همشهری‌آنلاین: کنگره آرژانتین این هفته بیانیه‌ای را صادر خواهد کرد که مؤید حاکمیت ملی این کشور بر جزایر مورد مناقشه مالویناس خواهد بود

Falklands Islands

به گزارش پرس تی‌وی،این بیانیه پیش از سی‌امین سالگرد جنگ آرژانتین و انگلیس بر سر جزایر لاس مالویناس (فالکلند) صادر و به مجالس همه کشورهای جهان اعلام خواهد شد.

more  داغ شدن بحث فالکند پرچم بریتانیا را به آتش کشاند

more  اعتراض علیه ورود شاهزاده انگلیسی به جزایر مالویناس

گویلرمو کارمونا، عضو کمیسیون امور بین‌الملل مجلس نمایندگان آرژانتین گفت: "انگلیس از قطعنامه‌های سازمان ملل پیروی نمی‌کند. این امر بیانگر نقض آشکار حقوق بین‌الملل است. انگلیس پس از جنگ جهانی دوم عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شد و تا به حال از حق وتو خود سوء استفاده کرده است."

وی یادآور شد: "ما بر موضع ویژه آرژانتین برای گفت‌وگو تاکید می‌کنیم و به نقض حقوق بین‌الملل از سوی انگلیس انتقاد داریم."

این سند که بحث درباره آن به ماه فوریه باز می‌گردد، از سوی همه نیروهای سیاسی آرژانتین مورد حمایت قرار گرفته است.

جولیا آرژنتیا پریه، عضو مجلس نمایندگان آرژانتین درباره این بیانیه گفت: "وقتی این مساله مطرح می‌شود، هیچ اختلافی وجود ندارد؛ احساسات ما مشترک است؛ هیچ مخالفتی وجود ندارد."

وی افزود: "هنگامی که موضوع به سرنوشت ملت مربوط می‌شود ما بدون توجه به نیروهای سیاسی در کنار هم هستیم- مالویناس یک آرمان ملی است."

این بیانیه در حالی صادر خواهد شد که در ماه‌های اخیر تنش بین آرژانتین و انگلیس بر سر مالکیت این جزایر در جنوب اقیانوس اطلس افزایش یافته است.

لندن با وجود درخواست سازمان ملل برای گفت‌وگو درباره پایان استعمار این جزیره از انجام آن خودداری کرده و در عوض پیچیده‌ترین ناو جنگی خود به نام "دانتلس اچ‌آم‌اس" و یک زیردریایی اتمی خود را برای جلوگیری از اقدام احتمالی متقابل آرژانتین، در جنوب اقیانوس اطلس مستقر کرده است..

جزایر مالویناس که در ۳۰۰ مایلی (راه دریایی) آرژانتین قرار دارد از سال ۱۸۳۳ تا کنون، در اشغال انگلیس بوده است. با این حال، آرژانتین به علت در اختیار داشتن کنترل این جزایر پیش از اشغال انگلیس، حاکمیت این جزایر را از آن خود می‌داند.


آرژانتین و انگلیس در سال ۱۹۸۲ به مدت ۷۴ روز بر سر مالکیت این جزایر با یکدیگر جنگیدند که این نزاع با ادعای پیروزی انگلیس بر آرژانتین به پایان رسید؛ یک سال پیش از پایان این جنگ، انگلیس قانون ملیت انگلیسی سال ۱۹۸۳ را تصویب کرد که در آن ساکنان جزایر مالویناس شهروند انگلیس محسوب شده‌اند.

کد خبر 164006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز