یکشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پای پلیس فدرال آمریکاهم به پرونده روپرت مرداک، غول رسانه‌ای، باز ‌شده است. گزارشگران موسسه‌ رسانه‌ای نیوز کورپوریشن متهم هستند که تلاش کرده‌اند تلفن‌های همراه قربانیان ترور در آمریکا را نیز شنود کنند

راپرت مرداک (Rupert Murdoch)، غول رسانه‌ای و صاحب موسسه‌ عظیم "نیوز کورپوریشن"، به گونه‌ای فزاینده زیر فشار قرار می‌گیرد.

رادیو دولتی آلمان می‌گوید به گفته‌ مقامات بریتانیا، اکنون پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی.) نیز در رابطه با رسوایی شنود تلفنی توسط همکاران روزنامه‌ تعطیل‌شده‌ی "اخبار جهان"، دست به تحقیقات زده است.

more  انتشار پر فروش‌ترین هفته‌نامه انگلیس متوقف شد

گزارشگران این روزنامه متهم شده‌اند که نه تنها در  بریتانیا پیام‌های ضبط شده بر روی تلفن‌های همراه را به طور وسیع شنود ‌کرده‌اند، بلکه همچنین تلاش کرده‌اند این شنود را در رابطه با قربانیان ترور مرکز تجارت جهانی در نیویورک نیز انجام دهند.

more

  پیشینه ماجرا: نقض حریم خصوصی و اخلاق روزنامه‌نگاری در انگلیس

more

  عکس / چهره به چهره با یک غول رسانه‌ای

یک سخنگوی اف.بی.آی.  پنجشنبه (۱۴ ژوئیه/۲۳ تیر) گفت: ما از این اتهامات اطلاع داریم و درباره‌ی آن‌‌ها تحقیق خواهیم کرد.

کنسرن رسانه‌‌ای مرداک که مرکز آن در نیویورک است، تا کنون درباره‌ این اتهامات تازه واکنشی نشان نداده است، ولی پخش این خبر، بر روی ارزش سهام این کنسرن در بازار بورس تاثیر گذاشت و آن را بیش از ۳ درصد کاهش داد.

تحقیقات چگونه آغاز شد؟

توجه مقامات عالی در دولت آمریکا نیز به مورد یادشده جلب شده است. اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا گفت، تحقیقات درباره‌ی نیوز کورپوریشن با موفقیت در جریان است و پیشرفت‌هایی حاصل شده است. وی افزود که دستگاه قضایی آمریکا در این زمینه از کمک ارگان‌های اجرایی برخوردار است.

تحقیقات زمانی آغاز شد که روزنامه‌ی دیلی میرور در گزارشی نوشت، گزارشگران روزنامه‌ی بریتانیایی اخبار جهان به یک پلیس نیویورکی پیشنهاد کرده‌اند در مقابل دریافت پول، پیام‌های ضبط‌ شده بر روی تلفن‌های همراه قربانیان ترور را در اختیار آنان قرار دهد.

Rupert Murdoch

این گزارشگران افزون بر این، خواستار شماره‌ تلفن‌های همراه قربانیان ترور و نیز شماره تلفن‌هایی شدند که افراد مزبور با آن‌ها تماس گرفته‌اند. در پی این گزارش، یک از نمایندگان کنگره‌ آمریکا در نیویورک، اف.بی.آی. را در جریان امر قرار داد تا تحقیقات خود را آغاز کند.

در روزهای گذشته در آمریکا و بریتانیا، بحث‌های داغی درباره‌ روش‌های غیرقانونی بررسی‌های روزنامه‌ بریتانیایی اخبار جهان در آمریکا، پس از رویداد تروریستی ۱۱ سپتامبر در جریان بوده است.

سه سناتور بانفوذ آمریکایی از مقامات این کشور خواستند که به اتهامات وارده درباره‌ این رسانه رسیدگی شود. به گفته‌ی سناتور جان مک‌کین، تا کنون مدرک محکمی در این رابطه به دست نیامده است.

فشارهای فزاینده‌ افکار عمومی در رابطه با شنود غیرقانونی تلفن‌ها توسط روزنامه‌ی جنجالی اخبار جهان باعث شد که روپرت مرداک، این روزنامه را در بریتانیا تعطیل کند. ربکا بروکس، سردبیر روزنامه‌ جنجالی اخبار جهان در بریتانیا کناره‌گیری کردربکا بروکس، سردبیر روزنامه‌ی جنجالی اخبار جهان در بریتانیا کناره‌گیری کرد کناره‌گیری سردبیر روزنامه‌ی جنجالی

اکنون اعلام شد که بر اثر افزایش فشارها، ربکا بروکس، سردبیر روزنامه‌ یادشده و دست راست مرداک کناره‌گیری کرده است. وی  جمعه (۱۵ ژوئیه) ضمن اعلام استعفای خود، از مردم بریتانیا به دلیل شنودهای تلفنی غیرقانونی عذرخواهی کرد.

بروکس در یادداشتی که برای نیوز اینترناشنال، یکی از موسسات وابسته به کنسرن نیوز کورپوریشن فرستاده، خود را در رابطه با موضوع شنود مسئول دانسته و از جریحه‌دار کردن انسان‌ها ابراز تاسف کرده است.

در رابطه با رسوایی پیش‌آمده، کنسرن رسانه‌ای روپرت مرداک نیز قصد دارد از ملت بریتانیا عذرخواهی کند.

جیمز مرداک، پسر روپرت مرداک و رئیس بخش اروپای کنسرن نیوز کورپوریشن جمعه (۱۴ ژوئیه) در لندن اعلام کرد که در همه‌ نشریات سراسری این کنسرن که در آخر هفته منتشر می‌شود، آگهی‌هایی به چاپ خواهد رسید که در آن نوشته شده: موسسه‌‌ی ما اشتباه کرده است.

وی افزود: ما از ملت بریتانیا، برای اتفاقاتی که افتاده عذرخواهی خواهیم کرد.

کد خبر 140487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز