مهدی تهرانی: کمدی درام نبراسکا در اردیبهشت امسال به عنوان یکی از بخت‌های کسب نخل طلای کن پا به عرصه رقابت در بخش مسابقه گذاشت و البته خوش هم درخشید و بروس درن به واسطه ایفای نقش وودی گرانت جایزه بهترین بازیگر مرد در کن ۲۰۱۳ را کسب کرد

نبراسکا ساخته الکساندر پین با بازی بروس درن

نبراسکا ۱۵ نوامبر گذشته هم به اکران رسید و برای گلدن گلوب ۷۱ نیز چندین نامزد در بخش‌های مختلف دارد.نبراسکای الکساندر پین یکی از متفاوت‌ترین و به نوعی از خوش ساخت‌ترین آثار سینمایی سال جاری به شمار می‌آید.

داستان نبراسکا یک کمدی درام سیاه وسفید است که قهرمانانش پدر و پسر هستند که البته ممکن است شبیه موضوع این فیلم را زیاد دیده باشیم. چند سال پیش نیز فیلمی از نایجل کول دیدیم به نام پنج دلار در روز (بابازی کریستوفر واکن) که چالش‌های بین پدر پا به سن گذاشته و فرزند پسر را به تصویر می کشید. در واقع طرح این موضوع چه در قالب درام محض یا کمدی همیشه دستمایه کار در هالیوود و یا حتی در سینمای مستقل بوده است.

با اینهمه نبراسکای الکساندر پین (او را با فیلم های مهم "درباره اشمیتت "با بازی جک نیکلسون محصول 2002 و هم چنین اثر اخیرش "فرزندان" محصول 2011 با بازی جورج کلونی به یاد بیاورید) شاید یکی از ارزشمندترین کمدی درام‌های اینچنینی باشد. با این شگفتی که فیلمنامه را باب نلسونی نوشته که تقریبا این کار مهم‌ترین فیلمنامه‌اش است.

درام 110 دقیقه‌ای نبراسکا که 12 میلیون دلار هزینه تولیدش شده و متعلق به سینمای مستقل هم هست، گیشه پرباری نداشت و به واسطه اکران محدودش فقط حدود 3 میلیون دلار فروخت. اما نظر منتقدان را جلب کرد. چنانچه پیش از این نیز در کن امسال مورد توجه واقع شده بود.

در نبراسکا با بازی خوب و روان یکی از بازیگران قدیمی و نامزد اسکار سینما نیز روبرو هستیم. بروس درن 77 ساله اگرچه ممکن است برای ایرانی‌ها در این دهه کمتر دیده شده باشد اما یک بازیگر قدر و مورد احترام بشمار می آید. در نبراسکا درن نقش پدری به نام وودی گرانت را بازی می‌کند که بواسطه دریافت یک نامه تصور می‌کند پول هنگفتی را بدست آوره است. وودی که تقریبا نه اعصاب درستی دارد و نه خلق و خوی خوبی به همراه پسرش از مونتانا تا نبراسکا (4 ایالت) را با ماشین طی می‌کنند و در راه رسیدن به نبراسکا داستانک‌های فراوانی خلق می‌کنند که عمده آنها به رابطه پدری و پسری قالب، مربوط است.

نبراسکا در گلدن گلوب 71 نیز دارای سهم است. الکساندر پین در بخش بهترین کارگردان، بروس درن در بخش بهترین بازیگر  کمدی و موزیکال و باب نلسون در بخش بهترین فیلمنامه نامزد دریافت گوی بلورین هستند.

یک موضوع دیگر که شاید یک شوخی تاریخی سینمایی هم باشد این است که بروس درن علیرغم اینکه در بیش از 50 فیلم بازی کرده هرگز جایزه معتبر سینمایی دشت نکرده است و یکبار نامزد دریافت جایزه اسکار هم شده اما جایزه گولدن گلوب را نیز علیرغم بارها نامزدی بدست نیاورده است و شاید این بار در 77 سالگی بخت به او رو کند به شایستگی به این جایزه برسد. 

نبراسکا ساخته الکساندر پین با بازی بروس درن

بروس درن در نقش وودی گرانت در کمدی درام سیاه و سفید نبراسکا ساخته الکساندر پی

کد خبر 242589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز