چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: قواعد ژانر به ما می‌گوید که آیا یک فیلم ساخته شده توانسته پیرو اصول فیلمسازی و سبک‌های نهادینه باشد یا خیر؟

۳۰۰: ظهور یک امپراطوری

در این میان تکلیف فیلمسازان مولف جدا است.آنها اصلا به قواعد ژانر توجهی نمی‌کنند و وجه بصری و مفهوم و محتوای کار در ذات برایشان مهم است. جدای از این گروه آنچه که در سینما در زیر شاخه‌ها تولید می‌شود باید در قواعد ژانرها بگنجد.

فیلم 300: ظهور یک امپراطوری در دسته بندی ژانر‌ها متعلق به ژانر اکشن و فانتزی است اما در اصل داستانش روایت‌ها و کاراکترها و واقعه‌های تاریخی را دستمایه‌ی داستانک‌هایش قرار داده و به نوعی به ژانر تاریخی نیز سرک کشیده است. از این منظر باید در نگارش فیلمنامه‌ی این فیلم؛ موارد تاریخی با دقت و نظر لحاظ می‌شد.

داستان فیلم 300: ظهور یک امپراطوری درباره یک جنگ تاریخی و حقیقی بین نیروهای امپراطوری ایران باستان و قوم آتن با همیاری اسپارتی‌هااست.

از این رو کاراکترهای هر دو طرف جنگ نظیر خشایارشاه و داریوش از سمت ایران، آرتمیس به عنوان فرماندار یک ساتراپ و فرمانده‌ی نیروی دریایی ایران در جنگ سالامیس و از سوی دیگر ؛ لئونیداس (با فلاش بک به فیلم 300) و تمیستوکل از طرف یونانی‌ها همگی چهره‌هایی هستند که در تاریخ از آنها به صراحت نام برده شده و هویت و عملکرد آنها محرز است.

واقعه‌های تاریخی نظیر جنگ سالامیس و نبرد ماراتون نیز بی نیاز از تعریف هستند چراکه عامه‌ی مردم نیز حداقل نام این وقایع را شنیده‌اند. بنابراین فیلم 300: ظهور یک امپراطوری با بی‌تدبیری هر چه تمامتر این شخصیت‌ها را در داستان خود ساخته‌ و غیر واقعی خویش گرفتار کرده است و در این میان جسارت بی‌حدی به ایرانیان شده است. اشتباهات تاریخی فیلم فراوان است.

1- سکانس افتتاحیه فیلم را بیاد بیاورید. در این سکانس حومه‌ی آتن در سال 490 قبل از میلاد و در گرماگرم جنگ ماراتون به تصویر کشیده می‌شود. در همین هنگامه یک سردار آتنی به نام تمیستوکل که با مرگ لئونیداس در قسمت اول فیلم جانشین او شده، ناگهان از ناکجاآباد بیرون می‌آید و پیکانی عجیب و غریب و مرموز بر کمان سوار کرده و رها می‌کند.

نهایتا این تیر به بدن امپراطور ایران باستان داریوش اصابت کرده و باعث مرگش می‌شود. این رویداد یک تحریف مسخره تاریخی است. چرا که هرگز داریوش و پسرش خشایارشا در جنگ ماراتون در صف جنگاوران نبودند و طبق اسناد تاریخی فرماندهی و هدایت و ساماندهی را انجام داده بودند.

2- پس از سکانس افتتاحیه تماشاگر سریعا به ادامه جنگ ایران و یونان رهنمون می‌شود. یعنی به یکباره به سال 480 خیز برمی‌دارد. از منظر نوام مورو کارگردان فیلم ؛ ایرانی‌ها بدلیل شکست در جنگ ماراتون 10 سال غصه خوردند و سرانجام امکانات جمع کردند تا به سمت یونان حرکت نمودند که اینهم یک اشتباه بزرگ تاریخی است.

آن موقع هنوز بیش از یک سوم یونان در ید قدرت امپراطوری ایران باستان بود و احتیاجی به صبر کردن برای حمله نبود و شکست در جنگ ماراتون دلیل اصلی وقوع نبرد سالامیس نبوده است. نبرد سالامیس دقیقا همین نبردی است که فیلم 300: ظهور یک امپراطوری به شرح آن پرداخته است.

3- مورد اشتباه دیگر نتیجه گیری درباره پیروز نبرد سالامیس است. در این نبرد به گواه اسناد تاریخی هیچکدام از طرفین به پیروزی نرسیدند.

4- اما مهلک‌ترین و شاید مسخره‌ترین اشتباه نویسندگان این فیلم روابط بین آتنی‌ها و اسپارتی‌هااست. به گواه تاریخ این دو قوم تا حدود سال‌های 450 قبل از میلاد به خون هم تشنه بودند و هرگز به هم اعتماد نکردند و اگر هم گاهی خارج از این بازه تاریخی به هم مساعدتی کردند برای منافع خود و در مقیاس بسیار اندک بوده است.

برای مثال در نبرد سالامیس به استناد اسناد تاریخی ملکه اسپارت به آتنی‌ها مساعدت کرد اما این کمک تنها فرستادن حدود 15 کشتی جنگی برای آتنی‌ها بود نه آنگونه که در فیلم می‌بینیم کل قوای بحریه اسپارت به خدمت آتنی‌ها در بیاید!

فیلم 300: ظهور یک امپراطوری ؛ یکی از بی‌منطق‌ترین دنباله سازی‌ها در تاریخ هالیوود است. بودجه 110 میلیون دلاری تهیه کنندگان این فیلم برایشان در گیشه البته سودی خاص برایشان در پی نداشت و فیلم را در مجموع نه منتقدان برتافتند و نه تماشاگران.

آنچه که زاک اشنایدر در فیلم 300 در 7 سال پیش ساخت آنقدر وسوسه آمیز بود تا فراهم کردن یک بودجه‌ی سرسام آور  300 شماره دو نیز ساخته شود. اما نتیجه نشان داد برنامه ریزی اشنایدر و همراهان صهیونیستش ثمری نداشته است.

اینکه کارگردان و بازیگران و تهیه کنندگان فیلم به رهبری زاک اشنایدر صهیونیست دو آتشه هستند حقیقتی محض اما مربوط یک طرف ماجرا است. اینکه کمپانی وانر اینقدر سخیف؛ حاضر باشد فیلمی بسازد که دستمایه تمسخر قرار بگیرد تاکنون باور پذیر نبود که اکنون به اثبات رسید.

 300: rise of an empire

کارگردان:نوام مورو/ فیلمنامه: زاک اشنایدر؛کرک جانستد/ برمبنای کمیک استریپ منتشر نشده ی خشایارشا نوشته و کار فرانک میلر/ بودجه فیلم: 110 میلیون دلار/ فروش فیلم :320 میلیون دلار/ محصول برادران وارنر2013/ زمان فیلم 102 دقیقه

بازیگران:سالیوان استیپلتون در نقش تمیستوکول فرمانده نیروی دریایی آتنی‌ها/اوا گرین:در نقش آرتمیس فرماندار ساتراپ ایران و فرمانده نیروی دریایی ایران در نبرد سالامیس/ایگال نائور: در نقش داریوش بزرگ سومین پادشاه سلسله‌ی هخامنشی/رودریگو سانتورو: در نقش خشایارشا چهارمین پادشاه سلسله‌ی هخامنشی

کد خبر 255342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز