سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۳:۴۰
۰ نفر

مهدی تهرانی: ریچارد متیسون رمان نویس و فیلمنامه نویس شهیر آمریکایی که در کهنسالی نیز سینمای فانتزی وعلمی تخیلی را تغذیه می کرد در ۸۷ سالگی درگذشت.

ریچارد متیسون

اگر تریلر نیمه آپوکالیستی من افسانه هستم محصول 2007با بازی ویل اسمیت را دیده باشید حتما با ریچارد متیسون آشنایی دارید.مرگ متیسون در یکشنبه هفته گذشته در حالی اعلام شد که پیش از این برنامه مفصلی برای تقدیر از او در چهارشنبه این هفته از سوی آکادمی فیلم های ترسناک ،فانتزی و علمی تدارک دیده شده بود.

ریچارد متیسون که زاده 1926 در آمریکا و برخاسته از یک خانواده نروژی مهاجر بود،به استاد سبک فانتزی شهرت داشت.در کارنامه حرفه ای او که 60 سال قدمت داشت بیش از 110 داستان کوتاه به چشم می خورد که بسیاری از آنها دستمایه کارهای تصویری قرار گرفتندودر رمان نویسی نیز متیسون استاد  بود.فانتزی های او به واقع فراتر از زمان او بودند و از 25 رمانی که نوشت تمامی آنها به فیلم و سریال تبدیل شدند.

در واقع از همان اواسط دهه 50 که او رمان من افسانه هستم را انتشار داد به چنان موقعیت و جایگاهی رسید که بسیاری او را از سرمایه های ژانر فانتزی در آینده قلمداد می کردندو چه خوب که این پیش بینی به سلامت به سرانجام رسید.

استمرار کاری و حرفه ای او به گونه ای بود که نوشته های او از دهه 50 تا همین اواخر بر روی پرده نقره ای جان می گرفتند و شیفتگان سینمای علمی فانتزی را سیراب می نمودند.البته و شاید تکیه کردن بر روی تریلر من افسانه هستم اگرچه می تواند جذاب باشد اما از سویی اجحافی بر دیگر کارها و همچنین سابقه و کسوت متیسون است.به هرروی نمی توان از تاثیر گذاری من افسانه هستم بی تفاوت عبور کرد اما در سال 1957 با فیلم مرد کوچک شگفت انگیز بود که متیسون استادی خود را در زمینه فانتزی علمی و در این گونه به رخ همه کشید.این فیلم اقتباسی از رمان مرد کوچک نوشته متیسون در سال 1956 بود.

استیون اسپیلبرگ،استیفن کینگ و آن رایس و بسیاری دیگر که در زمینه فیلم های علمی تخیلی و فانتزی صاحب نام هستند خود را وامدار ریچارد متیسون نامیده اند.

نمایی از آخرین اثر وام گرفته شده از ریچارد متیسون:من افسانه هستم

من افسانه هستم

کد خبر 221259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز