شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

دلارام عظیمی: روپرت مرداک که ثروت خالص او حدود 6/7 میلیارد دلار برآورد شده، همراه با وندی ، همسر چینی‌الاصل خود که 38سال از وی جوان‌تر است در آپارتمانی به ارزش 40میلیون دلار واقع در خیابان پنجم نیویورک زندگی می‌کنند.

روبرت مرداک

more

  پیامدهای رسوایی شنود

more

 ماجراهای آقای مرداک

مرداک که در دهه90 میلادی تا آستانه ورشکسته‌شدن پیش رفت و 10سال پیش بر سرطان پروستات غلبه کرد، به مقابله با بحران‌های گاه‌وبیگاه در زندگی آشناست.

اما آنچه هم‌اکنون مالک اصلی ده‌ها شرکت رسانه‌‌ای بین‌المللی به ارزش میلیاردها دلار در سراسر جهان را نگران کرده، حفظ قدرت رسانه‌ای وی در بریتانیا نیست؛ به‌ویژه آنکه نشریات بریتانیایی تحت پوشش وی، تنها 5درصد از سود سالانه شرکت مادر را به‌خود اختصاص می‌دهند.

Murdoch Media Empire

نیوزکورپوریشن 53هزار کارمند در سراسر جهان دارد و هفته نامه اخبار جهان(نیوز آود ورد) فقط یک‌درصد از حجم فعالیت‌های این شرکت را تشکیل می‌داده و نیوز اینترنشنال، شرکت زیرمجموعه نیوز کورپوریشن در بریتانیا هم تنها حدود 15درصد از کل مجموعه تحت نظارت مرداک را دربرگرفته است. مرداک در بریتانیا 39درصد از سهام شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای بی‌سکای بی‌را هم در اختیار دارد. او قصد داشت در همین روزها این شرکت را به‌طور کامل خریداری کند اما این رسوایی مانع از تحقق این قرارداد شد اما دغدغه اصلی او در حال حاضر متوجه بازتاب‌های منفی این ماجرا در کانون اصلی این امپراتوری رسانه‌ای در قلب نیویورک خواهد بود.

امپراتوری چگونه شکل گرفت

مرداک 60سال پیش با مدیریت یک روزنامه استرالیایی که از پدرش به وی به ارث رسیده بود، شرکت رسانه‌ای خود را تأسیس کرد و حالا نیوزکورپوریشن با فروشی معادل 32‌میلیارد دلار در سال، بیش از هر زمان دیگری در معرض نابودی قرارگرفته است.

مرداک استرالیایی‌الاصل از سال1985 و زمانی که به‌طور رسمی تابعیت آمریکایی خود را گرفت، بدون هیچ مانعی پا به بازار رسانه‌ای آمریکا گذاشت. البته تحلیل‌گران معتقدند وال‌استریت ژورنال زمینه ورود مرداک به راهروی قدرت رسانه‌ای ایالات متحده را برای وی فراهم کرد.

طی چند دهه اخیر، مرداک شرکت‌های رسانه‌ای متعددی در سراسر جهان خریداری کرده که استودیو فاکس قرن بیستم و نشریه وال‌استریت ژورنال در زمره آنها قراردارند. عمده قدرت رسانه‌ای او در آمریکا جریان دارد و حالا که اف‌بی‌آی تحقیقات خود را در مورد احتمال شنود غیرقانونی تلفن‌های قربانیان حوادث 11‌سپتامبر از سوی رسانه‌های تحت پوشش نیوزکورپوریشن آغاز کرده، خطر فروپاشی این شرکت رسانه‌ای را در معرض تهدید قرارداده و فاکس نیوز، شبکه تلویزیونی متعلق به مرداک و حامی محافظه‌کاران آمریکایی و مخالف باراک اوباما رئیس‌جمهور دمکرات این کشور هم از این قاعده مستثنی نیست.

اگرچه چند ساعت پیش از حضور مرداک 80‌ساله در مجلس عوام بریتانیا، وال استریت ژورنال با استناد به اظهارات نزدیک‌ترین همکاران مرداک مدعی شد که وی از یک سال پیش در اندیشه ترک ریاست نیوزکورپوریشن بوده و قصد داشته نقش مدیرعاملی این رسانه را به چیس‌کری، مدیر اجرایی ارشد نیوزکورپ بسپارد اما این خبر خیلی زود از سوی مقامات عالی‌رتبه این شرکت تکذیب شد.

جی‌راکفلر، سناتور دمکرات خواهان تشکیل کمیته تحقیقی به‌منظور بررسی دخالت احتمالی کارمندان رسانه‌های تحت پوشش مرداک و شنود مکالمات تلفنی خانواده‌های قربانیان 11‌سپتامبر شده و نسبت به عواقب جدی تجاوز خبرنگاران وی به حریم خصوصی شهروندان آمریکایی، هشدار داده است. بدین ترتیب طبق گمانه‌زنی رسانه‌های آمریکایی، آنچه در انگلیس به آن عنوان تبلوید‌گیت اطلاق شده، می‌تواند زمینه را برای وقوع یک واترگیت دیگر در ایالات متحده آماده کند.

حضور مرداک و پسرش در برابر کمیته منتخب پارلمان بریتانیا در واقع اوج فرازونشیب‌های 40سال رابطه توأم با علاقه و نفرت میان نیوزکورپوریشن، سیاست و افکار عمومی بریتانیا بود. در انگلیس نیوزکورپ 40درصد از فروش نشریات کاغذی را تحت کنترل خویش گرفته و با توجه به سهام مرداک در بی‌سکای‌بی، او 6درصد از مخاطبان تلویزیونی بریتانیا را هم به‌خود اختصاص داده است. مرداک چندی پیش از خرید کامل سهام این شبکه ماهواره‌ای خودداری کرد که این تصمیم او از سوی خیلی از کارشناسان به‌عنوان یک ترفند و نیرنگ برای عبور از این بحران تعبیر شده بود. نشریات وابسته به نیوزکورپ سهم کمی از سود سالانه قدرت رسانه‌ای مرداک را شکل می‌دهند. سهام این شرکت رسانه‌ای که در انگلیس علاوه بر« اخبار جهان» نشریات‌سان، ساندی تایمز و تایمز را هم تحت پوشش خود قرارداده و در ایالات متحده وال‌استریت ژورنال و نیویورک پست را منتشر می‌کند، در پی افشای ماجرای شنود غیرقانونی تلفنی سقوطی معادل 4/17 درصد در بازار داشته و مبلغ 8‌میلیارد دلار از ارزش آن در بازار کاسته شده است.

کد خبر 141633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز