پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جیمز مرداک رئیس اجرایی "نیوزکورپریشن" که مدیر اصلی رسانه‌های بریتانیایی این موسسه بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

جیمز مرداک

جیمز مرداک، رئیس اجرایی موسسه‌ی رسانه‌ی بزرگ «نیوز کورپریشن» از سمت خود کنار گذاشته شد.

روپرت مرداک، پدر او رئیس هیئت مدیره‌ی این موسسه‌ی رسانه‌ای بزرگ است که رسانه‌های متعددی در سراسر جهان را اداره می‌کنند. کناره‌گیری جیمز مرداک از سمت خود بعد از جنجال "شنود گیت" در بریتانیا که از بزرگ‌ترین رسوایی‌های رسانه‌ای معاصر بود، رخ داده است.

در رسوایی "شنودگیت" مشخص شد که برخی خبرنگاران و کارآگاهان خصوصی تحت استخدام روزنامه‌ی نیوز آو د ورلد که پرتیراژترین روزنامه‌ی یک‌شنبه‌های بریتانیا بود، به شکل غیرقانونی تلفن‌های همراه صدها نفر از چهره‌های معروف سینمایی، ورزشی و حتا ولیعهد بریتانیا را هک کرده و بر مبنای شنود مکالمات آنها، اخباری را افشا و منتشر کرده‌اند.

رسوایی ناشی از "شنودگیت" موجب شد که "نیوزکورپریشن" انتشار روزنامه‌ی پرتیراژ "نیوز آو د ورلد" را بعد از ۱۰۸ سال انتشار در ماه ژوئیه ۲۰۱۱ متوقف کند. تا به‌حال ۱۷ نفر در رابطه با پرونده‌ی "شنودگیت" بازداشت شده‌اند و شواهد روشنی به دست آمده است که برخی از ماموران پلیس اسکاتلندیارد نیز از خبرنگاران "نیوز آف د ورلد" رشوه گرفته و اخبار محرمانه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند.

Senior Sun journalists arrested

جیمز مرداک بعد از کنارگذاشته‌شدن از سمت خود، اعلام کرد: «من از تلاش و استعداد بسیاری از همکارانم در این موسسه رسانه‌ای که با جدیت در کار خبررسانی به مردم هستند، قدردانی می‌کنم.»

سال گذشته جیمز مرداک در کنار پدرش، دوبار در کمیته‌ "فرهنگ، هنر و ورزش" پارلمان بریتانیا حاضر شد و به سوال‌های نمایندگان درباره‌ی رسوایی "شنودگیت" پاسخ داد.

جیمز مرداک عملا فرد شماره یک موسسه رسانه‌ای بزرگ «نیوز کورپریشن» محسوب می‌شد و انتظار می‌رفت که بعد از پدرش، روپرت مرداک، ریاست هیئت مدیره‌ این نهاد رسانه‌ای را برعهده گیرد.

بااین‌که اعلام شده است جیمز مرداک، به عنوان یکی از معاونان زیردست مدیر اجرایی آینده در خارج از بریتانیا فعالیت خواهد کرد،

بسیاری از تحلیل‌گران کناره‌گیری او از سمت سابق خود را نشانه‌‌ای از شرایط بحرانی برای آینده‌ کاری و پیشرفت او می‌دانند.

رئیس حزب کارگر بریتانیا: کنارگذاشتن مرداک، تصمیم درستی است

در بیانیه‌ کناره‌گیری مرداک تاکید شده است که او به دفتر نیویورک این نهاد رسانه‌ای منتقل خواهد شد و دیگر در رسانه‌های این موسسه در بریتانیا نقشی نخواهد داشت.

اد میلیبند، رئیس حزب کارگر بریتانیا، کناره‌گیری جیمز مرداک را "تصمیمی درست" توصیف کرد.

او گفت: «نیوز کورپریشن بسیار بزرگ‌تر و قدرت‌مندتر از آن بود که حتا سیاستمداران بتوانند آن را با جدیت به چالش کشند. برای همین است که بررسی و دادگاه‌ برای تعیین حد و حدود و اختیارات خبرنگار و رسانه‌ها در بریتانیا در جریان است تا از وقوع مجدد چنین فاجعه‌ای جلوگیری شود.»

دادگاهی در لندن به ریاست قاضی لوسن، هفته‌ها است که اظهارات قربانیان، شاهدان و متهمان پرونده‌ی "شنودگیت" را شنیده و بررسی می‌کند و قرار است بعد از اعلام نتیجه‌ی این دادگاه، قوانین و محدودیت‌های تازه‌ای برای حیطه‌ی دخالت خبرنگار در حوزه‌ی شخصی افراد تعریف کنند.

ناظران یکی دیگر از دلایل کناره‌گیری جیمز مرداک از سمت کلیدی خود در "نیوز کورپریشن" را ادامه‌ این دادگاه‌ حساس و سرنوشت‌ساز می‌دانند.

در یکی از آخرین جلسات دادگاه شواهد بسیاری از رواج رشوه در "نیوز آو د ورلد" ارائه شد. قاضی لوسن اعلام کرده بود که شواهد حاکی از آن است که سال‌های متمادی "فرهنگ رشوه‌دهی" در این رسانه‌ها رایج بوده است.

جیمز مرداک، باید می‌رفت

هریت هرمان، معاون اول حزب کارگر بریتانیا نیز با ابراز خوشحالی از کناره‌گیری مرداک گفت: « جیمز مرداک، باید می‌رفت.»

او ضمن ابراز خوشحالی از روند دادگاه این رسوایی گفته است که هنوز برخی ابعاد این رسوایی به درستی مشخص نشده و جامعه از این فاجعه‌ی رسانه‌ای، در "شوک و حیرت" به‌سر می‌برد.

کناره‌گیری جیمز مرداک در شرایطی صورت می‌گیرد که موسسه‌ی رسانه‌ای "نیوز کورپریشن" از یک‌شنبه‌ گذشته، نشریه‌ تازه‌ای با عنوان "سان" را به جای نشریه‌ی تعصیل‌شده "نیوز آو د ورلد" در بریتانیا تاسیس کرده است.

Murdoch's new 'Sun on Sunday' hits news stands

انتشار این نشریه در شرایطی که هنوز دادگاه "شنودگیت" ادامه دارد و ابعاد بیشتری از این رسوایی را عیان می‌کند، انتقاد برخی از کارشناسان و فعالان رسانه‌ای در بریتانیا را برانگیخته است.

روپرت مرداک، رئیس هیئت‌مدیره در بیانیه‌ای با ابراز ناراحتی از کناره‌گیری پسرش گفت: «ما از خدمات جیمز به‌ویژه در بخش رسانه‌های فعال در اروپا و آسیا سپاسگزاریم.»

او تاکید کرد که پسرش در بخش تجارت کانال‌های تلویزیونی دیجیتال این غول رسانه‌ای فعال خواهد بود.

خبرگزاری دولتی آلمان

کد خبر 162243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز