دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

مهدی تهرانی: دو نوجوان دبیرستانی برای اینکه تعطیلات خوبی برای خودشان دست و پا کنند در سفری به چین به منطقه مقدس و ناشناخته‌ای می‌رسند که چیزهایی فراوانی برای کشف درآنجا وجود دارد.

مروارید اژدها

خانواده آنها به همراه یکی دو نفر زیست شناس و دیرینه شناس به جمع آنها اضافه می‌شوند تا هرچه بیشتر اطلاعات علمی بدست بیاورند.کاوش‌های آنها به مرحله ای باورنکردنی می‌رسد. آنها به محل اقامت یک اژدهای خاص رسیده‌اند اما...

جاش و لینگ لین در تعطیلات تابستانی خود در منطقه‌ای باستانی از چین با یک دیرینه شناس دکتر لی آشنا می‌شوند. یک پروفسور باستان شناس نیز در منطقه حضور دارد به نام دکتر کریس،با این همه تفاوت های لی با دیگران و حتی همکارش کریس بسیار قابل توجه است.

آنها در منطقه‌ای کار می‌کنند که به طور سنتی و آنچه در ادبیات تاریخی و باستانی چین آمده،محل زندگی  زادو ولد اژدهایان مقدس بوده است.اژدهایی بزرگ با هم نسلانش در این مکان زندگی می کرده که به سبب خلق و خوی بسیار خاصش به مروارید ملقب شده بود.با این همه در تاریخ محل دفن آنها مشخص شده است اما لی هرگز نتوانسته و یا نخواسته به مدفن اصلی آنها وارد شود.دلایل او بسیار است. او حتی به دکتر کریس و دیگران که در سایت باستان شناسی و دیرینه شناسی در حال کاووش و حفر و جستجو شوند به صراحت گفته تا وقتی خود اژدها کسی را برای شناسی انتخاب نکرده نباید بیش از حد به محل دفن او ورود کرد و عصبانیت او را شاهد بود.

در این بین سوداگران و غارتگران دفینه های باستانی نیز حضور دارند که در پوشش محقق و باستان شناس و دیرینه شناس در گروه استاد لی و دکتر لی مشغول به کار شده اند.روزی از روزها جاش و لینگ در پی گشت و گذارهای هر روزشان در منطقه حفاری با شی عجیب که شبیه نی هست مواجه می شوند.لینگ می پندارد که باید این شی را به استاد لی تحویل دهد.لی بر محل تخمینی این مدفن اژدها نی می نوازد و به ناگاه دریچه ای به زیر زمین بروی آنها باز می شود...

یک نکته مهم در فیلم مروارید اژدها، رونمایی از واژگان و مفهوم اژدها در ادبیات و تاریخ کهن چینی است.تاریخی که به ادعای خود چینی ها حدود 7000 سال قدمت دارد.در فرهنگ چینی اژدهای طلایی  یک موجود خیرخواه و راهبر است که می تواند با همدلی با انسان ها بپردازد.در این فرهنگ اژدها می تواند حتی به مقام تقدیس نیز برسد.در واقع نگاهی شرقی به ازدها دقیقا مخالف نگاه غربی به این موجود افسانه ای است.غربی جماعت اژدها را موحودی بیرحم و سفاک و خون و ریز و شرور می شمارد و چینی ها اژدهایشان را مظهر خیر و دوستی می دانند و اگر فیلم مروارید اژدها یک نکته مثبت داشته باشد، همین روایت تفاوت های فرهنگی در نوع نگاه به اردها و تعاریف سنتی و تقدیسی آن است.

تقابل خیر و شر در فیلم مروارید اژدها یک روند اساسی است و اصلا به ذات ماجرا نیز برمی گردد.در سنت و تاریخ چینی ها،انواع ازدها وجود دارداما ازدهای طلایی یعنی همین اژدهایی که در فیلم شاهد هستیم(این نوع اژدها را در بسیاری از فستیوال ها دیده اید)مظهر خیراست. در داستان مروارید اژدها نیز اینگونه است که انسان ها به دو گروه خیر و شر تقسیم می شوند.در یک طرف جاش و لینگ نوجوانانی قرار دارند که تشنه دریافت حقیقت هستند و از دکتر کریس و دکتر لی می خواهند تا حرف های آنان را باور کنند.چرا که ابتدا به ساکن این دو نوجوان موفق به دیدار با این موجودات شگفت انگیز شدند. از سوی دیگر برخی انسان های جاه طلب و شیطان صفت نظیر دکتر فیلیپ در داستان وجود دارند که مظهر شرارت جلوه گری می کنند.در واقع هرآنچه کریس و لی به همراه جاش و لینگ در صددند قداست این افسانه ها حفظ شود،افرادی مانند فیلیپ می خواهند از طریق پیدا کردن اژدهای بیشتر به مقاصد دنیایی خود برسند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ کاری روگردان نیستند.

نقش جلوه های ویژه و اسپیشال افکت در مروارید اژدها نزدیک به 40 درصد است.درنیمه اول فیلم به معرفی کاراکترها و همچنین محل وقوع ماجراها به عنوان یک معبد باستانی پرداخته می شود اما درنیمه دوم داستان به کلی لوکیشینی خاص پیدا می کند. در واقع در این نیمه است که همه چیز متعلق به اژدها می گردد.پس از حفاری های موفق این دو نوجوان تصمیم می گیرند تا مخفیانه سری به سایت اکتشافی بزنند.از اینجا به بعد داستان در بست متعلق به اژدهای طلایی و رونمایی از او و عادات و خلقیاتش است.تماشاگر با موجودی روبرو می شود که اصلا حالت تهاجمی ندارد که هیچ موجودی آرام و وزین نیز هست.در هیمن گیر و دار است که دکتر فیلیپ وارد ماجرا می شود و قصد دارد اژداها را بدزدد و وقتی موفق به انجام این کار نمی شود تصمیم می گیرد این موجود زیبا را بکشد که البته موفق نمی شود.برای اولین بار شاید تماشاگر حس خاص و همذات پنداری مثبتی با موجودی داشته که پیش از این کمتر در سینما تجربه شده بود.

مروارید اژدها یک قصه نوجوانانه است.همه چیز بر این اساس تعریف می شود و نقش های اول متعلق به جاش و لینگ است.این دو در معبد باستانی اولین اشخاصی هستند که به وجود اژدها پی می برند و اولین اشخاصی هستند که اژدها اجازه می دهد او را ببینند ضمن اینکه با او دوست می شوند و برفراز منطقه بر پشت او پرواز می کنند.با این همه نقش بزرگسالان نیز در فیلم کم نیست و در کل باعث شده مروارید اژدها فیلمی خانوادگی از کار دربیاید.

مروارید اژدها

The dragon pearl

کارگردان: ماریو اندرشیو/ فیلمنامه:فیلیپ داکان/ بازیگران: سام نیل(دکتر کریس)، وانگ جی(لی)، روبرت مامونه (فیلیپ)/ زمان فیلم :89 دقیقه/ محصول 2011 استرالیا

کد خبر 169533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز