چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

مهدی تهرانی: فیلم میزری را راب راینر با یک کستینگ (انتخاب بازیگر) فوق العاده عالی ساخته است

misery

داستان در باره یک نویسنده مشهور به نام پال شلدون است که مدتها است داستانی دنباله دار به نام میزری را می‌نوشته و خوانندگان بسیار زیادی را نیز دارد.

در  یکی از اوقاتی که شلدون قصد دارد به خانه روستایی اش برگردد تا کمی به پایان داستانش کلنجار برود ، دچار حادثه می‌شود و ماشینش دچار تصادف می‌گردد. وقتی شلدون به خود می‌آید ، در می‌یابد که در خانه‌ای بستری است و پرستاری به نام آنی ویلکس مشغول مراقبت از اوست.

تریلر میزری سه سال پس از نگارش نوول استیفن کینگ در سال 1987 ساخته شد و به عبارتی یکی از وفادارترین فیلم‌هایی است که تاکنون از نوشته‌های او اقتباس شده است. هرچقدر در آثار دیگر کینگ ترس و خیالات حرف اصلی است در میزری اساس کار و روایت بر توهمی دامنگیر که در طی سالها شکل گرفته ، قرار دارد.

آنی که از خوانندگان پرشور و از دوستداران سرسخت رمان میزری و شخصیت قهرمان آن است و شلدون را نیز بسیار می‌ستاید، ناگهان از آن حالت مهربان و کوشا خارج می‌شود و تبدیل می‌شود به شکنجه گر نویسنده دوست داشتنی‌اش و علت چیست؟

چون شلدون تصمیم گرفته بود که دیگر رمان دنباله دار میزری را ادامه ندهد و در حقیقت قصد داشته در آخرین قسمت به نحوی تدارک مرگ سوزناک قهرمان داتانش را ببیند و آنی که هرگز چنین چیزی را نمی‌تواند تحمل کند که میزری محبوبش بمیرد، شلدون را مصدوم کرده و وادارش می کند تا داستان را آن گونه که وی می خواهد ادامه دهد ....

اگر فیلم میزری را ندیده اید پیشنهاد می‌کنم، ششدانگ حواستان را در هنگام پخش به این فیلم بدهید. میزری روایت سرراستی است از زیاده طلبی جنون آمیز آدمی که گاهی می‌تواند به کشتار و آسیب انسان دیگر منجر شود.

درام و تریلر روان شناختی و معناشناختی میزری به گویاترین شکلی این تغییر حالت در آدمی را به تصویر می‌کشد. از سوی در می یابیم که گاهی خواسته های انسانی ، گاهی آنچنان بر انسان تنها فشار وارد می کند که می تواند تا مرز جنون او را هدایت کند.

میزری

در فیلم شخصیت بد ماجرا تا نیمه فیلم بر تماشاگر پوشیده است. اگرچه ممکن است شک و تردیدهایی را نسبت به کاراکتر پرستار آنی ویلکس داشته باشیم اما به هرحال دلیلی بر بدبینی وجود ندارد با وجود تعلیق مناسب است که مدام این شک و تردید ها به سراغمان می‌آیند تا داستان را تا انتها دنبال کنیم.

از سویی وقتی آنی دست خود را رو می کند و شروع می کند به شکنجه و آزار پل ، تماما می‌خواهیم به این نویسنده بخت برگشته کمک کنیم. مدام به او می‌گوئیم دست به قلم ببرد و ادامه داستان را آن جوری که آنی می‌خواهد بنویسد. این بهتر از این است که این پرستار دیوانه و چاقو به دست ناکارش کند...

بعد از داشتن یک داستان عالی ،انتخاب بازیگر در میزری حرف اول است. این تقریبا اولین فیلمی است که در آن جیمز کان به عنوان یک آدم بدبخت و مفلوک تصویر می‌شود و برای تماشاگر که مدام از او گردن کلفتی دیده بود یک تنوع چالش برانگیز و موفق به حساب می‌آید. کتی بیتس نیز که با ایفای نقش پرستار آنی ویلکس به اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول رسید، واقعا در قالب این نقش فرو رفته بود...  

 Misery

از رمان استیفن کینگ / کارگردانی: راب راینر / فیلمنامه: ویلیام گولدمن

موسیقی: مارک شایمن / فیلمبردار: باری ساننفیلد

تدوین: رابرت لایتون/ استودیو: کستل راک اینترنیمنت

پخش: کمپانی کلمبیا / محصول: 1990 آمریکا

تهیه کننده: جفری اسکات، استیو نیکولایدس، اندرو شینمن و راب راینر

زمان فیلم: 107 دقیقه /  بودجه: 20 میلیون دلار / فروش: 62 میلیون دلار

بازیگران: جیمز کان (در نقش پاول شلدون) ، کتی بیتس (آنی ویلکس)، ریچارد فرانسورت(باستر)، لورن باکال (مارسیا سیندل)، گراهام جارویس (لیبی جری پاتر)

کد خبر 145114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز