چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

محمدرضا نوروزپور: بزرگترین غول رسانه‌ای جهان که این روزها از مرز 76 سالگی می‌گذرد بار دیگر با یک پیشنهاد جدید همه را شگفت‌زده کرد.

مالک و بنیانگذار فاکس نیوز پنج میلیارد دلار برای خرید داو جونز ناشر روزنامه وال استریت ژورنال یکی از شیک‌ترن و تأثیرگذارترین روزنامه‌های آمریکا پیشنهاد کرده است.

با انتشار این خبر در رسانه‌های آمریکا بار دیگر این شایعه که پیرمرد استرالیایی عاشق روزنامه است ورد زبان‌ها شده است.  پس حالا تعجبی ندارد که این رسانه‌دار بزرگ بخواهد یکی دیگر از بهترین‌ها را برای خود بردارد. مهم پول است که او دارد؛ حتی اگر چند تن از سهامداران نیوز کورپ شرکتی که او بر آن ریاست می‌کند با این پیشنهاد رئیس مخالف باشند.

رویترز در گزارشی نوشته است که سهامداران اصلی داوجونز از این اقدام مرداک نه‌تنها خوشحال نشده‌اند بلکه تهدید کرده‌اند این تصمیم را بلوکه می‌کنند. برخی از سهامداران نیوز کورپ شرکتی که از طریق آن ‌مرداک بر یک‌چهارم از رسانه‌های تصویری و چاپی جهان تسلط پیدا کرده است نیز معتقدند این خرید به نفع آنها نیست و تنها به نفع داوجونز و بهتر شدن وضعیت روزنامه وال استریت ژورنال است.

سهامداران وال استریت از این تصمیم مرداک به سختی برآشفته‌اند و فروش داوجونز به نیوز کورپ را پایان استقلال خبری و سبک روزنامه‌نگاری منحصر به فرد وال استریت می‌دانند.

آسوشیتدپرس در گزارش ویژه‌ای چشم‌انداز این خرید را برای مرداک این‌گونه تصویر کرده است: «به‌دست آوردن مالکیت وال استریت ژورنال برای مرداک 76 ساله به مثابه یک کودتای بزرگ است چه این‌که او با این اقدام به برترین قدرت در زمینه روزنامه‌نگاری اقتصادی و مالی جهان بدل خواهد شد؛ خصوصاً این‌که نیوز کورپ به سرعت در حال عوض کردن دنده‌ها به سمت رسیدن به یک شبکه تلویزیون کابلی جدید بازرگانی است تا با CNBC به رقابت بپردازد.»

نگاه تیزبین مرداک به همراه ورودهای غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی‌اش به عرصه‌های مختلف سبب شده است تا او علاوه بر موفقیت‌های مالی بسیار زیادی که برای شرکتش فراهم کرده به یکی از کلکسیونرهای برتر در زمینه رسانه تبدیل شود.

پیتر کریسکی کارشناس سهام با این عقیده موافق است و معتقد است از آنجایی که داوجونز و وال‌استریت در چند سال گذشته مرتباً در حال افت بوده‌اند و چیز چشمگیری از خود نشان نداده‌اند به فردی مثل مرداک نیاز دارند تا بتواند آنها را از این وضعیت نجات دهد.

پیشنهاد وسوسه‌انگیز مرداک زمانی به وال استریت ارایه شده که همه روزنامه‌ها این روزها ضرر می‌دهند و دائماً در حال بررسی‌ راه‌هایی برای زنده ماندن در شرایطی هستند که آگهی‌ها هر روز به سمت اینترنت کوچ می‌کنند.

در چنین شرایطی مرداک پیر با تکیه بر قدرت مالی افزونش و اختیارات بی‌حدش در نیوز کورپ مصاحبه می‌کند و با افتخار می‌گوید روزنامه وال استریت می‌تواند از قبل این معامله منتفع شود. داوجونز در یک شرکت قدرتمند جذب می‌شود و امکانات و توانایی‌های نیوز کورپ به مدد وال استریت می‌آید تا روزنامه‌ای بهتر از پیش شود.

کد خبر 23309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز