مهدی تهرانی: یکی از ضعیف‌ترین تولیدات هالیوود در سال ۲۰۱۳ همین تریلر بی‌بینه و کم مایه رکن پنجم ساخته‌ی بیل کاندن بوده است.

رکن پنجم

رکن پنجم قرار بوده براساس شخصیت جولیان آسانژ سر و شکل بگیرد و روایتی باشد پرهیجان؛ برمبنای فعالیت‌های افشاگرانه‌ی او. اما نیتجه‌ی بدست آمده یک روایت بسیار سطحی و جانبدارانه است. فیلم بیوگرافیک آنهم در باره‌ی کسی که حی و حاضر است و از اقداماتش مدتی بیش نمی‌گذرد باید برمبنای حقیقت استوار باشد.

تریلر رکن پنجم قبل از اینکه بتواند یک فیلم جاسوسی و حادثه‌ای باشد؛ فقط روایتگری جانبدارانه را دنبال کرده است.هر چه باشد فیلم در باره‌ی کسی است که سایت اینترنتی‌اش ویکی لیکس به یکی از منابع مهم افشاگری علیه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکاتبدیل گردید و بلافاصله خودش و اقداماتش به تیتر یک مطبوعات جهان تبدیل شدند.در واقع هیچکدام از قواعد ژانر در رکن پنجم برای سینمای جاسوسی و حادثه ای لحاظ نشده است.

شاید و اگر رکن پنجم در گونه‌ی جاسوسی و تریلر حادثه‌ای تولید نمی شد حرفی می توانست برای گفتن داشته باشد.این درحالی است که بیل کاندن در زمینه‌ی تولیدات حادثه‌ای کارگردان کم مایه‌ای نیست اما فیلمنامه‌ی ضعیف جاش سینگر که او نیز کارهای قبلی‌اش قابل دفاع است؛می تواند مسبب ضعیف شدن کل اثر شده باشد. در رکن پنجم اما ظاهرا همه بازیگران بهترین تلاش خود را انجام داده‌اند. به هرحال مجموعه بازیگران رکن پنجم عمدتا هنرپیشه های معتبری هستند اما داستانک‌ها آنقدر بی ربط بهم هستند که تمام زحمات بازیگران را به باد می‌دهد. یعنی لورا لینی و استنلی توچی به عنوان بازیگران نقش مکمل جایی برای ابراز وجود پیدا نمی‌کنند.

داستان فیلم به طورکلی پراکنده است.تماشاگر توقع دارد جولیان آسانژی را ببیند که اینهمه در تلویزیون و مطبوعات در باره‌اش صحبت می‌شود. این تماشاگر باید بداند آسانژ کیست؟از کجا آمده؟ پیشینه و سابقه‌ی کارش چه بوده؟اصلا ویکی لیکس کجا بوده و سرفصل‌های حرفه‌ای‌اش به عنوان یک سایت اینترنتی چه بوده و در نهایت اینکه آسانژ چگونه مجاب می‌شود تا اطلاعات محرمانه را افشاگری کند؟

جولیان آسانژ و بندیکت کامبرباچ

اما در رکن پنجم ما جواب چنین سئوالاتی را نمی یابیم. در واقع ما آسانژ را به مثابه عکسی تکه تکه می بینیم و خودمان مجبوریم تکه ها را کنار هم بگذاریم تا به تصویر نهایی برسیم. و این کار نشدنی است.

بازی خوب بندیکت کامبرباچ نیز راه به جایی نمی برد. او که یکی از استعدادهای ناب این روزهای سینماست؛ مانند دیگر نقش‌هایش سعی کرده خونسرد و غیرمتعادل و مصمم جلوه گری کند.کاری که در انجامش در رکن پنجم به سبب ذات بازیگری و فیزیک حرکتی‌اش بسیار هم موفق است.

اگر فیلم را دیده‌اید صحنه‌هایی را به یاد بیاورید که کامبرباچ در نقش آسانژ سعی دارد توضیح بدهد که به سبب درگیری کاری شدید و غرق شدن در حرفه‌اش حتی نتوانسته برای پسر نوجوانش وقتی داشته باشد.این صحنه‌ها بقدری عالی و واقعی از کار درآمده اند که تماشاگر کامبرباچ را در نقش آشانژ باور می کند اما متاسفانه این روند درون قصه جا نمی افتد چرا که مدام داستانک‌های بی ربط به قصه‌ی اصلی وصل می‌شوند و گاهی حتی تماشاگر می تواند فکر کند کامبرباچ نقش دوم یا سوم فیلم است.

این داستانک های فرعی که بدان ها مدام اشاره کردم در باره چندین نفر از ماموران فدرال است که سعی دارند افشاگری‌های آسانژ و ویکی لیکس را رصد کنند.لورا لینی در نقش سارا شاو مهمترین آنهاست اما او هم فقط در ایفای نقشش موفق است و کارش در کل قصه گم می‌شود.

رکن پنجم قرار بوده در طی 128 دقیقه اقدامات جولیان آسانژ را به قول معروف روی داریه بریزد.تولید ضعیف فیلم حتی این شائبه را به وجود می‌آورد  که رکن پنجم یک فیلم سفارشی بوده باشد.فیلمی که البته نه نظر منتقدان را به خود جلب کرد و نه استقبال تماشاگران را بدنبال داشت.

The Fifth State

کارگردان:بیل کاندن / فیلمنامه:جاش سینگر/ بازیگران: بندیکت کامبرباچ؛ لورا لینی؛آنتونی مک کی/ زمان فیلم:128 دقیقه/ بودجه فیلم: 26 میلیون دلار/ فروش فیلم: 8 میلیون دلار/ محصول آمریکا؛ انگلستان و بلژیک 2013

کد خبر 253723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز