شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

افشاگری پرسروصدای نشریه گاردین در تاریخ چهارم جولای گذشته در ارتباط با رسوایی شنود مکالمات تلفنی، آغازگر سونامی رسانه‌ای عظیمی در بریتانیا بود که ارتعاشات آن پایه‌های امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک در ایالات متحده را هم به لرزه درآورد.

پارلمان انگلیس

 

more

 ماجراهای آقای مرداک

گاردین ماجرای شنود غیرقانونی تلفن‌های میلی داولر، نوجوانی که در سال2002 ربوده شده و به قتل رسیده بود را از سوی خبرنگاران نشریه news of the world یا اخبار جهان، منتشرکرد و 2روز بعد بسیاری از شرکت‌های انگلیسی تصمیم به لغو قراردادهای تبلیغاتی خود با این نشریه گرفتند. سرانجام جیمزمرداک، رئیس شرکت نیوزاینترنشنال دهم جولای را آخرین روز انتشار هفته نامه‌ای اعلام کرد که از سال1843 تأسیس شده بود. در همین فاصله اندی کالسون، مشاور ارشد رسانه‌ای سابق دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و مدیر سابق اخبار جهان در فاصله سال‌های2003 تا 2007 در رابطه با شنود غیرقانونی تلفنی از سوی پلیس بریتانیا دستگیر و بازجویی شد تا پای کامرون هم به این ماجرا بازشود.

در پی تعطیلی این نشریه و بازگشت روپرت مرداک از آمریکا به لندن، مالک شرکت رسانه‌ای نیوزکورپوریشن در کمال شگفتی حمایت قاطع خود را از ربکا بروکس، مدیرعامل نیوز اینترنشنال و سردبیر سابق اخبار جهان اعلام کرد ولی با گذشت چند روز و درپی دستگیری بروکس بعد از استعفای وی، ماجرای رسوایی شنود وارد مرحله تازه‌ای شد و قربانیان دیگری درمیان اعضای اسکاتلندیارد و حتی خبرنگاران و دست‌اندرکاران سابق این نشریه گرفت. سر پل استیونسون، رئیس پلیس لندن در پی شنودهای تلفنی غیرقانونی از سمت خویش استعفا داد و یک روز بعد جسد‌ شان‌هور، خبرنگار سابق اخبار جهان که نخستین‌بار اتهامات مربوط به شنود غیرقانونی تلفنی را مطرح کرده بود، در خانه‌‌اش در واتفورد پیدا شد. هور اولین شخصی بود که کالسون را متهم کرده بود که در جریان شنودهای غیرقانونی صورت گرفته از سوی زیردستانش قرارداشته است.

در پی گسترش تبعات این رسوایی، وال‌استریت ژورنال، دیگر نشریه تحت مالکیت مرداک از احتمال کناره‌گیری وی از سمت ریاست نیوزکورپوریشن خبر داد. مرداک در جلسه علنی کمیته پارلمانی مجلس عوام بریتانیا از رسوایی شنود ابراز شرمندگی کرد اما گفت که شخصا مسئولیت این ماجرا را برعهده نمی‌گیرد و پاسخ بسیاری از سؤالات کمیته منتخب پارلمان را به پسرش جیمزمرداک واگذارکرد. دیوید کامرون هم که به‌منظور شرکت در جلسه فوق‌العاده پارلمان بریتانیا در رابطه با رسوایی شنود غیرقانونی سفرش به آفریقای جنوبی را ناتمام گذاشته بود، ضمن اعتراف به برخی از اشتباهات مرتکب شده از سوی وی در استخدام کالسون، از عملکرد خویش در این زمینه دفاع کرد. کامرون که به 138سؤال نمایندگان در این زمینه پاسخ داد، مدعی شد درصورت اثبات گناهکاربودن کالسون، بابت این موضوع از مردم بریتانیا عذرخواهی خواهد کرد.

افشای ماجرای شنودغیرقانونی تلفنی، فرصتی استثنایی در اختیار اعضای بلندپایه حزب کارگر قرارداد تا با تحت فشار قراردادن دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و تلاش برای سلب قدرت رسانه‌ای فراوان مرداک در این کشور، به یک خواسته دیرینه در بریتانیا تحقق بخشند. روپرت مرداک همواره رابطه نزدیکی با دنیای سیاست انگلستان داشته و حتی پیش از ماجرای شنود غیرقانونی، رفتار سیاستمداران این کشور در قبال وی، افکار عمومی را به 2بخش تقسیم می‌کرد؛ عده‌ای که طرفدار این رابطه بودند و عده‌ای که به‌شدت با این شیوه ارتباط میان سیاست و رسانه مخالفت می‌کردند. مرداک هیچگاه بابت ادغام رسانه و سیاست که خشم فراوان افکار عمومی را باعث شده بود، از مردم بریتانیا عذرخواهی نکرد.

امپراتوری مرداک هیچ حد و مرزی در هیچ عرصه‌ای برای خود قائل نشد. آخرین نمونه از رابطه عمیق او با سیاستمداران بریتانیایی زمانی نمایان شد که رئیس کمیته منتخب پارلمان که خواستار توضیحات مرداک و پسرش در مورد این رسوایی بود، دوست نزدیک لیز هینتون، مدیر اجرایی داوجونز معرفی شد که حتی چندی پیش در مراسم شامی با ربکا بروکس و دیگر مقامات شرکت نیوزکورپوریشن شرکت داشته است. اد میلیبند، رهبر حزب کارگر در جریان مصاحبه‌ای با آبزرور، رسما از قدرت بیش از حد رسانه‌ای این میلیاردر استرالیایی در بریتانیا انتقاد کرد و این موضوع را خطری برای دمکراسی کشورش نامید. وی با مطرح کردن این موضوع که یک نفر نمی‌تواند به‌تنهایی 20درصد بازار نشریات و رسانه‌ها را در اختیار خویش‌گیرد، خواهان بازبینی قوانین و عدم‌سوءاستفاده از قدرت شده بود.

میلیبند بدین‌ترتیب آغازگر موج تازه مبارزه با دیوید کامرون، نخست‌وزیر محافظه‌کار دولت انگلیس نام گرفت که طی روزهای اخیر با اظهارات نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دمکرات و معاون اول نخست‌وزیر بریتانیا در مورد تذکر وی به کامرون مبنی بر عدم‌استخدام کالسون وارد فاز تازه‌ای شد. آنچه موقعیت کامرون را در این شرایط بیشتر متزلزل کرده، افشای 26بار ملاقات وی طی 15ماه با اعضای بلندپایه نیوز اینترنشنال بوده که کامرون در جلسه فوق‌العاده پارلمان درصدد تکذیب آنها برآمد. لیبرال دمکرات‌های بریتانیایی معتقدند که 39درصد از سهام مرداک در بی‌سکای‌بی‌ برای تحت‌تأثیر قراردادن سیاست‌ها و استراتژی‌های دولت این کشور مؤثر بوده و در این شرایط آشفته داخلی، پیکان تیز انتقاد خود را متوجه حضور نیوزکورپ در بی‌سکای‌بی‌می‌دانند. مبارزه میلیبند با شیوع این انحصارطلبی رسانه‌ای به یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های تقویم سیاسی آتی انگلیس تبدیل شده است.

کد خبر 141636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز