همشهری‌آنلاین: تظاهرکنندگان آرژانتینی در اعتراض به ورود شاهزاده ویلیام انگلیس به جزایر مالویناس (فالکلند) به خیابان‌های پایتخت این کشور ریختند.

william

Falklands Islands

هزاران تن از معترضان خشمگین در مقابل بانک HSBC در بوینس آیرس پایتخت این کشور گرد هم آمدند. این معترضان با پرتاب کردن اشیا به سمت این بانک انگلیسی خشم‌شان را از ورود شاهزاده ویلیام به این مجمع الجزایر نشان دادند.

در اوایل روز همچنین گروهی که خود را قوبراچو می‌نامید با برگزاری راهپیمایی در این شهر از دولت‌ آرژانتین خواستند ارتباطات تجاری خود را با انگلیس قطع کند.

استچو فرناندو رهبر این گروه، انگلیس را "استعمار طلب" دانست و تصریح کرد: "دامن زدن دوباره به مناقشه مالویناس، مخفی نگه داشتن بحران مالی و مشکلات اقتصادی است."

شاهزاده ویلیام ملقب به دوک کمبریج انگلیس در اقامتی ۶ هفته ای، به عنوان خلبان امداد و تجسس نیروی هوایی سلطنتی به جزایر مالویناس وارد شد.

پرنس ویلیام درحالی به مالویناس رفته است که جنگ لفظی انگلیس و آرژانتین بر سر مالکیت ارضی این منطقه افزایش یافته است. دولت بوینس آیرس از ورود این شاهزاده به جزایر مالویناس با توجه به نزدیک شدن سی‌امین سالگرد جنگ بین آرژانتین و انگلیس خشمگین است.

وزیر امور خارجه آرژانتین در روز چهارشنبه (۱۲ بهمن، ۱ فوریه) تصریح کرد: "مردم آرژانتین از این که این وارث سلطنتی با اونیفورم کشورگشایی و نه با خرد یک سیاست‌مدار که به گسترش صلح و گفت‌و‌گو بین ملت‌ها خدمت می‌کند، قدم به خاک میهن‌شان می‌گذارد، متاسف هستند."

علاوه بر این، وزیر دفاع انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد پیشرفته ترین ناو جنگی خود موسوم به اچ ام اس دانتلس (HMS Dauntless) را به این جزایر خواهد فرستاد.

آرژانتین و انگلیس، در سال ۱۹۸۲ بر سر این جزایر وارد جنگ شدند که با ادعای انگلیس مبنی بر پیروزی بر آرژانتین به پایان رسید.

تنش بین این دو کشور از سال ۲۰۱۰ هنگامی که لندن تصمیم به اکتشاف نفت در حوالی این جزایر گرفت، افزایش یافته است.

انگلیس بیش از ۱۸۰ سال است که جزایر مالویناس را که در ۴۸۵ کیلومتری ساحل آرژانتین قرار دارد، اشغال کرده است.

این درحالی است که بوینس‌ آیرس حاکمیت این اراضی را که قبل از استعمار انگلیس عهده دار آن بود، ادعا کرده است.

کد خبر 159178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز