مهدی تهرانی: ماندگار ترین و به تعبیری وفادارترین نسخه اقتباس شده در سینما از داستان جاودانه آرزوهای بزرگ اثر چارلز دیکنز؛ متعلق به دیوید لین فقید است.

آنچه باعث شد تا لین بتواند آرزوهای بزرگ را تقریبا با همان حال و هوای رمان دیگنز و بسیار وفادار به متن و اصل کتاب از کار دربیاورد ؛ بیش از همه به شناخت لین از زندگی دیکنز مربوط است.

پیپ کودک هفت ساله ی خوش خلق و سربزیری است که پس از فوت والدین نزد خواهرش و شوهر آهنگر او زندگی می کند . عصری که او به سر مزار مادرش رفته ؛ ناگهان با یک زندانی فراری روبرو شده و مجبور می شود برای او مقداری آذوقه و یک سوهان آهن بری  بیاورد و پس از آن  قسم میخورد که از این دیدار چیزی به کسی نگوید.

 سالها پس از این؛ پیپ که حالا جوانی رشید از کار درآمده توسط وکیلی لندنی با خبر می شود که یک ثروتمند ناشناس تمام هزینه های زندگی و تحصیل و تربیت اورا تقبل کرده است. پیپ به لندن می رود تا زندگی جدیدی را آغاز نماید...

ماندگار ترین و به تعبیری وفادارترین نسخه ی اقتباس شده در سینما از داستان جاودانه ی آرزوهای بزرگ اثر چارلز دیکنز ؛ متعلق به دیوید لین فقید است. آنچه باعث شد تا لین بتواند آرزوهای بزرگ را تقریبا با همان حال و هوای رمان دیگنز و بسیار وفادار به متن و اصل کتاب از کار دربیاورد ؛ بیش از همه به شناخت لین از زندگی دیکنز مربوط است.

آرزوهای بزرگ به تعبیری زندگینامه ی خود دیکینز در کودکی و نوجوانی است. دورانی که او در فقر فزاینده و بدون هیچ سرپناهی کودکی اش را در منطقه فقیرنشین لندن می گذرانید بسیار به زندگی پیپ رمان آرزوهای بزرگ شباهت دارد. از این رو دیوید لین برای نگارش فیلمنامه ی آرزوهای بزرگ بیش از دوسال وقت صرف کرد و سرانجام با یک گروه 5 نفره ؛ سناریوی نهایی را آماده نمود.

نتیجه نهایی  یک فیلمنامه ی بسیار دقیق بود که عمده ظرافت و جزئیات رمان را نیز در خود محفوظ داشت و دیوید لین در بیان تصویری خود نیز ؛ حق مطلب را ادا کرد. جدای از فیلمنامه و کارگردانی باید به فیلمبرداری ششدانگ و بسیار تاثیر گذار گای گرین

نیز توجه کرد که به خاطر همین کار به اسکار بهترین فیلمبرداری سال 47 نیز رسید.

آرزوهای بزرگ شرح درد و رنج آدمی است. سختی ها و ناملایماتی که می تواند در حکم یک آزمون بزرگ ،برای هر مخلوقی باشد. روایت مصائبی که می توانند انسان را از ادامه زندگی شرافتمندانه باز داشته و اورا از جاده رستگاری دورنمایند. و در این میان هستند افرادی که کرامت انسانی را حفظ کرده و به امید روزهای بهتر ؛ مصمم تر در جاده زندگانی گام برمی دارند. ضمن اینکه داستان در جای جای خود صفات بد و خوب انسانی را نیز توسط افراد مختلف و به واسطه اعمال آنها یادآوری مینماید.

 حرص ؛ طمع ؛ انتقام ؛ خساست ؛ کینه جویی ، سنگدلی در مقابل دست و دل بازی ، قناعت ، جوانمردی و بخشش و ایثار همگی در رفتار های قهرمانان و شخصیت های فیلم به گونه ای پردازش شده اند تا بدون اغراق تماشاگر بتواند اینگونه صفات را ببیند و برایش یک یادآوری کلان باشد.

آرزوهای بزرگ / Great Expectations

محصول 1946 انگلستان / سیاه و سفید ؛ 118 دقیقه

کارگردان : دیوید لین /فیلمنامه : رونالد نیم ، کی والش ، سیسیل مک گیورن ، آنتونی هولاک و دیوید لین

اقتباس از رمان آرزوهای بزرگ اثر چارلز دیکنز /فیلمبردار : گای گرین ، موسیقی : والتر گوئر ،تهیه کننده : کمپانی رنک

بازیگران : جان میلز ، برنارد مایلز ، فینلی کوری ، آلک گینس ، آنتونی واگنر و مارتینا هانت

برنده اسکار بهترین فیلمبرداری و نامزد 3 جایزه اسکار برای بهترین فیلم ، کارگردانی و فیلمنامه

کد خبر 143090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز