شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

روز سه‌شنبه 19 جولای جسد ‌شان هور، خبرنگار سابق هفته نامه اخبارجهان که اتهامات مربوط به شنود غیرقانونی تلفنی این نشریه را برای نخستین بار مطرح کرده‌بود، در خانه‌اش در واتفورد پیدا شد.

شان هور - خبرنگار

more

 ماجراهای آقای مرداک

او به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که میزان شنود، بسیار بیشتر از حدی است که اعلام شده است. هور درباره شخص کلسون، سردبیر پیشین اخبارجهان و مشاور رسانه‌ای سابق نخست‌وزیر انگلیس هم به روزنامه نیویورک‌تایمز اطلاعات داده ‌بود. به گفته هور، کلسون از اقدامات خبرنگاران در شنود مکالمات تلفنی باخبر بوده و خودش دستور این اقدامات را می‌داده است.

سخنگوی پلیس لندن گفته است که در حال حاضر مرگ او مشکوک قلمداد نمی‌شود، اما توضیحی برای مرگش وجود ندارد.
همسر هور در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیس از مرگ شوهرش ابراز حیرت کرد. او گفت که اگرچه حال شوهرش در سال‌های اخیر خیلی مساعد نبوده اما کسی انتظار مرگش را نداشته‌است.

هور 4 سال پیش به‌دلیل استفاده از الکل و مواد‌مخدر از نشریه اخبار جهان اخراج شد. او در مصاحبه‌ای گفته‌‌بود که مسئولان این نشریه خبرنگارانی همچون او را مجبور می‌کردند برای به دست آوردن اخبار از ستاره‌های هنری، ورزشی و افراد مشهور، در کلوب‌های محل رفت‌وآمد آنها حضور یابند و حتی مواد مصرف کنند. پدر و مادر و همچنین همسر این خبرنگار انگلیسی هیچ درخواستی از پلیس برای تحقیق بیشتر درباره علت مرگ او نکرده‌اند. اما این موضوع در رسانه‌های جهان و در افکار عمومی مردم انگلیس به‌عنوان پرسشی بزرگ باقی خواهد ماند. بعضی، علت مرگ مشکوک این خبرنگار افشاگر را خیانت به پدرخوانده یعنی  راپرت مرداک، می‌دانند.

چرا شنود تلفنی اهمیت دارد؟

این‌کار غیرقانونی است. اگر مدیران نشریه اخبار جهان شنود تلفنی را مجاز دانسته باشند، در این صورت مجرم شناخته خواهند شد.

ولی این جنجال، سؤالات گسترده‌تری را نیز درباره قوانین و اخلاق روزنامه‌نگاری، مالکیت رسانه‌ای، پلیس و رابطه میان سیاستمداران و خبرنگاران مطرح می‌کند.

کد خبر 141640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز