همشهری آنلاین: همشهری آنلاین یکشنبه 24 تیر میزبان پروفسور یحیی کمالی‌پور استاد علوم ارتباطات و رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردو آمریکا بود

پروفسور یحیی کمالی‌پور درباره آینده روزنامه‌نگاری نکاتی  را با تحریریه همشهری آنلاین در میان گذاشت.

دکتر کمالی‌پور با اشاره به وضعیت روزنامه‌های چاپی و رسانه‌های اینترنتی گفت: به اعتقاد من با وجود رشد روز افزون سایت‌های اینترنتی و دیجیتالی شدن همه امور، روزنامه‌های چاپی باقی می‌مانند، اما اندازه روزنامه‌ها و حجم‌شان کمتر خواهد شد و همچنین به سمتی خواهند رفت که روی منابع محلی تأکید و تمرکز کنند و مخاطبان محلی را جذب کنند.

سردبیر گلوبال مدیا ژورنال افزود: در چند سال گذشته نیز این رویکرد محلی‌گرایی در روزنامه‌های مهم دنیا به یک اصل اصیل تبدیل شده‌است و روزنامه‌ها سعی می‌کنند روی محله‌های خاص و کوچکتر تمرکز کنند و برای هر محله روزنامه‌ای مجزا و ویژه آن منطقه انتشار دهند.

این استاد علوم ارتباطات که 12 تألیف در عرصه علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری دارد و برخی از کتاب‌های وی به چند زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است؛ در تبیین دیدگاه خود گفت:
البته تمامی این روزنامه‌ها، بخش آنلاین دارند و همان روزنامه چاپی در ادیشن‌های مختلف را می‌توان روی سایت هم دید.

دکتر کمالی پور که به تازگی یکی از کتاب‌هایش به زبان چینی ترجمه شده‌است در توضیح بیشتر این رویکرد به روزنامه تایمز ایالت ایندیانا که خود برایش مقاله و یادداشت می‌نویسد اشاره کرد و گفت: برای نمونه در ایالت ایندیانا که روزنامه تایمز با روزنامه‌های دیگری رقابت می‌کند در یک دهه گذشته تعداد ادیشن‌های خود را از 4 به  12 افزایش داده‌است. چرا که می‌خواهد آگهی و تبلیغات بیشتری جذب کند و معتقد است که روزنامه‌های محلی به دلیل این که شهروندان آن به دنبال مطالب و اخبار و گزارش‌های ویژه منطقه و محله خود هستند، پس شوق بیشتری به خرید این گونه نشریات نشان می‌دهند.

دکتر کمالی‌پور همچنین اضافه کرد که روزنامه‌های محلی از این جهت هم بیشتر می‌توانند نفوذ کنند که برخی از شهروندانی را که به دنبال شهرت هستند پوشش داده و نیازهای معنوی آنها را ارضاء می‌کنند.

دکتر کمالی‌پور که به‌صورت مبسوط با بخش‌های مختلف همشهری آنلاین آشنا شده بود درباره مخاطبان همشهری آنلاین گفت: مخاطبانی که از دیگر کشورها، به‌خصوص کشورهای پیشرفته به دیدن همشهری آنلاین می‌آیند، طبیعی‌است که به جهت آشنایی و آگاهی از اینترنت و کارکردهای آن به سرعت بخش‌های مختلف این نشریه اینترنتی را در ذهن خود هضم می‌کنند، اما مخاطبانی که با اینترنت و اصولاً وب‌گردی به معنای دقیق کلمه آشنا نیستند، طبیعی‌است که نتوانند تمامی امکانات و ظرفیت‌های این سایت را کشف و از آن استفاده کنند.

دکتر کمالی‌پور که هفته گذشته در کنفرانس Globalisation For The Common Good در استانبول شرکت کرده و همزمان از مزار مولانا در قونیه نیز بازدید به عمل آورده بود ضمن تمجید از حرکت‌های فرهنگی در معرفی مولانا از بی‌توجهی ایرانیان به این گنجینه جهانی انتقاد کرد.

کد خبر 26604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز