ترجمه سارا شاپوری: امیدواری روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب برای یافتن راهی به سمت خبررسانی محلی و داشتن وسایل ارتباطی سودمند، آنها را در موقعیت برتر قرار می‌دهد.

همه آنها با یورش بردن به‌سوی تلفن همراه و استفاده از قابلیت‌های فراوان آن، سعی دارند برتری خود را نسبت به هم‌نوعان ملی و بین‌المللی خود حفظ کنند. در این میان، فقط شیوه ارائه اطلاعات می‌تواند نجات‌بخش آنها باشد.

«ویلیام دین سینگلتون» به‌تازگی این پرسش را مطرح کرده است: «چگونه رسانه‌های مکتوب می‌توانند از کسل‌کنندگی کنونی‌شان رهایی پیدا کنند؟» او اینگونه پاسخ می‌دهد: «مخابره اطلاعات با استفاده از فناوری بدون سیم (wireless).»

سینگلتون، رئیس هیات اجرایی «MediaNews» و رئیس انجمن مطبوعات می‌گوید: «من فکر می‌کنم استفاده از فناوری بدون سیم، تنها راهی است که باعث پیشرفت چشم‌گیر رسانه‌های مکتوب می‌شود.»

داشتن آگاهی و معرفت نسبت به اجتماع و پیرامون، باعث دوام هسته مرکزی یک روزنامه می‌شود.

در پیش گرفتن خط مشی انتقال مؤثر و هوشمندانه اطلاعات یعنی در اختیار گذاشتن امکاناتی مانند ارسال اخبار به وسیله رایانه شخصی، توانایی بررسی دقیق و موشکافانه موقعیت و قابلیت فرستادن و مخابره کردن اطلاعات در لحظه؛ همه این‌ها، این امکان را به رسانه‌های مکتوب می‌دهد که انتقال اطلاعات را در هر زمان و به هر کجا، آنگونه که مخاطبان می‌پسندند، انجام دهند.

برای جلب نظر عده زیادی که به اینترنت دسترسی دارند و به‌صورت منظم، با آن در ارتباط هستند و تعداد بسیار زیادی از قشر جوان هم، که رسانه‌های مکتوب با نومیدی به‌دنبال جذب آنها هستند، تلفن همراه، دستگاه ارتباطی اصلی و عمده است.

متصدیان تلفن همراه در دنیای امروز، آینده خود را اینگونه می‌بینند: ابتدا به‌عنوان فراهم‌کنندگان خدمات اطلاعاتی و به‌طور دقیق‌تر، اخبار، مقاله‌های انتقادی، عکس، هدایت اجتماعی و تبلیغات؛ مسایلی که رسانه‌های مکتوب، در آستانه رسیدن به آن قرار دارند.

در سال‌های اخیر، فراهم کردن خدمات برای انتقال حجم زیادی از اطلاعات، رشد فزاینده‌ای داشته است، به‌طوری که به روش انتقال این حجم از اطلاعات با سرعت زیاد، لقب «نسل سوم (3G, Third Generation)» داده شده است.

با رشد این نوع سرمایه‌گذاری‌ها و دسترسی بیشتر و آسان عده زیادی به اینترنت برای دریافت اخبار و اطلاعات، رسانه‌های مکتوب با کاهش نسخه‌های چاپی مواجه شدند. مردم به حذف واسطه‌ها برای دسترسی به اخبار تمایل داشتند و اکنون، آنها با فناوری‌هایی سروکار دارند که دسترسی به دنیای پیرامون‌شان را ساده‌تر و راحت‌تر می‌کند.

آنها در جست‌وجوی اخبار، ورزش، موسیقی، اطلاعات طبقه‌بندی شده و حتی درجه‌بندی رستوران‌ها هستند. برخی نیز به‌دنبال دسترسی به آرشیوهای بزرگ رسانه‌های مکتوب هستند.

با به اشتراک گذاشتن اطلاعات با این سبک و روش، رسانه‌های مکتوب می‌توانند راهی به سمت «خبررسانی محلی و داشتن وسایل ارتباطی سودمند» بیابند. 

در یک دهه قبل، بسیاری از ناشران، فرصت طلایی انتشار روی وب را از دست دادند. روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب سعی کرده‌اند با استفاده از فرصت راه‌اندازی وب‌سایت‌ها، به‌طور اساسی، هسته مرکزی محصولات انتشاری خود را گسترش دهند.

اکنون، ناشران نیاز دارند با روی آوردن به تفکرات مختلف و متنوع، جایگاه خود را در اجتماعات هم‌نوع  حفظ کنند. 

با وجود پیشرفت روش‌های جست‌وجوی اینترنتی به‌وسیله تلفن‌های اینترنتی (Internet Telephony, iPhone)، حجم و ظرفیت اینترنت ثابت، نیاز به بازنگری مجدد دارد تا جست‌وجو از طریق تلفن همراه نیز امکان‌پذیر شود.

این مسئله، رسانه‌های مکتوب را در موقعیت برتر قرار می‌دهد: همه آنها با یورش بردن به‌سوی تلفن همراه و استفاده از قابلیت‌های فراوان آن، سعی دارند برتری خود را نسبت به هم‌نوعان ملی و بین‌المللی حفظ کنند.

جست‌وجو از طریق تلفن همراه، سودمند نیست، اگر گرفتار حجم انبوهی از داده‌ها و حتی سؤال‌ها و تردیدها باشد. بهترین روش جست‌وجو از طریق تلفن همراه این است که با نوشتن و وارد کردن کمترین حروف، سریع‌ترین نتیجه را به‌صورت طبقه‌بندی شده و با حجم زیادی از اطلاعات مناسب و مربوط، به‌دست آورد.

برای مثال، جست‌وجوی رستوران‌ها با غذاهای مناسب، یا آن‌هایی که گران هستند، برای کسانی که به‌دنبال جایی برای خوردن غذا می‌گردند.

این نوع اطلاعات سودمند و مفید می‌تواند رشد و پیشرفت چشمگیری در زمینه تبلیغات با تلفن همراه را به‌دنبال داشته باشد. رئیس بزرگ‌ترین آژانس جهانی تبلیغات پیش‌بینی می‌کند که تلفن همراه از تلویزیون، به‌عنوان مهم‌ترین رسانه، پیشی خواهد گرفت.

ارسال هزاران پیغام تبلیغاتی با هدف‌های جزئی، برای استفاده‌کنندگان از تلفن همراه، سرانجام، نتایج بسیار بهتری نسبت به مبارزات انتخاباتی تلویزیونی، تبلیغات روزنامه‌ای و یا حتی تبلیغات مکتوب خواهد داشت.

هرچه حجم و میزان محتوا افزایش می‌یابد، استفاده از اینترنت از طریق تلفن همراه نیز بیشتر می‌شود. مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که کمی بیشتر از 30درصد از استفاده‌کنندگان از تلفن همراه، به‌تازگی، درباره موضوعی، از طریق تلفن همراه جست‌وجو کرده‌اند.

از زمانی که نیمی از خریداران جدید تلفن همراه، به‌دنبال گوشی‌هایی هستند که قابلیت اتصال به اینترنت و جست‌وجو در آن را دارند. آمار این دسته از جست‌وجوکنندگان، به‌سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهند که 84درصد استفاده‌کنندگان از اینترنت از طریق تلفن همراه تمایل دارند سایت‌ها، برای نمایش روی نمایشگر تلفن همراه بهینه‌سازی شوند.

پاسخ به پرسش چگونگی رهایی از کسل‌کنندگی کنونی رسانه‌های مکتوب، آنگونه که سینگلتون تصور کرده در آینده اتفاق نمی‌افتد. در حقیقت، پاسخ این پرسش، تلفن همراه است؛ همان چیزی که همین الان، در جیب شماست.

 www.editorandpublisher.com

کد خبر 55761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز