مهدی تهرانی: اسکورسیزی با ساخت هوگو به رویای همیشگی‌اش رسیده است. ساختن فیلمی فانتزی که رویا بسازد.

داستان هوگو در باره پسری 12 ساله است که در دهه 30 در پاریس زندگی می کند. پدرش که تعمیرکار ماهری بوده می میمیرد اما هنرش به هوگو می رسد. او نیز در  تعمیر وسایل مکانیکی کار بلد است و بسیار مستعد. پس از مرگ پدر، او به همراه عموی کله خراب اش به ایستگاه راه آهن مرکزی پاریس می رود تا وردست عمویش در تنظیم ساعت عظیم آنجا باشد. عمو ناپدید می شود و هوگو سرگردان . آشنایی اش با دختری به اسم ایزابل زندگی این پسر کوچک را دگرگون می کند. ایزابل کلیدی دارد که هوگو را به آخرین اختراع پدرش می رساند. اختراعی که رویا ساز است...

اول از هر چیز اسامی این غول های پشت دوربین که در ساخت هوگوی اسکورسیزی شرکت داشتند را باهم مرور کنیم تا بهتر درک کنیم چرا اسکورسیزی در بین تمام کارگردان ها در تیم جمع کردن از سرآمدهااست:

 فیلمنامه این فیلم اقتباسی را جان لوگان از نوول موفق و پرفروش  برایان سلزنیک نوشته، لوگان برای ایرانی ها با یک دوجین فیلم مطرح پیش از این شناخته شده بود. او فیلمنامه های گلادیاتور (2000) ،آخرین سامورایی (2003) ، هوانورد (2004) ، سوئینی تاد (2007) و رانگو (2011) را نوشته و این فیلم دومین همکاری اش با استاد به حساب می آید. و امسال برای سومین بار است که نامزد دریافت اسکار فیلمنامه شده است.

رابرت ریچاردسون کهنه کار به عنوان فیلمبرداری ششدانگ و خلاق ، تصویربرداری سه بعدی هوگو را به انجام رسانیده و باید دید مثل تجربه قبلی که با اسکورسیزی داشت و توانست اسکار بهترین فیلمبرداری را برای هوانورد در 2004 بگیرد آیا دومین همکاری اش نیز خوش یمن بوده یا خیر؟ اگر ریچاردسون امسال اسکار بگیرد باید این مجسمه را کنار دوتای قبلی بگذارد. او پیش از این برای فیلم جی اف کی ساخته اولیور استون اولین اسکارش را برد و دومی که نیز همانگونه که ذکر کردم ، برای هوانورد و فیلمبرداری آن فیلم نصیبش شده بود. ریچارسون جدای از این ها 4 بار دیگر برای فیلم های پلاتون در 1986 ، متولد چهارم ژوئیه در 1989 ، برف های سیدارز در 1997 و حرام زاده های لعنتی ، اثر پرحرف و حدیث کوئینتین تارانتینو در سال 2009 نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری شده بود.

برسیم به ملکه  تدوین در سینما یعنی تلما شو نمیکر ، باورتان بشود یا نه او هنوز در 72 سالگی پرکار و از بهترین هااست. از فیلم گاو خشمگین در سال 1980 که اسکار بهترین تدوین را نصیبش کرد او تبدیل به تدوینگر اختصاصی اسکورسیزی شد و تاکنون فیلم های استاد را سرو شکل داده است. او بعد از گاو خشمگین ، دوبار دیگر نیز برای فیلم های هوانورد 2004 و رفتگان 2006 اسکار بهترین تدوین را بدست آورد و می رود تا چهارمین اسکارش را 6 اسفند به خانه ببرد.

موسیقی ارباب حلقه ها را دوست دارید؟ هنر و دست پخت هوارد شور برای این فیلم برایش 3 اسکار به همراه داشت. او برای هوگو نیز آهنگ ساخته و این سومین همکاری اش با اسکورسیزی پس از دارو دسته ی نیویورکی در 2002 و هوانورد در 2006 به حساب می آید.شور برای بیش از 50 فیلم موسیقی متن ساخته و یک دوجین جایزه معتبر موسیقیایی نظیر گرمی نیز دریافت کرده است.

اسکورسیزی با ساخت هوگو به رویای همیشگی اش رسیده است. ساختن فیلمی فانتزی که رویا بسازد. داستان هوگو در باره پسری 12 ساله است که در دهه 30 در پاریس زندگی می کند. پدرش که تعمیرکار ماهری بوده می میمیرد اما هنرش به هوگو می رسد. او نیز در  تعمیر وسایل مکانیکی کار بلد است و بسیار مستعد. پس از مرگ پدر، او به همراه عموی کله خراب اش به ایستگاه راه آهن مرکزی پاریس می رود تا وردست عمویش در تنظیم ساعت عظیم آنجا باشد. عمو ناپدید می شود و هوگو سرگردان . آشنایی اش با دختری به اسم ایزابل زندگی این پسر کوچک را دگرگون می کند. ایزابل کلیدی دارد که هوگو را به آخرین اختراع پدرش می رساند. اختراعی که رویا ساز است...

قصه فیلم هوگو را ممکن است ابتدا به ساکن سرد و کسل کننده بدانیم که همینطور هم هست اما در ادامه همان خون رسانی با شکل گرفتن پی در پی داستانک ها ، که شگرد اسکورسیزی است، فیلم را سرعت می دهد. با این همه اگر قرار باشد در حین دیدن فیلم هی اما و اگر کنید از فیلم لذت نمی برید. به خودتان بقبولانید که دارید یک فانتزی تمام عیار ساخته اسکوسیزی می بینید. به شما قول می دهم آن وقت هوگو یکی از محبوب ترین فیلم هایتان نام بگیرد.

 

شناسنامه فیلم هوگو

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

فیلمنامه: جان لوگان

موسیقی: هوارد شور

مدیر فیلمبرداری: رابرت ریچاردسون

تدوین : تلما شونمیکر

بازیگران: آسا باترفیلد ( هوگو کابرت) ، بن گینگزلی ( ژرژ ملی یس) ، کول گریس مورتز( ایزابل)

زمان فیلم: 128 دقیقه

محصول: 2011 آمریکا

بودجه: 170 میلیون دلار

فروش: 100 میلیون دلار

جوایز: برای 11 رشته نامزد دریافت اسکار شده است که به مهمترین آنها در متن بالا اشاره شده است.

هوگو ساخته مارتین اسکوسیزی

 

هوگو ساخته مارتین اسکوسیزی

کد خبر 160983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز