جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

بنیامین صدر: همایش آغازین کارگاه‌های روزنامه‌نگاری شهری «شهرنگار» درحالی برگزار شد که استادان شرکت‌کننده در این مراسم بر مرگ «خبر مکتوب» در رسانه‌های نوشتاری تأکید کردند.

در این همایش که پنج‌شنبه در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، حسین قندی روزنامه‌نگار و مدرس علوم ارتباطات گفت: اغلب خبرهایی که این روزها در رسانه‌های نوشتاری ما به‌ویژه روزنامه‌ها منتشر می‌شوند، فاقد ارزش‌های خبری و جذابیت‌های لازم هستند.

این مدرس روزنامه‌نگاری در ادامه افزود: روزنامه‌نگاری مدرن ایران در شرایطی متولد شد که عطش فراوانی در بین خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای رقابت خبری وجود داشت و همه می‌خواستند جذاب‌ترین خبر را به آگاهی مردم برسانند.

قندی گفت: خبرنگاران در شرایط فعلی دیگر از جان مایه نمی‌گذارند و بیشتر دلبسته خبرهای تکراری خبرگزاری‌ها و دیگر منابع خبری هستند و به‌خاطر همین است که مرگ خبر در روزنامه‌ها مدت‌هاست که فرا  رسیده است. به تعبیر او روزنامه‌نگاری هم علم است و هم هنر که باید در وجود روزنامه‌نگار مستتر باشد و با عشق بیامیزد.

این مدرس روزنامه‌نگاری در ادامه افزود: خبرهایی که تا پیش از انتشار روزنامه‌ها بارها و بارها از سوی رادیو و تلویزیون به آگاهی مردم می‌رسد، فاقد جذابیت و تازگی هستند و به همین دلیل است که اقبال عمومی برای خواندن روزنامه چندان زیاد نیست.

پس از آن فریدون صدیقی مدرس و از پیشکسوتان روزنامه‌نگاری طی سخنانی، آگاهی درباره جهان پیرامون را نخستین ویژگی یک روزنامه‌نگار دانست و گفت: چیزهایی که این روزها به‌عنوان مصاحبه می‌بینیم و می‌شنویم بیشتر مکالمه‌های کم‌محتواست تا مصاحبه‌های عمیق و چالشی.

این استاد روزنامه‌نگاری افزود: روزنامه‌نگار کسی است که درباره حوزه تخصصی خود صاحب تحلیل باشد و بی‌پروا به کسب حقیقت فکر کند نه صرفا به بیان واقعیت‌های موجود یا گوشه‌ای از آن.

صدیقی که درباره چگونگی و چرایی یک گفت‌وگوی جذاب مطبوعاتی سخن می‌گفت تأکید کرد آنچه که مصاحبه را جذاب می‌کند رمزگشایی از سوژه مورد نظر برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده است.

پس از فریدون صدیقی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، مدرس علوم ارتباطات بر نقش دانش و مهارت تکنیکی در روزنامه‌نگاری تخصصی تأکید کرد و گفت: خواندن و اندیشیدن برای یک روزنامه‌نگار حتی از نوشتن نیز مهم‌تر است.

او افزود: آنچه که یک خبرنگار را به شهرت می‌رساند در وهله اول آگاهی و توانایی مهارتی اوست.

این مدرس علوم ارتباطات با انتقاد از پایین بودن سطح تحلیل روزنامه‌نگاران جوان به آنان توصیه کرد که تنها علاقه را برای ورود به این شغل کافی ندانند و سعی کنند با شناخت استعداد خود به ارتقای توانایی‌های مهارتی‌شان بپردازند.

همایش یک‌روزه «شهرنگار» به همت خانه شهریاران جوان و حمایت شهرداری تهران و مؤسسه مطبوعاتی همشهری برگزار شد.

کد خبر 28079

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز