همشهری‌آنلاین: چه تعدادی از مدیران، اهمیت روابط عمومی را درک می‌کنند؟

یحیی کمالی پور

انجمن روابط عمومی ایران به عنوان ریشه‌دارترین و قدیمی‌ترین نهاد صنفی روابط عمومی در ایران با انتشارپیام پروفسور یحیی کمالی‌پور رییس انجمن جهانی ارتباطات و مدیر دپارتمان ارتباطات دانشگاه پوردوی ایالت متحده آمریکا به مناسبت در پیش بودن پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک به نقل از وی به انتقاد از شعار پردازی‌ها در حوزه روابط عمومی به جای عمل پرداخته و یادآور شده است:

به راستی چه تعدادی از مدیران شرکت ها ونهادهای دولتی و غیر دولتی به این حرفه اهمیت می‌دهند و یا آن را درک می‌کنند؟

 محور مقالات پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام شد

وی درادامه پیام خود تاکید کرده است: روابط عمومی، چه الکترونیک و چه سنتی، کالا نیست، ابزار تجملی نیست، بلکه علم و حرفه است که با شناخت و استفاده بهینه از امکانات تکنولوژی‌های دیجیتال و براساس تحقیق و برنامه‌ریزی خردمندانه، باید راهگشای چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، سازمانی و ملی باشد.

متن کامل پیام پروفسور کمالی‌پور که در سایت رسمی انجمن روابط عمومی ایران منتشر شده است را مرور می‌کنیم:

برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک، نویدبخش تداوم تلاش گروهی و خستگی‌ناپذیر جمعی از همکاران و دوستان دلسوز در راه آموزش، تبادل نظر، برنامه‌ریزی، نشر، استقرار و تقویت یک حرفه ارتباطاتی کاملا مردمی است که وظایف اصلی آن، نهادینه کردن ارتباطی مستمر، سالم، مفید، دوسویه و سازنده است.

خوشبختانه در چند سال گذشته، همایش‌ها، بحث‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های گوناگونی ارائه شده و همچنین نشریات، کتاب‌ها و مقالات زیادی به چاپ رسیده که قابل تقدیر است؛ ولی از منظر یک ایرانی دور از وطن و دلسوز که همواره از ‌راه‌های مختلف، از جمله اینترنت درتماس مدوام با دست‌اندرکاران عمومی و ارتباطات هستم، چنین به نظرم می‌رسد که ما طبق عرف رایج در کشورمان، بیشتر وقت‌مان را صرف شعارپردازی و حرف‌های دلنشین می‌کنیم تا عمل؛ و در این میان، همواره درگیر این مسائل هستیم که: شکل مهم‌تر است یا محتوا؟ علم بهتر است یا ثروت؟ تعامل بهتر است یا رودررویی؟ خوش اخلاقی بهتر است یا بداخلاقی؟ مشورت بهتر است یا تک روی؟ تخصص بهتر است یا بی تخصصی؟ مجادله بهتر است یا مباحثه؟ آزادی بهتر است یا دربند بودن؟ بی‌خبری بهتر است یا آگاه بودن؟ غیره...

اینها همه به جای خود، ولی ما از کجا و چه گونه باید در این دنیای پرشتاب دیجیتال، جایگاه علمی، حرفه‌ای، عملی و سازمانی روابط عمومی را نهادینه کنیم؟ در حالی که روابط عمومی الکترونیک به سرعت در حال تکامل و پیشرفت است و جایگاه قابل توجهی در کشورهای پیشرفته و شرکت های جهانی دارد، به راستی چند دانشگاه در ایران رشته ارتباطات و یا حداقل دروس ابتدایی ارتباطات و روابط عمومی را ارائه و تدریس می کنند؟ به راستی چه تعدادی از مدیران شرکت ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به این حرفه اهمیت می دهند و یا آن را درک می کنند؟ و به راستی چه تعداد از مسئولان روابط عمومی در این رشته تحصیل کرده اند؟

روابط عمومی، چه الکترونیک و چه سنتی، کالا نیست، ابزار تجملی نیست، بلکه علم و حرفه است که با شناخت و استفاده بهینه از امکانات تکنولوژی‌های دیجیتال و براساس تحقیق و برنامه‌ریزی خردمندانه، باید راهگشای چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، سازمانی و ملی باشد.

اینجانب صرفنظر از شرکت درچند همایش ارتباطاتی و روابط عمومی در ایران، برگزار کننده دو کنفرانس بین‌المللی سالانه در کشورهای مختلف هستم و می‌دانم که دوستان روابط عمومی، با چه مشقت‌هایی - و در عین حال با چه شور و شوقی - در پیشبرد و استقرار روابط عمومی کاربردی فعالیت و تلاش می‌کنند.

باعث خوشحالی است که در چند سال گذشته، تلاش بی‌وقفه شما منجر به برگزاری پنج‌همایش سالانه موفق و سودمند و کارگاه‌های عملی متعدد و همچنین انتشار کتاب و جزوه در مسیر استقرار روابط عمومی الکترونیک در ایران شده است. من به نوبه خود و از صمیم قلب به شما تبریک می‌گویم و برای همه، شما عزیزان، توفیق، تندرستی، و طول عمر آرزو دارم.

 انتشار مجموعه مقالات همایش روابط عمومی الکترونیک

اضافه می‌نماید پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک 28 اردیبهشت ماه سال جاری  و یک روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند برای حضور و ثبت نام در همایش ضمن کسب اطلاعات لازم از طریق سایت www.eprcenter.ir  با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند.

کد خبر 105997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز