شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بریتانیا یکی از زیردریایی‌های اتمی خود را به آب‌های جزایر فالکلند در جنوب آتلانتیک اعزام کرده است. به نظر می‌رسد تنش میان بریتانیا و آرژانتین رو به افزایش گذاشته است.

uk submarine

Falklands Islandsشبکه خبری او ار اف اتریش گزارش داد، این زیردریایی که از کلاس ترافالگار (Trafalgar) است، به نوشته شماره امروز روزنامه دیلی‌میل قرار است تا اوایل آوریل به فالکلند رسیده و در این منطقه گشت زنی داشته باشد.

وزارت دفاع انگلیس هنوز این خبر را تایید نکرده است. اعلام شده که این وزارتخانه اساسا درباره تحرکات زیردریایی‌ها اظهارنظر نمی کند.

روز دوم آوریل 30 سال پیش جنگی میان انگلیس و آرژانتین  بر سر جزایر فالکلند در گرفت که باعث شد حدود 1000 نفر قربانی شوند.

more  داغ شدن بحث فالکند پرچم بریتانیا را به آتش کشاند

به تازگی تنش‌ها میان دو کشور تشدید شده است. آرژانتین مدعی مالکیت این مجمع الجزایر است که از سال 1833 به نام انگلیس ثبت شده‌اند. به تازگی دعوایی بر سر کاوش‌های نفتی انگلیس در سواحل جزایر فالکلند بالا گرفت.

more  اعتراض علیه ورود شاهزاده انگلیسی به جزایر مالویناس

به نوشته روزنامه دیلی میل، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس شخصا با ماموریت زیردریایی موافقت کرده است. علاوه بر این گفته می‌شود مترجم‌های اسپانیایی در این زیردریایی حضور دارند تا بتوانند ارتباطات رادیویی دریایی در منطقه را شنود کنند.

پیش از این کریستینا فرناندز دوکرشنر رئیس جمهوری آرژانتین گفته بود: "من شنیده‌ام که بعضی‌ها ما آرژانتینی‌ها را استعمارگر خوانده‌اند. این در حالی است که هنوز موضوع استعمار شانزده منطقه در سازمان ملل متحد مطرح است و ده منطقه از این شانزده منطقه تحت استعمار بریتانیاست. بدون تردید جزایر فالکلند هم در همین رده است."

او افزوده بود که حرف‌های کامرون "پوچ" است

اما یک روز قبل از اظهارات رئیس جمهوری آرژانتین هم صدها نفر مقابل سفارتخانه بریتانیا در بوئنوس آیرس تجمع کرده بودند.

حالا منتقدان گمان می‌برند که آرژانتین این اقدام را ماموریت تحریک‌آمیز قلمداد خواهد کرد.

در جنگ فالکلند یک زیردریایی انگلیسی ناو ژنرال بلگرانو (General Belgrano) را غرق کرد و موجب مرگ 323 نفر شد. این در حالی بود که این ناو خارج از منطقه ممنوعه‌ای که انگلیس تعیین کرده بود، مشغول گشت زنی بود.

کد خبر 159366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز