چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

مهدی تهرانی : تورناتوره به عنوان یک عکاس و مستد ساز سابق همواره علاقمندی اش را به بازسازی بخشی از تاریخ معاصر کشورش نشان داده و همین مهم بی جهت در ساخت اولین اثرش یعنی درام جنایی پروفسور ، بی جهت پررنگ و جهت دار نشده است.

 

از دوازده فیلمی که جوزپه تورناتوره فیلمساز 54 ساله ایتالیایی نویسندگی و کارگردانی اش را به عهده داشته به جز سه اثر ، بقیه به نحوی برای علاقمندان به سینما فیلم های آشنایی هستند. از طرفی اگرچه فیلم هایی مانند سینما پارادیزو (1988) و افسانه 1900 ( 1998) جزو این آثار شناخته شده هستند؛ اولین فیلم تورناتوره یعنی پروفسور تا حدودی ناشناخته است.

تورناتوره به عنوان یک عکاس و مستد ساز سابق همواره علاقمندی اش را به بازسازی بخشی از تاریخ معاصر کشورش نشان داده و همین مهم بی جهت در ساخت اولین اثرش یعنی درام جنایی پروفسور ، بی جهت پررنگ و جهت دار نشده است.

پروفسور اگرچه از یک رمان برخی اتفاقاتش وام گرفته شده ، (به ویژه جریانات رشد حزب دموکرات مسیحی و همچنین پا گرفتن برخی گروه های مافیایی در ناپل دهه 70) با این همه داستانی است مانند همانچه فرانچسکو رزی در سالواتوره جولیانو شرح داده است. هرچقدر سالواتوره جولیانو ( محصول 1960) یک فیلم واقع گرایانه است و منطبق بر واقعیت ها ؛ پروفسور یک شاهد مثال است . در واقع تورناتوره با روایت داستان پروفسور قصد داشته اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسی در ایتالیا و به ویژه در جزیره سیسیل را برای نسل جدید رونمایی کند.

داستان " پروفسور " از سال 1963 شروع می شود. زمانیکه رافائل کاتولو ، به جرم قتل مردی که باعث اذیت و آزار خواهرش شده بود ؛ به حبس طولانی مدت محکوم می شود.

در ابتدای ورود به زندان رافائل که به پروفسور شهرت دارد ؛ با دنیای جدیدی روبرو می شود. او که پیش از این با گروه های تبهکار و باندهای زیرزمینی مافیایی آشنایی محدودی داشت و یا اینکه حداقل بین آنها به حساب نمی آمد در طی ماه های اولیه ورود به زندان احساس می کند می تواند با به کار انداختن استعدادش زمینه ساز تشکیل یک گروه مستقل شود.

رافائل بعد از ده سال به کمک دوستانش آلفرد کاناله و پاسکوال زارا  یک تشکیلات بسیار قدرتمند راه می اندازد که چشمگیری دارد. و همین باعث می شود که درگیری شدیدی بین این گروه جدید و خانواده های بسیار قدیمی مافیایی روی بدهد. جنگ های درون خانواده های مافیایی از اواخر اواخر دهه 60 شروع میشود وتا سالهای ابتدایی دهه 80 ادامه می یابد. مدتی بعد بر اثر زمین لرزه ای شدید در ناپل تمامی منطقه از بین میرود و برای بازسازی آن بازهم درگیری های شدیدی رخ می دهد و تمام خانواده های مافیایی در تلاشند به ضرب رشوه یا آدم ربایی و یا هر طریقی که شده ارزیاب های دولت را در اختیار خود بگیرند. در این راستا دولت که در اختیار خزب دموکرات مسیحی است ارزیاب های خود را به منطقه می فرستد و ارشد ترین این مامورین به قتل می رسد. کار به جایی می رسد که دولت تصمیم می گیرد به هر طریق که شده سامانی به اوضاع منطقه ناپل بدهد و به پروفسور پیشنهاد آزادی به دلیل داشتن بیماری روانی و همچنین پول کلانی می شود...

پروفسور به وضوح عدم ثبات سیاسی در ایتالیای دهه 70 و 80 را نشان میدهد و بدون اینکه بخواهد قضاوتی در این باره داشته باشد ؛ تنها به ذکر وقایع می پردازد. تورناتوره از کاراکتر پروفسور و کاراکتر های دیگری مانند سیرو که دوست معتمد او بوده ، فقط به عنوان شاهد مثال استفاده می کند و قضاوت را برغهده تماشاگر می گذارد. داستانک فرعی در پروفسور وجود ندارد و هرچه هست یک روایت خطی از اعتقاد و انجام است . با این همه فیلم تورناتوره سرشار از تعلیق مناسب و غافلگیری نیز هست و باعث می شود تماشاگر حتی در اوج ناآشنایی با شرایط و اوضاع و احوال ایتالیای اون دوران به قصه علاقمند شده و پیگیر ماجرا شود...

 

  پروفسور

The Professor

کارگردانی و فیلمنامه : جوزپه تورناتوره

فیلمبردار : بلاسکو گیاراتو

تدوین : ماریو مورا

موسیقی : نیکولا پیووانی

محصول : 1986 ایتالیا

زمان : 168 دقیقه

تهیه کننده : تیتانوس فیلم

بازیگران : بن گازارا ، سورا دل سول ، لئو جیولوتا و فرانکو اینتر لنجی

کد خبر 144929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز