همشهری‌آنلاین: حرف‌های دیوید کامرون "بیشرمانه" است. این باور آرژانتینی‌ها بر سر جزایر فالکلند است. آرژانتینی‌ها در همین حال پرچم بریتانیا را به آتش کشیدند.

uk

Falklands Islands

با بالا گرفتن تنش‌های دیپلماتیک بین بریتانیا و آرژانتین بر سر حق حاکمیت بر جزایر فالکلند (به اسپانیایی: Islas Malvinas جزایر مالویناس)، جنبش کارگران سوسیالیست (از چپگرایان آرژانتین) پرچم بریتانیا را در بوینس آیرس، به آتش کشیدند.

ویلما ریپول (Vilma Ripoll) رهبر این گروهی که روز جمعه در مقابل سفارت بریتانیا اعتراض می‌کردند از دولت خود خواستند تا روابط با بریتانیا را قطع کند.

به گزارش یورو نیوز دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، مطالبه حق حاکمیت آرژانیتن بر این جزایر را "استعمارگرایانه" خوانده و افزوده بود که این مطالبه، حق تعیین سرنوشت ساکنان این جزایر را نقض می‌کند. در مقابل معاون رئیس جمهوری آرژانتین، اظهارات دیوید کامرون را "بیشرمانه" خواند.

آرژانتین ماه پیش از کشورهای آمریکای لاتین خواست تا کشتی‌هایی را که پرچم فالکلند را دارند بازگردانند.

آرژانتین و بریتانیا سی سال پیش بر سر جزایر فالکلند به نبردی دو ماهه پرداختند که در آن 655 آرژانتینی و 255 بریتانیایی کشته شدند.

همشهری‌آنلاین یادآوری می‌کند که آرژانتین خواستار مذاکره بر سر حاکمیت فالکند در سازمان ملل است اما بریتانیا با این درخواست مخالفت می‌کند.

اکنون اکتشافات نفتی به این جزایر اهمیتی استراتژیک بخشیده است. در این جزایر حدود سه هزار نفر ساکن و حدود یک هزار نیروی نظامی بریتانیایی مستقرند.

جزایر فالکلند که در فاصلهٔ ۴۸۳ کیلومتری کرانه‌های شرقی آرژانتین قرار گرفته‌ از دهه سی قرن نوزدهم تحت کنترل بریتانیا بوده است.

شاهزاده ویلیام خلبان قرار است به مدت شش ماه به این جزایر اعزام شود. این موضوع در آستانه سی امین سالگرد جنگ دو کشور آرژانتین و بریتانیا بر سر جزایر فالکلند، خشم آرژانتینی‌ها برا برانگیخته است.

جزایر فالکلند دربرگیرندهٔ دو جزیرهٔ بزرگ و مهم فالکلند شرقی و فالکلند غربی و نزدیک به ۷۷۶ جزیرهٔ کوچک است، که در مجموع ۱۲,۱۷۳ کیلومتر مربع وسعت دارند.

کد خبر 157894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز