یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: اقبال کن به سینمای آسیا و آفریقا رو به افول نهاده‌ است.

کن ۶۷

اگر در دهه 90 ایران سوگلی جشنواره‌ی فیلم کن در بخش رقابتی بود و در دهه 2000 سینمای کره جنوبی و ژاپن همچنین عنوانی داشتند، دو سالی است که به نظر می‌رسد ماه عسل آسیایی‌ها با کن تمام شده‌باشد.

پیش از این تا کن 65 سینمای کره جنوبی و سینمای ژاپن سهم قابل ملاحظه‌ای در بخش رقابتی فستیوال فیلم کن داشتند. تا حدی که در کن 2012 دو فیلم از سینمای کره جنوبی در این بخش قرار می‌گرفتند. یعنی چیزی شبیه به سهم سینمای آمریکا! از سینمای آفریقا نیز کشورهایی از چاد گرفته تا سومالی و مصر سینمای قاره‌شان را نمایندگی می‌کردند.

با این همه به نظر می‌رسد در کن 67 دیگر خبری از سینمای قاره سیاه و سینمای قاره کهن به طور ویژه نباشد. در کن 2014 هر دو قاره تنها یک دو نماینده دارند.

در کن 2014 در حالیکه 18 فیلم از کشورهای مختلف در بخش رقابتی حضور داشته و 7 فیلم به صورت تولید مشترک تولید شده‌اند، از قاره آسیا نماینده ژاپن یعنی نائومی کاواسه که خود کشف بزرگ کن در سال 1997 است با فیلم هنوز مرطوب در بخش رقابتی شرکت دارد و از قاره آفریقا تنها نماینده عبدالرحمن سیساکو است که با فیلم تیمبوکتو در این بخش حضور دارد.

این درحالی است که سیساکو با تبصره؛ یعنی به قول معروف با تولید مشترک به کن آمده است. فیلم او محصول مشترک فرانسه و موریتانی است.

البته در بخش‌های فیلم کوتاه و سینه فونداسیون و کارهای اول سهم قاره‌ها پخش است و نمایندگان تمام قاره‌ها حضور‌ دارند اما در بخش رقابتی که مهمترین قسمت کن است دیگر ماه عسل آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها به سر رسیده است.

کد خبر 256614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز