مهدی تهرانی: تریلرهای هیجانی و بیوگرافیک عمدتا در مورد قهرمانان ساخته می‌شود. اما قرار نیست که همواره قهرمان‌ها شخصیت‌هایی دارای زور بازو باشند.

کاپیتان فیلیپس

اگر به دنبال یه فیلم بازیگر محور و اکشن می‌گردید و می‌خواهید بازی هنرپیشه‌اش بسیار واقعی برایتان جلوه‌گری کند همین فیلم کاپیتان فیلیپس بهترین انتخاب است.

پاول گرین گراس پیش از این با ساخت یک قسمت از هویت بورن نشان داد حرف‌هایی در سینمای اکشن برای گفتن دارد با این همه کاپیتان فیلیپس دربست فیلمی متعلق به تام هنکس  بازیگر نقش اصلی فیلم است نه مربوط به کارگردانش.

داستان فیلم کاپیتان فیلیپس در باره یک ناخدای خطوط کشتیرانی آلابامااست که در سال 2009 در سواحل خلیج عدن گرفتار دزدان دریایی سومالیایی می‌شود. او که نه آدمی است بزن بهادر و نه قرار است شخصیت‌های قهرمانانه فیلم‌های اینچنینی را ایفا کند از همان ابتدای گرفتاری از مغزش کمک می‌گیرد تا بتواند جان به سلامت ببرد.

فیلم پاول گرین گراس بر اساس شخصیت ناخدایش شکل گرفته و بر همین اساس به دو نیمه مجزا تقسیم شده است. قسمت اول که دست برقضا با حوصله کار شده  مربوط است به زمان درگیری دزدان دریایی با کشتی و خدمه کاپیتان فیلیس و بخش دوم که ممکن است برای برخی حوصله بر، هم باشد بر می‌گردد به دعواهای درون گروهی دزدان یا به روایتی همان آدم ربایان.

در این بین این کاپیتان فیلیپس است که از همین دعواها نهایت استفاده را می برد تا به هر نحو ممکن زمان بخرد تا نیروهای خودی به کشتی آنها نزدیک شوند و خدمه نجات پیدا کنند.

کاپیتان فیلیپس

سکانس‌های ابتدایی از زمان حمله دزدان دریایی به کشتی فیلیپس تا موقعی که او را به یک شناور کنار کشتی منتقل کرده و به عنوان گروگان نگه می دارند همگی به سبکی خاص فیلمبرداری شده اند که به آن فیلمبرداری لرزان می گویند.

فیلمبرداری اینگونه البته یک اختراع اصیل از پاول گرین گراس نیست.اما شدت و حجم استفاده از آن توسط وی یک کار عجیب بوده است به نحوی که ممکن است تماشاگر غیر صبور را عاصی کند.

با اینهمه برگ برنده همان داستان اصلی است.وقتی انسان بی گناهی بر پرده سینما مورد ظلم قرار می گیرد خواهی نخواهی تماشاگر باوی همذات پنداری می نماید.حال چه بهتر که این شخص یک فرد آرام و سر به زیر هم باشد.ریچارد فیلیپس وقتی به دام می افتد بیشتر از مغزش مدد می گیرد و سعی می کند از هر درگیری اجتناب ورزد.بازی موش و گربه به راه می اندازد و از فرصتهای اندکش نهایت استفاده را هم می برد.

نکته مهم دیگر که باز هم به بازی تام هنکس مربوط است کمک او به دلیل بازی خوبش به دیگر شخصیت های فیلم است.اصلا اگر تام هنکس را کنار بگذارید از فیلم چیزی باقی نمی ماند.در عمده صحنه‌ها ما حضور وی را شاهد هستیم.همین حضور باعث شده تا کاراکترهای غیرحرفه ایی نظیر  برخاد عبدی و برادرش و فیصل رحمان که نقش دزدان دریایی را بازی می‌کنند به اوج بازیگری شان برسند.در حالیکه تا پیش از این هرگز کار حرفه‌ای نکرده اند.

captain Phillips

کارگردان: پاول گرین گراس

فیلمنامه: بیلی ری

بازی: تام هنکس،برخاد عبدی

بودجه فیلم: 55 میلیون دلار

فروش: 215 میلیون دلار

زمان فیلم: 134 دقیقه

محصول 2013 آمریکا

کد خبر 249879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز