همشهری آنلاین: سردبیران روز به روز در مورد انتشار دو نسخه چاپی و آنلاین موافقت بیشتری نشان می‌دهند.

 نگرانی در مورد تلف‌شدن یکی به نفع رشد دیگری در حال کاهش یافتن است، چرا که سردبیران این امر را تصدیق می‌کنند که محتوای آنلاین و آفلاین ماهیتی مکمل هم دارند.

این یکی از یافته‌های کلیدی به دست ‌آمده درباره عملیات آنلاین روزنامه‌های انگلیس در  تحقیقی با نام "راهبردهای پرداخت پول برای مطالب در وب‌سایت‌های خبری: بررسی تجربی الگوهای کاری آنلاین روزنامه‌های انگلیس" است که بوسیله نیل تورمن و جک هربرت از سیتی یونیورسیتی لندن انجام شده است و در نشریه  Journalism Practice  انتشار یافته است.

 پژوهشگران در این بررسی با مدیران یا سردبیران همه وب‌سایت‌های روزنامه‌های ملی انگلیس به علاوه اسکاتزمن و لاندن ایونینگ استاندارد مصاحبه کردند.

یکی دیگر از یافته‌‌های جالب این تحقیق تغییر نظر سردبیرانی است که زمانی از پرداخت پول برای دسترسی به مقالات در وب‌سایت‌ها حمایت می‌کردند.

به گفته این پژوهشگران آن روزنامه‌‌هایی که اکنون برای دسترسی به گزارش‌های خبری و ستون‌ها پول دریافت می‌کنند، مانند فایننشال تایمز FT.com و روزنامه ایندیپندنت  Independent.co.uk  اکنون مزیت کنار گذاشتن مانع دریافت پول برای دسترسی به محتوای وب‌سایت‌های‌شان را دریافته‌اند.

محتوای بایگانی روزنامه‌ها نیز در وب‌سایت‌هایی مانند تایمز آنلاین Timesonline رایگان شده است تا این سایت‌ها برای موتورهای جستجو قابل مشاهده‌تر شوند.

این نویسندگان استدلال می‌کنند که حرکت به سوی رایگان‌تر شدن محتوای وب‌سایت‌‌ها بازتابی از تقاضا برای به دست آوردن بینندگان بیشتر (ترافیک بیشتر) در بازار پررونق آگهی است.

گرچه این محققان نشان داده‌اند که آگهی‌گرفتن منبع اصلی عایدی روزنامه‌های آنلاین است، به طوری که در برخی موارد دست کم 90 درصد کل عایدی را تشکیل می‌دهد، اما سایر منابع کسب درآمد هم در حال رشد هستند. روشن‌ترین نمونه‌ها سرویس‌ها و همکاری‌های تجاری آنلاین است. برای مثال عایدی ناشی از این حوزه در نسخه‌های آنلاین گاردینGuardianUnlimited و دیلی تلگراف telegraph.co.uk با 20 تا 30 درصد افزایش در سال اکنون یک سوم کل منافع را شامل می‌شود.

سایر یافته‌های جالب این تحقیق:

  •  نسخه‌های دیجیتال هنوز تنها منابع حاشیه‌ای کسب درآمد هستند و به عنوان تکنولوژی‌هایی هنوز ناکامل در نظر گرفته می شوند.
  • سرویس‌های ای‌میل یک حوزه در حال رشد است و سردبیران در باره درآمدهای بالقوه آنها در آینده ذوق‌زده هستند.
  • همه سردبیران نیاز به تنوع‌بخشیدن به منابع درآمدی و گسترش‌دادن سرویس‌های تجاری را تصدیق می‌کنند.

در مجموع این گزارش نشان می‌دهد روزنامه‌نگاری آنلاین اکنون بیش از هر زمانی جدی  گرفته می‌شوند، به خصوص از جانب افرادی که واقعا به حساب می‌آیند ... خوانندگان ما.

http://blogs.guardian.co.uk/greenslade

کد خبر 25920
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز