جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

نیلوفر قدیری: ماجرای رسوایی‌های اخلاقی، مالی و سیاسی که در سال‌های گذشته در غرب پیش آمده و رسانه‌ای شده، همگی یک نقطه اشتراک داشته‌اند.

در همه این رسوایی‌ها از ماجرای ارتباط بیل کلینتون با آن دختر کارآموز در کاخ سفید تا همین ماجرای اخیر شنود و هک پیام‌های تلفنی در انگلیس، آنچه بیش از خود گناه یا خطای صورت‌گرفته، در افکار عمومی مستحق مجازات شناخته شده، پنهان‌کاری و دروغ درباره آن گناه یا خطا بوده‌است.

سر پال استیونسون، رئیس پلیس لندن که عالی‌ترین مقام پلیس در انگلیس است و شهرت و سابقه درخشانی هم در این کشور داشته، به همین دلیل از مقام خود استعفا داد. یک روز بعد از این استعفا، معاون استیونسون هم از مقام خود کناره‌گیری کرد. در روزهای اخیر برخی نمایندگان پارلمان انگلیس و عده‌ای از خبرنگاران و کارشناسان دعوت شده به برنامه‌های تلویزیونی مانند بی‌بی‌سی از ضرورت استعفای دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس صحبت کرده‌اند.

more

 ماجراهای آقای مرداک

آنچه پلیس انگلیس را در ماجرای شنود زیر فشار قرار داده پنهان‌کاری درباره استخدام یکی از سردبیران نشریه اخبار جهان است که اکنون در کانون این رسوایی قرار دارد و خبرنگارانش پیام‌های تلفنی مردم، ستارگان هنری و سیاستمداران را هک و شنود کرده‌اند.

نیل والیس سردبیر پیشین اخبار جهان از سال 2009 تا 2010، دو روز در ماه را به‌عنوان مشاور در استخدام پلیس لندن بود. پلیس لندن را به این خاطر توبیخ نکرده‌اند که یک روزنامه‌نگار احتمالا خطاکار را استخدام کرده‌ است؛ گناه پلیس اکنون این است که در 6 ماه گذشته که این پرونده زیر ذره‌بین قرار گرفته افسران ارشد پلیس به هیچ کس در دولت یا افکار عمومی نگفته‌اند که یکی از سردبیران سابق این نشریه حقوق‌بگیر پلیس بوده‌است. 10روز پیش وقتی آقای والیس دستگیر شد، پلیس اعلام کرد که این روزنامه‌نگار مشاورش بوده‌است.

دیوید کامرون، رئیس آقای والیس در روزنامه اخبار جهان یعنی اندی کالسون را به‌عنوان مشاور رسانه‌ای استخدام کرده‌بود. کالسون از سال 2003 تا 2007 سردبیر هفته‌نامه اخبار جهان بود. در سال 2007 بعد از اینکه یکی از خبرنگاران این نشریه در ارتباط با هک و شنود پیام‌های تلفنی محکوم به زندان شد، کالسون از سمتش در اخبار جهان استعفا داد.

بعد از این استعفا او به تیم رسانه‌ای و ارتباطاتی کامرون پیوست و سخنگو و مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر بود تا 7 ماه پیش که از سمتش استعفا داد.

روز پنجشنبه کامرون در پارلمان انگلیس مقابل این سؤال قرار گرفت که آیا می‌دانسته کالسون در ماجرای شنود متهم و دخیل است یا نه؟ او گفت که نمی‌دانسته و اگر ثابت شود کالسون دستور مستقیم انجام شنودها را داده و در این باره قبلا دروغ گفته، نخست‌وزیر شخصا مسئول این ماجراست و از کل بریتانیا عذرخواهی می‌کند. دلیل این عذرخواهی، ماجرای شنود و هک مکالمات خصوصی مردم نیست بلکه دروغگویی و پنهان‌کاری است.

کامرون تنها سیاستمدار انگلیسی نیست که با امپراتوری مرداک رابطه‌ای گسترده داشته‌، اما تنها نخست‌وزیری است که یکی از عوامل منفور این امپراتوری را تا قلب دولت و ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ وارد کرده‌است.

هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست دیروز در مطلبی نوشت، مردم انگلیس این روزها بیشتر به فکر مشکلات اقتصادی‌شان هستند تا رسوایی شنود.

اکونومیست با توجه به‌نظرسنجی‌ای که انجام داده اعلام کرد، در 3 روز گذشته اولویت اول مردم انگلیس گران‌شدن نرخ برق و سوختشان بوده نه سرنوشت آقای مرداک و رابطه‌اش با دولت. اما این قابل انکار نیست که پلیس و دولت انگلیس تا سال‌ها بعد با بحران بی‌اعتمادی مردم و افکار عمومی دست به گریبان خواهند بود.

مردم ممکن است گناه مرداک و خبرنگارانش را به‌خاطر شنود ببخشند اما «عذر بدتر از گناه» دولت و پلیس انگلیس را به خاطر دروغ و پنهان‌کاری نخواهند بخشید.

کد خبر 140931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز