسئولان پرداخت شده است که رقم این پرداخت‌ها در مواردی حتی به 80 هزار پوند بالغ می‌شود.

وی گفت: اتهامات موجود بیانگر این است که مجوز این گونه پرداخت‌ها از سوی مقامات ارشد روزنامه سان صادر شده است.

more

  پنج خبرنگار ارشد روزنامه سان در انگلیس بازداشت شدند

Senior Sun journalists arrested

راپرت مورداک صاحب شرکت رسانه ای نیوز اینترنشنال و نشریات تایمز، ساندی تایمز، سان، سان آن ساندی و نیوز آو دی ورلد انگلیس مدعی شده است که این گونه اعمال خلاف قانون مربوط به گذشته است و دیگر جایی در روزنامه سان ندارد.

بر اساس افشاگری های صورت گرفته، نشریه نیوز آو دی ورلد طی یک دهه گذشته به طور گسترده در شنود تلفنی و استراق سمع غیرقانونی تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های هزاران نفر از افراد مشهور و غیرمشهور دخیل بوده است.

یکی از اتهامات وارده به مقامات شرکت نیوز اینترنشنال و نشریه نیوز آو دی ورلد برقراری روابط نزدیک با مقامات پلیس و پرداخت رشوه به ماموران برای دریافت اطلاعات و همچنین سرپوش گذاشتن به ابعاد گسترده رسوایی شنود تلفنی می باشد.

شرکت نیوز اینترنشنال طی ماه های گذشته با پرداخت میلیون ها پوند غرامت به قربانیان شنود تلفنی تلاش کرد از افزایش شکایت های قضایی علیه این شرکت و نشریه تعطیل شده نیوز آو دی ورلد جلوگیری کند.

پرونده شنود تلفنی در اوایل سال گذشته و با افشای ابعاد گسترده اقدامات غیرقانونی نشریه نیوز آو دی ورلد متعلق به راپرت مورداک یهودی به یک بحران بزرگ برای انگلیس تبدیل شد و پای تعدادی از مقامات ارشد پلیس را نیز به این پرونده باز کرد.

موضوع جاسوسی خبرنگاران نیوز آو دی ورلد از تلفن های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006  و پس از افشای استراق سمع تلفن های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد که پس از تشکیل دادگاه یکی از خبرنگاران این نشریه به نام کلایو گودمن و همچنین یک بازرس خصوصی به نام گلن مالکایر به زندان محکوم شدند.

پرونده جاسوسی نشریه نیوز آو دی ورلد که در ابتدا تصور می شد فقط علیه افراد مشهور انجام شده با افشاگری های تابستان سال گذشته وارد مرحله تازه ای شد و به یک بحران ملی و رسوایی بزرگ در انگلیس تبدیل گردید.

افشاگری های سال گذشته نشان داد که علاوه بر افراد مشهور تعداد زیادی از مردم عادی و بویژه قربانیان حوادث جنایی و تروریستی و بستگان نزدیک آنان هدف جاسوسی و استراق سمع کارکنان نیوز آو دی ورلد قرار داشته اند. همچنین تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های تعدادی از اعضای خانواده نظامیان کشته شده در عراق و افغانستان نیز توسط عوامل این نشریه هک شده بود.

راپرت مورداک که از دهه 1960 میلادی وارد فعالیت های مطبوعاتی در انگلیس شد، نفوذ زیادی در این کشور دارد و علاوه بر مالکیت بخشی از سهام شرکت تلویزیونی - ماهواره ای بی اسکای بی سال‌ها است نشریات متعددی را در دو سوی اقیانوس اطلس و همچنین استرالیا کنترل می‌کند.

کد خبر 167848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز