چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعتصاب عمومی 24 ساعته که روز سه شنبه در آرژانتین در اعتراض به عملکرد دولت کریستینا فرناندز کرچنر رئیس جمهوری این کشور بزرگ امریکای جنوبی از سو‌ی‌ اتحادیه های صنفی و کارگری آن فراخوان شده بود، کشور را فلج کرد .

اعتصاب عمومی در آرژانتین

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری منطقه، مردم آرژنتین روز گذشته در حالی‌ بیدار شدند که هیچ روزنامه‌ای چاپ نشده، زباله ها در بوئنوس آیرس - پایتخت- روی هم انباشته بود و بسیاری از قطارها، اتوبوسها، کامیون‌ها و هواپیماها کار نمی کردند.

در همین راستا، بیمارستان‌های عمومی‌ فقط بیماران اورژانسی را می پذیرفتند، بسیاری از پمپ بنزین‌ها و بانک‌ها تعطیل بود و بیش از 160 اعتصاب کننده حتی، برخی جاده‌ها و خیابان‌های اصلی کشور را مسدود کرده بودند .

روزنامه ال پاییس اسپانیا در این باره نوشت: اعتصاب عمومی‌ روز گذشته آرژانتین دو چیز را نشان داد: از یک سو، قدرت ˈهوگو مویانوˈ رییس سندیکای کامیون داران که تا یک سال قبل بزرگترین یار دولت کرچنر بود و از سو‌ی‌ دیگر، ضعف خانم ˈکریستینا فرناندز د کرچنرˈ رییس جمهوری کشور را که تقریبا در یک سال، دشمنان بسیاری را برای خود ساخت.

اعتصاب دیروز پس از آن برگزار شد که 12 روز پیش نیز صدها هزار آرژانتینی در اعتراض به اوضاع کشور و نحوه اداره آن با کوبیدن بر قابلمه ها و ظروف غذا دست به تظاهرات زده بودند.

اعتراض مردم آرژانتین بیشتر علیه گسترش ناامنی در جامعه، بالارفتن نرخ تورم، فساد در دستگاه قضایی و تصمیم دولت برای اصلاح قانون اساسی با هدف دادن مجوز به خانم کرچنر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دوره پیاپی است.

برخی رسانه ها نوشته اند که از سال 2003 میلادی، زمانی که ˈنستور کرچنرˈ ، همسر کریستینا فرناندز رییس جمهوری کنونی، زمام قدرت را به دست گرفت تاکنون تظاهراتی به این وسعت در آرژانتین رخ نداده بود اما روز بعد از این اعتراضات، خانم کرچنر، بدون آنکه توجه چندانی به تظاهرات بکند، مخالفانش را به نداشتن طرح جایگزین برای اداره کشور متهم کرد و گفت که آنان چیزی برای عرضه ندارند.

بر اساس این گزارش، عصر روز گذشته نیز رییس جمهوری آرژانتین در جمع هواداران خود با محدود دانستن دامنه اعتصابها گفت:ˈ امروز در سطح کشور نه اعتصابی عمومی رخ داد و نه مردم کار خود را متوقف کردند. من با حق اعتصاب کردن موافقم اما با مسدود کردن جاده‌ها ، تهدید‌ها و فشار‌ بر دیگران برای اینکه کار نکنند، موافق نیستم .ˈ

وی افزود: اعتصاب‌ها فقط در شهر ˈبوئنوس آیرسˈ پایتخت تاثیراتی بر جای گذاشته اما در شهر‌های دیگر کشور هیچ اعتراضی وجود نداشت.

خانم کرچنر در همین زمینه به مخالفانش هشدار داد: هیچکس نمی‌‌تواند مرا با تهدید و خشونت‌ از کار برکنار کند.

برخی گروههای سیاسی این کشور و گروههای صهیونیستی فعال در آرژانتین به نزدیک شدن دولت به کشورهای چپگرا و ضد امریکایی منطقه معترض هستند و تلاش می کنند با تحریک برخی اقشار جامعه و بزرگنمایی برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی، دولت کرچنر را تحت فشار بگذارند.

بر همین اساس، آنها گروهی از تشکلهای مخالف دولت را به میدان آورده اند تا با طرح برخی مطالبات همچون کاهش مالیات‌ها و افزایش حقوق پایه کارگران از 427 یوروی کنونی به 560 یورو، دولت را تحت فشار قرار دهند.

آنها در همین زمینه از هفته‌ها قبل هشدار داده بودند روند فعالیتها را در کشور مختل خواهند کرد.

روزنامه ال پاییس در این زمینه نوشت: اعتصاب‌های دیروز بدون ارایه سرویس‌های حداقل و پایه برای مردم انجام گرفت زیرا در آرژانتین هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد.

این روزنامه افزود: هرچند بیشتر بخش‌های کاری از جمله کارگران بخش فلز، تاکسی‌ رانان ، رانندگان مترو و اتوبوس به این اعتصاب دیروز نپیوستند اما صد‌ها هزارتن از مردم نتوانستند به محل کار خود در پایتخت بروند زیرا برخی افراد، ترنها را دستکاری کرده و از کار انداخته بودند.

از سوی دیگر، شهرداری بوئنوس آیرس به شهروندان توصیه کرده زباله‌های خود را تا سه روز در خیابان‌ها نگذارند زیرا کامیون‌های زباله چند روزی کار نخواهند کرد اما به رغم توصیه شهرداری ، تمام زباله دان‌های شهر پایتخت پر از زباله بود و گرمای تابستان در نیمکره جنوبی موجب فساد و بوی بد آن شده بود.

بر اساس این گزارش، نرخ رسمی تورم در آرژانتین 10 درصد است اما برخی کارشناسان نرخ واقعی آن را دو برابر می دانند.

برخی رهبران مخالف دولت هشدار داده اند اگر رییس جمهوری به خواسته های آنها توجه نکند، اعتصاب بعدی خود را به مدت 36 ساعته برگزار خواهند کرد.

کد خبر 192079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز